borst of flesvoeding

@yess 15 mei: ik heb ook ingetrokken tepels. bij mijn zoontje wilde ik ook graag borstvoeding geven en heb het met tepelhoedjes gedaan. helaas een aantal dagen te laat met gevolg dat ik vreselijk kloven had.... dus een tip: begin gelijk met tepelhoedjes als de baby het niet lukt om zelf de borst te pakken, als je geluk hebt kan je daarna weer gewoon verder gaan omdat je tepels van die tepelhoedjes wel verder naar buiten komen!
ik ga het nu weer proberen om borstvoeding te geven maar ik weet wel dat ik det tepelhoedjes bij de hand heb voor het een drama wordt!
succes!!

Elise (junimama)

kijk eens op www.borstvoeding.com . Is echt een hele leuke site met goede informatie!

Ik geef mijn zoontje nog steeds borstvoeding. Hij is nu 15 maanden. En straks mag nummer twee ook aanpluggen.

Ook ik heb ingetrokken tepels. Maakt echt geen reet uit. Je zou desnoods je tepels iets uit kunnen zuigen met een kolf apparaat desnoods.

Wat ik zelf erg fijn vind aan borstvoeding is dat je beeb in contact komt met verschillende smaken. Hetgene wat jij eet, komt voor een deel in de borstvoeding terecht.

Flesvoeding is altijd dezelfde smaak. Tevens is mijn zoontje echt nooit ziek. Hij is in 15 maanden twee keer verkouden geweest en ja hij gaat naar de kinderopvang.

Ik ga ook weer borstvoeding geven. Mijn oudste heeft het 1,5 jaar gehad en de volgende een jaar.

Kies er niet voor vanuit een idealisme ofzo, weet dat je met flesvoeding ook gewoon een kind groot kunt brengen, maar meer omdat het zo enorm makkelijk is. Vooral dat baby's er nooit teveel van kunnen krijgen en dat je ze zo vaak kunt aanleggen als je wilt vond ik ideaal (makkelijk troostmiddel!)

Wel zou ik er ook niet lang mee gaan 'klooien' als het deze keer niet lukt, jammer dan, stap ik gewoon over op flesvoeding. Al zou ik het wel jammer vinden van het geld hahah!

Groetjes Annemiek

ps. Mijn oudste heeft heel veel eczeem gehad en mn jongste is om de haverklap verkouden dus dat zegt ook niet alles.

ik ga voor de flesvoeding. Heb niet gekeken naar voor of nadelen maar weet dat flesvoeding een goed alternatief is. Ook wil de vader graag meehelpen in voeding geven en zodra je ze aan de borst legt gaat dit niet meer. Ook zou ik heb op den duur niet kunnen combineren met mijn werk en wil niet half om gaan doen om het maar zo te zeggen.

Succes iedereen ermee.

Groetjes Amanda

Bedankt ook voor jullie reacties hier op mij: ik heb het ondertussen ook bij de vk besproken en iets meer hoop dat het ons zal lukken om borstvoeding te geven! Het lijkt me zo iets geweldigs wat ik niet graag wil missen dus wie weet!! Ja Annemiek das waar, niet aan gedacht maar ook een groot voordeel: het is gratis! ;-)

Ik ga ook weer proberen bv te geven. Heb bij mijn zoon door de keizersnee (niet op gang komen bv) en de drukte in het ziekenhuis een slechte start met bv gemaakt, uiteindelijk nog wel 5 maand een combinatie van fles en bv gegeven.
Vond dat trouwens ook een heerlijke combi, mijn zoon lag gewoon lekker aan mijn borst te drinken, maar daar kwam niet genoeg uit en voor de verdere voeding lekker de fles. Zo had ik het beste van beide werelden.
Zoals Annemiek ook zegt, het bakkie troost bijvoorbeeld. Als mijn zoon overstuur was kon hij lekker aan de borst, onbeperkt.
Maar als we een dagje weggingen en ik geen zin had om te voeden dan was de fles ook prima voor meneer.
Moest wel wat moeite doen om de productie een beetje op gang te houden, dus wel wat bijkolven af en toe, Na 5 maand vond ik het wel leuk geweest en had mijn zoon ook niet echt meer de behoefte, dus toen gestopt.
En deze keer zien we wel hoe het loopt, lukt het wel goed dan is het mooi, lukt het niet dan lukt het niet. Groot worden ze toch wel, met zowel fles als borst!

@yess 15 mei
Wat goed dat je je bewust aan het oriënteren bent op het gebied van borstvoeding. Ik denk dat het belangrijk is om je te realiseren dat er niet zoiets bestaat als dé perfecte borst en dé perfecte tepel. Ieder mens is uniek en zo is het ook met borsten en tepels. Het kan zelfs zo zijn, dat de borsten van een vrouw onderling van elkaar verschillen in vorm en/of formaat. Het ene kindje zal daar direct goed mee omgaan, de andere baby heeft misschien wat langer de tijd nodig om dit te leren. Wanneer er sprake is van echte ingetrokken tepels (de tepel reageert dan niet op kou door naar buiten te komen en is door druk van duim en wijsvinger achter de tepelhof ook niet naar buiten te krijgen) zal het aanleggen de eerste tijd waarschijnlijk extra aandacht en zorgvuldigheid vergen. Zoals hierboven al eerder is aangegeven, zal de baby - wanneer deze goed is aangelegd (en bij goed aanleggen is er geen sprake van pijn en zeker niet van kloven...) - de tepel als het ware zelf naar buiten zuigen. Naarmate de borstvoedingsperiode vordert, zal het weefsel soepeler worden en zullen de tepels uit zichzelf wat meer naar voren komen.
Het gebruik van tepelhoedjes kan bij pijn soms wat verlichting geven. Het daadwerkelijke probleem wordt er echter niet mee opgelost. Daarnaast kleven aan het gebruik ervan veel nadelen, zoals een geleidelijke terugloop van de melkproductie en gewenning van het tepelhoedje waardoor het kindje op een gegeven moment niet meer zonder kan.

Vaak scheelt het al heel veel wanneer een moeder zich tijdens de zwangerschap goed heeft laten informeren over het geven van borstvoeding en weet waar ze op moet letten. Dat vergroot het zelfvertrouwen, de zelfredzaamheid en de kans op een geslaagde borstvoedingsperiode. Het stelt je bovendien in staat om eventuele problemen op tijd te (h)erkennen en waar nodig op te lossen (of op tijd aan de bel te trekken).
Je zou kunnen overwegen om nog tijdens je zwangerschap informatiebijeenkomsten bij te wonen die door de Vereniging Borstvoeding Natuurlijk en Borstvoedingorganisatie LLL in heel Nederland worden georganiseerd? De VBN en LLL zijn beide vrijwilligersorganisaties. Contactpersonen van de VBN en leidsters van LLL hebben met hun eigen ervaringsdeskundigheid als basis een opleiding gevolgd via hun organisatie en geven wetenschappelijk verantwoorde informatie over borstvoeding. Tijdens de bijeenkomsten komen verscheidene aspecten van borstvoeding aan bod, zoals de werking van de borst, het aanleggen van de baby, borstvoeding in de praktijk en het afkolven van moedermelk. Uiteraard is er ook gelegenheid om ervaringen uit te wisselen en vragen te stellen. De informatie die tijdens de bijeenkomsten wordt gegeven, vormt een stevige basis voor het starten met borstvoeding. Voor meer informatie en adressen bij jou in de buurt kun je terecht op www.borstvoedingnatuurlijk.nl en www.lalecheleague.nl.

In ieder geval nog een voorspoedige zwangerschap toegewenst!

Terug
Bovenaan