borst leeg

Hallo dames,

Hoe weet ik wanneer mijn dochter de ene borst goed leeg heeft gedronken, voordat ze de andere krijgt? Ik heb geen idee wanneer een borst precies leeg is.

Thanx

Hoi,

Als je borst goed "leeg" is (helemaal leeg is een borst nooit), dan zal deze na het voeden soepeler aanvoelen dan ervoor. Je kunt het ook merken aan het drinkgedrag van je kindje. Als je baby net is aangelegd, zal hij/zij eerst korte zuigbewegingen maken om een toeschietreflex op te wekken. Zodra de melk gaat stromen, zal hij/zij met lange halen ritmisch gaan drinken; zuigen-slikken-ademhalen. Je hoort de melk dan naar binnen klokken. Na een tijdje zul je merken, dat je baby vaker zuigt en dán nog eens een slokje melk doorslikt; op dat moment is je borst dus al aardig leeg.

Kun je met deze uitleg uit de voeten?

Groetjes van Yvonne, contactpersoon Vereniging Borstvoeding Natuurlijk

Dank je wel. Ik herken het wel, na een tijdje gaat mijn dochtertje meer "sabbelen". Ik wactht meestal tot ze uit zichzelf de borst loslaat (ongeveer een kwartier) en geef dan de volgende. Kan een borst in een kwartier "leeg" zijn of moet ik als ze loslaat toch daarna dezelfde borst geven? Alvast bedankt.

Hoi,

Je geeft aan dat je kindje na ongeveer een kwartier begint te sabbelen en uit zichzelf de borst loslaat; ook dat  kunnen inderdaad  signalen zijn  dat de borst leeg is. Belangrijk is, dat je kindje wel  effectief  moet hebben  gedronken.  Je kunt dan dus gerust van borst wisselen. De ene baby zal nog een paar minuten aan de andere borst drinken (een echt toetje dus), het andere kindje zal ook die borst nog met gemak leegtanken. In ieder geval begin je de volgende voeding met de borst die je als laatste hebt aangeboden.
Naarmate een baby wat ouder wordt, zal hij/zij het borstdrinken steeds beter onder de knie krijgen en grotere hoeveelheden melk in één keer aankunnen; veel baby's doen dan ineens minder lang over een borst. Zolang het kindje voldoende voedingen per dag krijgt, goed groeit, voldoende plasluiers maakt, regelmatig zachte, licht gekleurde ontlasting produceert en tevreden en alert is, is dat allemaal prima.

Groetjes van Yvonne, contactpersoon Vereniging Borstvoeding Natuurlijk

Sorrie, meng me even in het gesprek, maar heb even een vraagje aan Yvonne. Jij schrijft hierboven het volgende stukje.

Naarmate een baby wat ouder wordt, zal hij/zij het borstdrinken steeds beter onder de knie krijgen en grotere hoeveelheden melk in één keer aankunnen; veel baby's doen dan ineens minder lang over een borst. Zolang het kindje voldoende voedingen per dag krijgt, goed groeit, voldoende plasluiers maakt, regelmatig zachte, licht gekleurde ontlasting produceert en tevreden en alert is, is dat allemaal prima.

Kan dit al bij 2 maanden? Mijn zoontje is nu 2 maanden en eerst dronk hij echt minstens 25 minuten, maar nu drinkt hij binnen 7 minuten een borts leeg. Of althans, dat lijkt zo. Dan gaat hij huilen, laat veel los. Als ik hem dan laat boeren en opnieuw wil aanleggen aan dezelfde borst, weigert hij hem. Net alsof hij wil zeggen: die is leeg!
Als ik hem dan aan de andere borst leg, gaat hij meestal weer verder met drinken.

Hij groeit overigens goed, en plast regelmatig. Zijn ontlasting is wel heel groen (maar dat was al zo).

Bedankt voor je antwoord.

Groeten,
Mienetje (moeder van Ilyas, 19 jan 2007)

Hai Mienetje,

Ja, rond de twee maanden kunnen veel kinderen al veel sneller drinken dan daarvoor. Het hangt vaak ook puur van het kind af... de één drinkt graag snel en veel of snel en minder maar vaker, de ander langzaam en veel of langzaam en minder maar vaker... Kortom ieder kindje is anders.

Als je kind tevreden en alert is, goede luiers maakt en de groei is ook goed, dan mag het compleet zelf bepalen hoe snel of langzaam hij/zij wil drinken.

Jij geeft aan dat de ontlasting altijd al heel groen is, heeft hij er last van? Zo nee, dan is het prima, borstvoedingspoep mag alle kleuren van de regenboog hebben. Zo ja, wil je dan meer vertellen? Dan kunnen we samen met jou kijken wat de oorzaak is. Er zijn meerdere kleine eenvoudig op te lossen oorzaken voor te bedenken.

Groetjes Nynke
Ervaringen delen met andere (borstvoedende) ouders doe ik op http://www.borstvoeden.net

Daar wil ik ook wel ook wat over melden: mijn dochtertje heeft eigenlijk ook heel vaak groene poep, met soms witte stukjes (onverteerde melk?), en soms is het wat slierterig (een soort vloeibaar eiwit-substantie). Ik denk niet dat ze er echt last van heeft, hoewel ze soms met heel haar hoofd "perst" en dan de luier echt volspuit. Maar ze huilt er niet bij. Ik heb me hier eigenlijk nooit echt druk om gemaakt om eerlijk te zijn. Ben benieuwd wat het kan zijn?

Terug
Bovenaan