Borst- of flesvoeding?

Hoi allemaal,

Vandaag 34 weken zwanger van mijn eerste kindje. De zwangerschap is niet echt gemakkelijk (geweest): de eerste maanden was ik zo ziek/misselijk dat ik letterlijk de deur niet uit kon. Ik heb me verschrikkelijk eenzaam gevoeld. Gelukkig gaat het inmiddels beter, al moet ik nog steeds heel bewust kiezen wat ik wel en wat ik niet ga doen op een dag (simpelweg alles doen gaat gewoon niet) en slaap ik extreem slecht.

Nu neig ik ernaar om vanaf het begin flesvoeding te gaan geven. Grootste voordeel hiervan is dat mijn vriend dan ook (nacht)voedingen kan geven (hij is 4 weken vrij na de geboorte) en we de zorg dus veel gelijkwaardiger kunnen verdelen, zodat ik er niet aan onderdoor ga. Daarnaast staat het hele idee van een baby aan de borst me eigenlijk gewoon niet zo aan en lijkt het me zeer vermoeiend, nog buiten alle mogelijke moeilijkheden als stuwing/borstontsteking e.d.

Toch voel ik me enigszins 'schuldig' als ik inderdaad niet eens een poging tot borstvoeding zou doen. Naar het schijnt is het immers wel de beste voeding voor het kindje.. M.a.w. ik twijfel.

Uiteraard is het een heel persoonlijke keuze, maar ben benieuwd naar jullie mening.
 
Oo ik heb precies hetzelfde dillemma gehad. Uiteindelijk voor borstvoeding gekozen met het plan dat als het me te zwaar werd ik zou stoppen. Het koste wel een dag of 6 voor het een beetje liep en heb na 3 weken nog een lactatiedeskundige over de vloer gehad om me te helpen. Inmiddels combineren we kunstvoeding en borstvoeding. Ja ik vind het zwaar, maar ik vind het ook wel heel bijzonder. Mijn doel was drie maanden vol te houden en dat is gelukt. Ik moet zeggen dat ik de eerste week de nachten pittig vond, maar dat het went en dan eigenlijk een heel knus en liefdevol momentje is. En ben ik blij dat ik het gedaan heb!

Doe wat goed voelt! Alle keuzes zijn prima ☺️
 
Hai! Ik zou vooral doen waar jij je goed bij voelt. Bij mijn zoontje ben ik ook direct begonnen met het geven van flesvoeding en nooit borstvoeding geprobeerd. Ik had er geen gevoel bij en had er eigenlijk ook geen zin in. Hij is nu 2 en kerngezond. Ieder z'n eigen gevoel en ik zou je vooral niet schuldig voelen!
Je zal altijd mensen om je heen hebben die denken het beter te weten en je voor gek verklaren als je geen borstvoeding wilt geven maar daar zou ik niet naar luisteren ;)

Jouw lichaam!
 
Niet schuldig over voelen, wat voor jou de beste keuze is, is ook de beste keuze voor je kindje.

Ik heb mezelf in het eerste trimester precies dezelfde vraag gesteld, met precies hetzelfde schuldgevoel. Het beter kunnen verdelen van de werklast, het sterker mentaal door de eerste periode heen komen, de band die vader ook vanaf het begin meer op kan bouwen omdat hij evenveel voedingen doet, etc, waren voor mij uiteindelijk reden genoeg om de knoop door te hakken.

Ik snap dat borstvoeding beter is, kwalitatief gezien, maar dat geldt voor mij niet meer als mijn gezondheid daardoor wordt beïnvloed.

Voor mij geldt wel dat ik niet goed om zou kunnen gaan met een eerste periode waarin bv wellicht niet goed op gang zou kunnen komen, dus dat maakte mijn keuze nog iets gemakkelijker.

Maar echt, niet schuldig over voelen. Uiteindelijk heeft je kindje voeding nodig, en een happy mama. Dat is het belangrijkste. ?
 
Ik heb zelf borstvoeding gegeven en daarna gecombineerd met kunstvoeding tot ik te weinig had. Ik vond ook het begin best pittig zeker omdat je het niet kunt verdelen. Het is me gelukt vol te houden omdat ik het zelf erg graag wou.

Het is inderdaad een keuze en je moet zeker ook je gezondheid meenemen. Heb het er goed over met je vriend, wat je zorgen zijn en hoe je je hierover voelt. Schuldgevoel zou zeker niet de hoofdreden moeten zijn om het wél te doen. Beide opties zijn goed, er is geen fout alternatief.

Wees vooral ook een beetje lief voor jezelf:)
 
Je kunt er ook voor kiezen om je kindje na de geboorte wel aan te leggen zodat je wel het gezondsheidsvoordeel hebt van het colostrum. Dan kun je kijken hoe je je erbij voelt en daarna beslissen of je voor kunstvoeding of borstvoeding wilt gaan. Mij leek het ook raar om borstvoeding te geven maar ik heb het uiteindelijk 21 maanden gedaan en had het nooit willen missen. 
 
Weet je.. doe waar je je goed bij voelt, er is geen goed of fout!

Ik twijfelde ook over borstvoeding, ik heb het toch gedaan en 4 weken vol gehouden. Het maakte me zo onzeker, ik wist niet hoeveel m'n dochter dronk en waarom ze huilde. Ze had steeds weer na een uur honger leek het. Ik vond de nachten ook slopend en niet eerlijk dat alles op mijn schouders terecht kwam, ook al is dit 'logisch' bij borstvoeding.
Na 4 weken was ik er helemaal klaar mee en in 1 klap gestopt. Nooit spijt gehad, ze is prima groot geworden op de fles!
Het ging direct veel beter met mij en m'n dochter. Ik had meer rust en wist gewoon dat ze ongeveer elke 3 uur dronk en alle huiltjes tussendoor was dus geen honger. Zij was ook veel rustiger en beter voldaan na een flesvoeding.

Bij m'n 2e dochter vanaf dag 1 flesvoeding gegeven, heerlijk!
Beiden zijn gezond, sterk en zijn niks tekort gekomen. Dat de oudste wel 4 weken lang borstvoeding gekregen heeft, merk je aan niks. M'n jongste is net zo gezond als de oudste. Flesvoeding is zo goed tegenwoordig, echt niks mis mee. Dus voel je daar echt niet schuldig over, kies wat bij je past!
 
Doen waar jij je goed bij voelt. Je kan het altijd proberen en mocht het niet gaan zoals je het verwacht had kun je altijd stoppen. Ik wilde graag borstvoeding geven. Mijn dochter is 3,5 week te vroeg geboren waardoor mijn productie niet goed op gang kwam en zij de energie niet had om zich vol te drinken aan de borst. Ik was uiteindelijk elke voeding 2 uur bezig. Eerst haar 20 min aanleggen, toen bij voeden met kunstvoeding en toen allebei mijn borsten afkolven zodat ik meer productie kreeg. Ik heb het 2 weken volgehouden, eerste week in het ziekenhuis en daarna een week met de kraamzorg. Met de nachtvoeding had ik welgeteld drie kwartier slaap per keer maximaal omdat ze toen alweer voeding moest. Maar het ziekenhuis en kraamzorg verzekerde mij dat ‘straks’ mijn productie omhoog zal schieten. Kraamzorg ging op vrijdag weg, op maandag belde de thuis verloskundige en die vroeg: Hoe gaattie??? Op een hele vrolijke manier. Nou, ik heb nog nooit zo snel gehuild en zo veel gehuild. Ik vond het 10 X niks de hele borstvoeding niet maar omdat iedereen mij verzekerde dat het wel zou komen ben ik doorgegaan. Na dat telefoontje ben ik per direct gestopt en ik genoot van elk voedings moment. Heerlijke 1-1 tijd met mn dochter ipv de strijd met mijn lichaam en met haar. Beste keuze ooit. Heb totaal geen last van stuwing gehad en heb nog 1 keer gekolfd. Zegt genoeg over dat mij productie ‘wel op gang zal komen’. Lang verhaal kort, doe waar jij je goed bij voelt maar mocht het niet lekker gaan kun je ook zo overgaan op kunstvoeding. ?
 
Terug
Bovenaan