borst leeg

quote: Sisi07 reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('24-03-2007 19:51:13'));

Daar wil ik ook wel ook wat over melden: mijn dochtertje heeft eigenlijk ook heel vaak groene poep, met soms witte stukjes (onverteerde melk?), en soms is het wat slierterig (een soort vloeibaar eiwit-substantie). Ik denk niet dat ze er echt last van heeft, hoewel ze soms met heel haar hoofd "perst" en dan de luier echt volspuit. Maar ze huilt er niet bij. Ik heb me hier eigenlijk nooit echt druk om gemaakt om eerlijk te zijn. Ben benieuwd wat het kan zijn?

Hai,

Het kunnen meerdere dingen zijn, maar zolang ze er geen last van hebben, hoef je je er niet druk om te maken! De witte stukjes zijn idd onverteerde melkdeeltjes,   die zijn dus niet helemaal verteerd. Dit kan komen doordat de darmpjes wat van slag zijn door bijvoorbeeld een verkoudheid of door regeldagen of door een heftige toeschietreflex (waardoor ze wat lucht meeslikken) of doordat je productie nog niet helemaal afgestemd is op je kindje (je nog ietsjes teveel hebt), etc. etc. etc.

Zolang ze er geen last van hebben, dus geen klachten als onrust, krampen, slecht slapen of iets dergelijks, hoef je er nog niks aan te doen. De poep van een borstvoedingsbaby mag alle kleuren van de regenboog hebben.

Groetjes Nynke
Ervaringen delen met andere (borstvoedende) ouders doe ik op http://www.borstvoeden.net

Hoi Nynke,

bedankt voor je antwoord! Ilyas heeft erg veel last van darmkrampjes. Als hij net heeft gepoept is het iets minder, maar je merkt dat hoe langer het geleden is, hoe meer last hij krijgt. Helaas poept hij niet elke dag, maar om de 2 a 3 dagen.
Zijn ontlasting is dus heel groen, maar niet dik ofzo. Ik kan me dan ook niet voorstellen dat ie moeite heeft om het eruit te krijgen.

Een paar dagen geleden weigerde hij miijn borst af en toe als hij kramp had. Een flesje wilde hij dan wel (ik had daar ook al een stukje over geschreven "darmkramjes en niet willen eten"). Dat gaat inmmiddels gelukkig beter.

Kun je er wijs uit worden?

Alvast bedankt!
Mienetje  

Hai Mienetje,

Wist je dat dunne ontlasting veel lastiger door de darm te knijpen is dan dikkere? Juist dunne ontlasting zorgt vaak voor krampen (denk maar aan jezelf met diarree)   De darm maakt samentrekkende bewegingen om de ontlasting verder te duwen en dunne ontlasting sijpelt dus net zo makkelijk weer terug...

Hele dikke ontlasting kan natuurlijk ook voor kramp zorgen, maar vaak is het buikje dan ook al een stuk harder. Harde buik is niet goed...

Verslikt Ilyas zich vaak aan het begin van de voeding?   Is hij goed aangelegd of slikt hij misschien lucht mee?   Hoe voelt je borst aan na het voeden?   Hoe is zijn drinkgedrag verder?   Zou hij spruw kunnen hebben, heb jij gevoelige tepels of andere klachten?   Is hij verkouden?  

Kan je me meer informatie geven over hoe het verder gaat?

Groetjes Nynke
Ervaringen delen met andere (borstvoedende) ouders doe ik op http://www.borstvoeden.net

Verslikt Ilyas zich vaak aan het begin van de voeding?   Is hij goed aangelegd of slikt hij misschien lucht mee?   Hoe voelt je borst aan na het voeden?   Hoe is zijn drinkgedrag verder?   Zou hij spruw kunnen hebben, heb jij gevoelige tepels of andere klachten?   Is hij verkouden?  

Hoi Nynke,

Zou ik wat kunnen doen aan die ontlasting? Is daar iets voor te krijgen?

even wat antwoorden op je vragen:

Hij verslikt zich niet zo vaak, eigenlijk alleen als mijn borsten heel vol zijn (bijvoorbeeld 's ochtends). Volgens mij is hij wel goed aangelegd. Mijn borsten voelen leeg na het voeden, maar ik moet zeggen, soms ook voor het voeden!
Hij zou wel spruw kunnen hebben, hij heeft wat aanslag op zijn tongetje. Maar ik merk niet dat hij er last van heeft. En mijn tepels voelen ook niet raar ofzo. Heb geen andere klachten (althans, sinds gisteren een ontstoken ooglid).

Het drinken van Ilyas gaat de laatste dagen een beetje raar. De ene keer drinkt hij gewoon lekker 20 minuten aan de ene borst ofzo en dan nog 5 minuten aan de ander. En de andere keer drinkt hij 5 minuutjes, begint dan te protesteren. Dan laat ik hem boeren en probeer hem opnieuw aan te leggen. Soms hapt hij dan wel weer, drinkt een paar slokken en laat weer los. Als ik hem dan de andere borst geef, drinkt hij ook weer 5 minuten ofzo.

Ik moet zeggen dat ik er zelf een beetje onrustig van wordt. Ik zit constant op de klok te kijken hoe lang hij al aan het drinken is. Ook heb ik het idee dat ik mijn productie iets moet opvoeren omdat het misschien terugloopt. 's ochtens zijn mijn borsten gewoon goed vol, maar 's middags en 's avonds voelen ze leeg aan. Geen wonder misschien dat hij zo snel stopt. Ik drink genoeg volgens mij, constant een flesje water in de buurt.

het is trouwens verder een heel tevreden mannetje. Ook als hij zo kort drinkt, is hij daarna vrolijk, alert etc. Hij plast goed, groeit als kool. Alleen die darmkrampjes he.... als hij daar last van heeft is hij zo zielig!

Ik moet morgen naar het cb, zal het ook daar even aan de orde stellen.
Ben ik erg geval erg blij met jouw reacties! dank je wel!

Groetjes,
Mienetje

Hai Mienetje,

Nee voor de ontlasting kan je niks krijgen... vaak is dat met een paar kleine aanpassingen al stukken beter te krijgen. Cinababy wordt nog wel eens verteld, venkelthee of venkelwater ook, maar vaak doet dit meer kwaad dan goed. Darmpjes moeten nog tijd krijgen om te rijpen en alle toevoegingen die je naast de borstvoeding geeft, helpen hier niet echt bij.

De witte aanslag op de tong moet je morgen maar even op het CB laten beoordelen, je hebt kans dat dat spruw is en dat dat ook het onrustige drinken veroorzaakt. Bij onrustig drinken, slikken ze vaak wat lucht mee en dat kan dus voor wat darmklachtjes zorgen... zijn de darmen wat van slag, kan je krampen en groenere ontlasting krijgen (nogmaals, groene ontlasting kan ook gewoon normaal zijn... alleen als er andere klachten bij zijn, probeer je dat te verlichten). Spruw zit niet alleen in de mond, maar ook in het spijsverteringskanaal... dus ook darmpjes en uiteindelijk op de billen in de vorm van luieruitslag die je niet met normale zalf weg krijgt.

Dat Ilyas soms ook wel rustig drinkt, kan ook met spruw... maar hoeft geen spruw te zijn (lastig he?) Het kan ook zijn dat hij 's morgens zoveel melk naar binnen krijgt dat hij toch wat verslikt, die lucht die hij erbij inslikt kan nog vrij lang voor probleempjes zorgen. Dus als je hele volle borsten hebt, kan je overwegen om de eerste (vaak hard spuitende) melk even weg te laten lopen in een doekje.

Verder maken kindjes ook sprongetjes door, ze zijn dan druk bezig zich te ontwikkelen. Tijdens die sprongetjes voelen ze zich raar en dat wil zich ook nog uiten in onrustig drinkgedrag (ook boos aan de borst, ongeduldig), ze willen dan ook vaak veel vaker aan de borst (voordeel, je productie wordt verder opgeschroefd, nadeel: je hebt gevoel dat je geen melk hebt... lege theezakjes idee) Let tijdens onrust goed op de luiers, als die nog vol genoeg zijn, heb jij echt nog melk!!!

Je borsten kunnen leeg aanvoelen (voor jouw gevoel) maar je lichaam blijft melk aanmaken. Als Ilyas heel vaak drinkt, drinkt hij alle melk die aangemaakt wordt gelijk live op. Dit zorgt voor dat "lege" gevoel. Je bent niet leeg, maar je borsten raken niet overvol... hij drinkt het immers direct op. Hoe verleidelijk het ook is.. raak niet in paniek dus...

Hij is voor de rest een behoorlijk tevreden jongetje vertel je... goede plas en poepluiers, groeit als kool.. alleen die ellendige krampjes. De onrust van de laatste paar dagen klinken mij als spurtje of spruw in de oren...

Als het wel spruw is, kom dan even op www.borstvoedingsforum.nl kijken, de adviezen die in de bijsluiter van spruwmedicijnen staan, zijn niet de meest recente.... vaak geven lactatiekundigen een heel ander advies qua frequentie behandelen.

Groetjes Nynke
Kijk ook eens op www.borstvoeden.net

Hoi Nynke,

gisteren dus naar het cb geweest en inderdaad, hij heeft spruw! Ik heb meteen de huisarts gebeld en een middeltje gekregen. Vanmorgen dronk hij meteen heel goed 15 minuten door ('s ochtends drinkt hij altijd wat sneller en dus korter). De huisarts zei ook al dat het onrustige drinken daardoor kon komen. Ik schoof het elke keer af op de krampjes.....

Wat betreft de krampjes: het cb zei dat er nog een middeltje was tegen de krampen, abc dopfilus, en dat zij mensen had gesproken bij wie het goed werkte. Ik ben dus meteen naar de apotheek gegaan. Het is een poedertje, je moet een 1/4 tot 1/2 theelepel door de fles doen (1 keer per dag). dat heb ik gistermiddag gedaan (gekolft). Na het middagslaapje had Ilyas een gele (!) poepluier en de rest van de dag geen krampen gehad. Even afwachten hoe het verder gaat, maar wat mij betreft een wondermiddel!!!

Dank je wel voor al je informatie! Ik zal nog even op  de borstvoedingssite kijken voor info over de behandelingen van spruw.

Groetjes,
Mienetje

Hai!

Mag ik ook even inbreken? Mijn zoontje is bijna 8 weken en de borstvoeding  ging  goed. Ik ben nu alleen erg onzeker, omdat ik het gevoel heb dat ik niet genoeg melk heb. Eerst waren mijn borsten gewoon goed gevuld en voelde ik dat ze vol zaten, maar dat is nu eigenlijk niet meer zo. Het schijnt dat je 's ochtends het meeste melk moet hebben, maar bij mij lijken het wel lege theezakjes. Ik heb ook nooit pads nodig, want ik lek nooit. Is dat wel goed vraag ik me af. Alle andere moeders die ik ken hebben wel volle borsten en hebben ook echt de pads nodig. Of zou het vraag-aanbod nu al zo goed zijn afgesteld?? Nou ja, om onzeker van te worden. MIjn zoontje drinkt ook ineens korter en lijkt dan niet echt voldaan na 2 borsten.
Kan iemand mij meer vertellen?

Groetjes,

Vanessa

Hallo,

Ik kan je niet helpen want ben zelf vrij onervaren (eerste kindje, net drie maanden), maar ik weet wel dat ik me daar ook vaak zorgen om maak. Ik denk dat de beste aanwijzing is of je kindje goed groeit. Over die pads: die heb ik wel nodig maar dat is niet omdat mijn borsten zo vol zitten dat ik constant lek, maar vanwege toeschietreflexen die ik om de haverklap krijg waardoor ik dan melk lek. Die krijg ik soms al een urrtje na een voding, dus denk niet dat dit echt met vol zijn te maken heeft.

Groetjes Irene  

Terug
Bovenaan