borst of fles

Mijn zoontje is nu 5 maanden en ik geef sinds dat hij 3 maanden is gedeeltelijk bv. Ik heb een hele moeilijke start gehad (tepelkloven, te veel voeding dus stuwing) maar ik heb wel doorgezet ook al zei diverse personen dat ik er mee moest stoppen.Ik geef nu  nog steeds voeding in de ochtend en 's avonds. Ik had geen zin om op mijn werk te gaan kolven, erg drukke baan. En ik moet zeggen dat dit heerlijk is.
Maar je moet zelf je beslissing nemen.
 
Ik hen het probleem van preutsheid of nou ja in zoverre, ik kon het niet om bv te geven waar andere mensen bij waren dus ik moest mezelf altijd afzonderen, ik heb 1 week bv gegeven maar ik had niet de juiste begeleiding gekregen in het ziekenhuis dus ik had na 2 dagen al pijnlijke kloven, en toch heb ik het een week vol gehouden maar op een gegeven moment was de pijn het echt niet meer waard ik kreeg al pijn als ik eraan dacht dat ik hem moest voeden, en hij wilde juist alleen maar die borst de andere wilde hij met geen mogelijkheid dus ben ik er maar mee gestopt want het ging echt niet, ik zat echt met kromme tenen van de pijn.
Als je voor bv kiest zorg dan wel voor goede begeleiding in het begin, en als je voor fv kiest dan is het ook goed, want tegenwoordig is die voeding zo goed.
Je kunt er ook voor kiezen om alleen in je kraamtijd bv te geven want dan heeft het in iedergeval belangrijkste binnen gekregen.
Want je ook wilt het is en blijft echt je eigen beslissing al krijg je het gevoel dat mensen je bijna dwingen tot bv als jij je er niet gemakkelijk bij voelt moet je het niet doen, want als je met tegenzin voeding gaat geven dan kan het haast niet goed gaan.
Veel sterkte met je beslissing.

En veel geluk met de kleine straks
 
hoi hallo,

Moeilijk om een keuze te maken he. En helemaal als je mensen hebt die enorm fanatiek voor zijn. Ik heb bijna tot het eind toe getwijfeld. Het leek me niets voor mij, familie maakt bezwaren, alle nadelen van bv werden opgesomt, ik wilde echt niet voeden als er anderen bijwaren. lukt me dat? Vriendin gaf de fles, etc.
Toch wilde ik het ook wel weer proberen. Zoiets kun je maar een paar keer doen in je leven, wat mis ik als ik het niet doe, goed tegen allergieen, beste voor je kind, etc.
De vk zei tegen mij dat elke dag dat je kindje borstvoeding krijgt, mooi meegenomen is.
Toen heb ik besloten om het gewoon te proberen. Ik zie het wel, ik kan elk moment van de dag beslissen dat ik er liever mee stop. En dan is het niet zo'n grote keuze meer, dan heb je elk moment de vrijheid om te stoppen.  Toen heb ik besloten mij ervoor in te zetten, oren dicht  voor alle nadelen die iedereen roept.
Na de geboorte legde de kv hem aan (ik hoefde niets te doen) ze zei gelijk dat dit wel goed kwam want hij begon te happen en een klein beetje te zuigen. Toch had ik er de eerste 3 weken niets mee. Eerst moet je het aanleggen leren toen kreeg ik tepelkloven die heel goed verholpen werden met "bepanthen". Daarna deed het enkel nog zeer als ik het koud had en kippenvel kreeg. maar na 3 weken was dat over. Dus als je ervoor gaat, probeer die lastige periode door te komen en bepaal dan of je het nog niets vind. Nog steeds krijg ik echt niet te  tranen in m'n ogen van ontroering dat je kindje bij je ligt te drinken.  Toch zou ik het missen als ik stoppen zou (nu 10 weken). Waarom is niet uit te leggen, klinkt zo standaard, maar je bouwt op die manier een band op met je kindje.
Ik kolf ook, heb een voorraadje in de vriezer. Dus mijn man geeft af en toe een  flesje, als ik weg wil geeft de oppas een flesje. Ideaal, en met de stuwing valt het na een paar weken ook wel mee bij mij.
Denk er rustig over na en vergeet niet dat je altijd weer kunt stoppen als je dat wilt. Maar dat je misschien ook wel een ervaring mist als je het niet doet.
Succes, geniet verder van je zwangerschap,
Marijke  
 
Terug
Bovenaan