Hoi,
Dit is precies het probleem waar ik nu ook mee zit! Ik zou als ik puur naar mezelf kijk, het liefste direct met de fles beginnen. Maar de opmerkingen die je dan krijgt zijn niet van de lucht! Meer dan één iemand heeft me al verteld dat alleen slechte moeders voor flesjes kiezen. Met andere woorden: ik ben een slechte moeder. Maar dat die borstvoeding vorige keer zo tegenviel, pijn deed, mij compleet uitputte, daar mag ik het niet over hebben, want dat zal deze keer wel anders zijn. Ik weet het niet hoor!
Mijn zoontje (19 maanden oud) was een prematuurtje. Zes weken te vroeg geboren en dus was het beste voor hem borstvoeding (zeiden ze in het ziekenhuis, want ook toen ging mijn voorkeur naar flesjes). Dus onder druk van de verpleegkundigen, kraamhulp en omgeving ben ik toch met borstvoeding begonnen. Afgekolfd dus, want zoonlief mocht de couveuse niet uit! Drie weken heb ik het volgehouden: elke 3 uur kolven (was ongeveer anderhalf uur werk, want de melkproductie kwam niet goed op gang), en daarna het flesje geven (ook nog eens een uur, want de kleine wilde niet drinken). Elke 3 uur had ik dus een half uurtje voor mezelf, om te rusten en mijn huishouden draaiende te houden. Na 3 weken mocht onze uk naar huis, maar tegen die tijd was ik zo compleet uitgeput dat mijn melkproductie stilviel. En nog bleef iedereen maar aandringen dat ik het nog eens moest proberen en nog een tijdje doorbijten. Ik moet toegeven dat ik het toen heb opgegeven... en gezegd: dit nooit meer! En dus had ik nu besloten om direct voor flesjes te kiezen, maar... Mijn kraamhulp schreef bij het kennismakingsgesprek al direct op 'mogelijk geen bv als de baby te vroeg komt' terwijl ik had gezegd 'ik wil borstvoeding enkel en alleen OVERWEGEN als de baby niet te vroeg komt en onmiddellijk goed kan drinken'. Een klein nuanceverschil toch...
Mijn advies dus (en de samenvatting van dit lange verhaal): laat je niet dwingen! En laat je zeker niet wijsmaken dat je een slechte mama bent als je voor flesjes kiest. Flesvoeding is een goed alternatief, en een gelukkige mama is vaak meer waard dan de beste borstvoeding. Veel succes ermee!
Groetjes,
Marian