borst of fles

hallo

ik heb een vraagje, ben nu 24 weken zwanger en kan voor mezelf nog steeds niet de keus maken tussen borstvoeding of flesvoeding.
vandaag had ik een afspraak met een lactatiedeskundige maar die was zo overduidelijk voorstander van bv dat het gesprek voor mij niet echt heeft bijgedragen om een keus te maken.
hoe hebben jullie dit gedaan en zijn er meer mensen die tot aan het kraambed hebben getwijfeld over de voeding?
graag zou ik wat meer verhalen horen van moeders die dit ook hebben/hadden.

groetjes marlies
 
Hoi, ook ikheb steeds getwijfeld. Ben misschien ook wel een beetje preuts aangelegd, vandaar. Ik heb 4 dagen geprobeerd om borstvoeding te geven maar Amke wou er geen moeite voor doen. Toen ben ik overgegaan op de fles.   Ideaal. Maar je hebt ook mensen die zweren bij borstvoeding.(zit alles in, en is klaar voor gebruik) Je moet doen waar jij je zelf het lekkerst bij voelt en niks aan laten praten. Besluit je om borstvoeding te geven, zorg dan dat je in ieder geval een pakje kant en klare voeding in huis hebt voor het geval.Succes!!
 
Hoi

Ik had van te voren besloten dat ik borstvoeding zou gaan geven. Dit omdat het gewoon het allerbeste is voor je kindje. Wel heb ik altijd gezegd dat ik het zou gaan proberen en zou geven zolang het lukt. Toen Esra 3 maand was ben ik gestopt. De voeding had ik nog wel maar ik wilde zelf niet meer. Voor sommigen klinkt het vast egoistisch maar ik wilde mijn vrijheid weer terug. Ik kon er niet tegen dat ik altijd maar daar moest zijn waar mijn dochter ook was. Tuurlijk kan je kolven maar ook dat is weer iets wat moet. Na 2 maand had ik er al genoeg van maar twijfelde ik nog of ik wel moest stoppen. Bij 3 maand vond ik het genoeg en dacht: ze heeft mooi 3 maand de beste voeding gehad!
Ik heb er geen spijt van dat ik haar borstvoeding heb gegeven en ook niet dat ik gestopt ben na 3 maand. Bij de volgende doe ik het weer precies hetzelfde.
Hoop dat je er wat aan hebt. Onthoud wel 1 ding: wat je ook kiest, een foute keuze bestaat niet wat anderen ook zeggen.
 
Hallo Marlies,

Ik heb een zoontje van ruim 3,5 maand ik heb zelf 6,5 week bv gegeven, maar toen wou het niet meer. Maar tijdens de periode dat ik bv gaf heb ik wel momenten gehad dat ik het best moeilijk vond dat ik overal voor op draaide en ik voed ook op verzoek en had hierdoor geen vast ritme met voeden en dit vond ik best vervelend want je kunt niet echt dingen van te voren afspreken. Maar aan de andere kant het waren ook de momenten voor mijn zoon en mij. Met een een eventuele 2e (nog lang niet aan de orde hoor) zou ik weer voor een week of zes bv gaan. Het bevalt me nu prima ik nu met de fles een lekker vast schema van voeden en heb ook wat meer vrijheid terug. Als ik jou was zou ik het gewoon lekker proberen om een paar weken bv te gaan geven je kunt gauw genoeg overgaan op de fles. Ik hoop dat je hiet wat mee kunt.

groetjes Saskia mama van Daan
 
Hoi,

Zelf ben ik zeer pro bv. Puur omdat het het beste is voor je kind. Ok kv is niet slecht maar wel slechter dan bv.

Voor sommige mensen is het niet anders en hebben zo hun reden om te kiezen voor kv.
Dat moet ieder voor zich weten. Maar ik vind het fijn als mensen het dan ook eerlijk zeggen net als hier boven. Ipv komen met allerlei smoesjes van zo kan papa geen band opbouwen, ik heb niet genoeg (wat maar zelden voorkomt) ik hou niet van het gefriemel enz enz.

Mijn dochtertje krijgt nog steeds de borst is nu 17 maanden en ja ik word soms gezien als een freak
Maar ik kan niet anders zeggen dat ik er echt van genoten heb.

En het is niet makkelijk soms ze bleek een koemelkallergie te hebben dus ik moest op dieet ik heb 14 maanden niets gemogen waar ook maar een spoortje inzat van iets waar ze niet tegen kon. Eigelijk mocht ik bijna niets. Maar ik had het er dubbel en dwars voor over. Tuurlijk weet ik niet hoe het zou zijn gelopen zonder de bv. Maar waarschijnlijk was ze er dan niet of minder goed/snel over heen gegroeid.

Laat je wel goed voorlichten en lees je goed in. De keus is helemaal aan jou en je man.

Ik zou het als ik jou was wel proberen. Gewoon een paar weken dan heb je het gedaan je weet wat het is en je zit nooit met de vraag maar als ik.... had ik het maar..... Maar dat is mijn mening.

Zelf heb ik iedere keer mijn grens verlegt. Eerst kijken of het gaat, dan  4 maanden dan moet ik weer werken en kolven (uiteindelijk heb ik 6 maanden op het werk gekolfd), allergie advies minimaal 6 maanden, daarna ging het heel goed en tot een jaar. Het jaar is al voorbij en nog komt het voor dat ze vooral in de ochtend of nacht de borst krijgt (als ze wakker word.)

Verder zijn verhalen tegensrijdig, wel niet doorslapen zou liggen aan bv/fles, niet goed groeien, te veel groeien enz enz.

En ja ik vond het ideaal, altijd heb ik het bij me, als ze even onrustig is of hangerig kan ik haar aanleggen (als ze wil) hoef niet op te letten of ze te veel drinkt (wat wel bij kv is) altijd juiste temp, kan niets mis meegaan.

Ach hahah lijk wel van de bv Maffia lol. Maar besef goed dat je maar 1x die kans krijgt bij dit kindje.
Maar denk ook aan je zelf als je denkt dit is het gewoon niet dan moet je het niet doen.

groetjes en succes met je keuze.
 
Hoi!

Ik ben ook helemaal pro-BV. Geef mijn dochter nu al met heel veel plezier 11 maanden BV.

Maar ik denk dat het niet relevant is wat wij er van vinden (ik kan nl wel uren doorgaan over hoe fantastisch ik BV vind). Wat jij voor jezelf moet nagaan is waarom je twijfelt. En op die punten een afweging maken.

Ik denk dat het advies van: gewoon proberen en kijken of het iets voor je is, niet echt werkt. Omdat je er in het begin wel degelijk moeite voor moet doen, BV geven gaat niet vanzelf, je moet er echt even je draai in vinden. Voor mijzelf geldt dat ik het eigenlijk steeds leuker en makkelijker ga vinden, dus voor mezelf ben ik blij dat ik niet in het begin ben gestopt. Als je BV wil gaan geven moet je er dus wel achter staan, anders is het gedoemd te mislukken.

Kun jij voor jezelf aangeven waarom je twijfelt? Want eigenlijk is dat het enige dat belangrijk is. En dat betekent dus ook: echt eerlijk zijn naar jezelf. Dus als je bijvoorbeeld bang bent dat je je vrijheid kwijt bent, voel je daar dan niet schuldig over! En probeer je overwegingen eens op een rijtje te zetten. Misschien wordt het je dan meer duidelijk waarom je twijfelt.

Als ik een antwoord zou moeten geven zou ik zeggen: je wilt toch gewoon het beste voor je kindje? Je koopt toch ook geen inferieur autostoeltje of slechtere luiers? En BV is nu eenmaal het beste voor je baby, dus voor mij was de keus snel gemaakt.

Heel veel succes met het maken van je keuze!
Janneke  
 
Voor Joyce,

Leuk dat je ook lang BV geeft!! Het stukje wat je hierboven schreef had ik zelf ook kunnen schrijven, heel herkenbaar! Leuk!
En FREAK???!!! 17 maanden is nog 'kort'  als je het wereldwijd bekijkt. In de westerse wereld zijn wij eigenlijk de enigen die zo idioot kort BV geven vergeleken met andere werelddelen. En WHO adviseert iedereen wereldwijd 2 jaar BV te geven! Dan hebben we dus nog eventjes te gaan hahaha

Groetjes!
 
hoi!hier nog zo'n freak! mijn dochtertje is bijna 1 jaar en krijgt nog 5x per dag bv. fantastisch vinden we het allemaal (mijn man ook, die hoeft niet naar beneden om een flesje te maken 's nachts)! Het is zo makkelijk en leuk om te doen. bovendien nooit sjouwen met flesjes, poeder en water. en intiemer contact kun je je niet voorstellen. ben wel benieuwd waar ik kan vinden van de WHO, dat 2 jaar bv voorschrijft! wie weet waar ik dat kan vinden? alvast bedankt!
 
Terug
Bovenaan