borst- of flesvoeding

Ook al ben ik nog maar 12,5 week zwanger. Iedereen begint nu al over de borst- of flesvoeding. Erg vreemd. Het is allemaal nog zo ver. Ik neig nu zelf naar flesvoeding omdat ik geen trek heb in het gedoe van borstontstekingen, afkolven en onzekerheid over de hoeveelheid voeding die mijn kleintje binnenkrijgt. Ik word dan erg vreemd aangekeken en voel me nu al een slechte moeder. Zowel ik als mijn vriend hebben flesvoeding gekregen, we zijn allebei intelligent (je IQ zou omhoog gaan van borstvoeding), nooit ziek en waren stevige kinderen. Ik voel me tegen de muur geduwd door de borstvoedings fanatici. Mag ik dit zelf bepalen of gaat iedereen net zo lang op me inpraten tot ik om ben? Wie heeft hier ervaring mee? Ik word er een beetje kribbig van.
 
Hoi Hoi,

er is hier maar 1 simpel antwoord op.

LAAT ZE LEKKER LULLEN ALLEMAAL, ALS JIJ HET NIET ZIET ZITTEN GEEF JE LEKKER FLESVOEDING ER IS NOG NOOIT EEN KIND NIET GROOT ER VAN GEWORDEN.

zoals je zelf zegt tenminste hahahaa

lekker je eigen ding doen jij weet wat jezelf wilt succes en geniet van je zwangerschap


liefs leonie
 
Ik herken dat wel ja.
Ik ga het wel proberen, maar zie er ook wel een beetje tegenop hoor.
Als het niet lekker gaat of het valt me tegen zal ik ook niet twijfelen om te stoppen.
Ik probeer het, lukt het niet: jammer dan!

Liefs,
Mandy
 
Hoi,

Lekker doen zoals je het zelf wilt! Toen ik zwanger was van onze zoon wilde ik borstvoeding gaan geven. In de laatste weken kwam ik voor iets heel anders bij de HA. Hij vroeg ook wat ik graag wilde, en gaf gelijk het advies om te zorgen dat er ook flesjes en voeding in huis zou zijn. Maak er geen drama van als het niet lukt of als je het niks vind, was zijn advies. En daar was ik erg blij mee! Eindelijk iemand die gewoon deed over flesvoeding! Flesvoeding is net zo goed. Bij borstvoeding geef je als moeder alleen antistoffen extra aan je kind. Maar daar heeft je kind in het begin toch al een reserve van van jouw meegekregen via de navelstreng. En met borstvoeding moet je vanaf 14 dagen extra vitamine d en k bij gaan geven. (hoezo zit alles in bv?) Bij flessevoeding zit dat er al in. Uiteindelijk heb ik 5 maanden bv gegeven. Ik heb het als fijn, maar ook vermoeiend ervaren. Ik ben er ook niet veel van afgevallen (werd wel gezegt op de bv-cursus), maar juist aangekomen. Dit omdat je zelf meer moet eten en drinken om genoeg energie te hebben om je kindje te voeden. We zijn nu bezig voor een tweede. Ik ga het wel weer proberen met de bv, maar dan niet 5 maanden lang. En ik ga het meer combineren met flesvoeding. Al gelijk vanaf de eerste dag. Tepel/speen verwarring is lulkoek! (vlgs mijn buurvrouw, zij is verpleegkundige op een afdeling voor prematuurtjes. Die krijgen eerst fles (gekolfde melk), en sommigen later gewoon borstvoeding.) Nu hadden we na 6 weken drama hierover. Hij wilde de fles niet pakken. En het is best lekker als een ander dat voeden een keer doet! (vooral voor papa)
Dus doe het gewoon zoals je zelf wilt. Je bent echt geen slechte moeder als je geen borstvoeding wil of kan geven!

Groetjes, Kat

PS: En bv zou beter zijn tegen allerlei allergien. Waarom heeft de kleine van een kennis dan toch diverse allergien? Hij heeft bijna 1 jaar (waarvan 6 maanden volledig) bv gekregen. Dus ook dat verhaal gaat er bij mij niet meer in.
 
Ik heb nooit getwijfeld en altijd zeker geweten ik ga voor borstvoeding. Bij mijn eerste ben ik heel erg ziek geweest, en na 5/6 dagen ben ik toch nog begonnen met borstvoeding en ondanks dat men dacht dat dat niet zou lukken heeft mijn meisje 6 maanden borstvoeding gehad.

Voor mij is het gewoon altijd goed geweest, het gevoel dan, en ik heb bij beide enorm genoten van die intieme momentjes en bij mijn volgende ben ik zeker van plan weer met borstvoeding te beginnen.

Dus ik ben voor borstvoeding als het mezelf aangaat. Maar ik vind het zeker belangrijk dat iemand zich er lekker bijvoelt en zal iemand dan ook zeker niet opdringen daar ook voor te kiezen.

Dus doe waar jij je goed bijvoelt, kap discussies direct af, het is jouw beslissing (en misschien een beetje de beslissing van je man) en als jij je goed voelt bij flessevoeding, ga daar dan voor. Twijfel je, dan zou je borstvoeding zeker moeten proberen, maar maak er geen lijdensweg van.

Het fijne is dat JIJ mag kiezen.

Succes
Miep
 
Top! Bedankt voor de reacties. Zowel ik als mijn vriend hebben ook nooit last van allergieën gehad dus ik denk zelf ook dat dat onzin is. Ik ben heus een goede mama!
 
Hoi,

Dit is precies het probleem waar ik nu ook mee zit! Ik zou als ik puur naar mezelf kijk, het liefste direct met de fles beginnen. Maar de opmerkingen die je dan krijgt zijn niet van de lucht! Meer dan één iemand heeft me al verteld dat alleen slechte moeders voor flesjes kiezen. Met andere woorden: ik ben een slechte moeder. Maar dat die borstvoeding vorige keer zo tegenviel, pijn deed, mij compleet uitputte, daar mag ik het niet over hebben, want dat zal deze keer wel anders zijn. Ik weet het niet hoor!

Mijn zoontje (19 maanden oud) was een prematuurtje. Zes weken te vroeg geboren en dus was het beste voor hem borstvoeding (zeiden ze in het ziekenhuis, want ook toen ging mijn voorkeur naar flesjes). Dus onder druk van de verpleegkundigen, kraamhulp en omgeving ben ik toch met borstvoeding begonnen. Afgekolfd dus, want zoonlief mocht de couveuse niet uit! Drie weken heb ik het volgehouden: elke 3 uur kolven (was ongeveer anderhalf uur werk, want de melkproductie kwam niet goed op gang), en daarna het flesje geven (ook nog eens een uur, want de kleine wilde niet drinken). Elke 3 uur had ik dus een half uurtje voor mezelf, om te rusten en mijn huishouden draaiende te houden. Na 3 weken mocht onze uk naar huis, maar tegen die tijd was ik zo compleet uitgeput dat mijn melkproductie stilviel. En nog bleef iedereen maar aandringen dat ik het nog eens moest proberen en nog een tijdje doorbijten. Ik moet toegeven dat ik het toen heb opgegeven... en gezegd: dit nooit meer! En dus had ik nu besloten om direct voor flesjes te kiezen, maar... Mijn kraamhulp schreef bij het kennismakingsgesprek al direct op 'mogelijk geen bv als de baby te vroeg komt' terwijl ik had gezegd 'ik wil borstvoeding enkel en alleen OVERWEGEN als de baby niet te vroeg komt en onmiddellijk goed kan drinken'. Een klein nuanceverschil toch...

Mijn advies dus (en de samenvatting van dit lange verhaal): laat je niet dwingen! En laat je zeker niet wijsmaken dat je een slechte mama bent als je voor flesjes kiest. Flesvoeding is een goed alternatief, en een gelukkige mama is vaak meer waard dan de beste borstvoeding. Veel succes ermee!

Groetjes,
Marian  
 
Terug
Bovenaan