borst weigeren - HELP!

Hallo meiden,

Mijn dochter Lotte is 12 weken en weigert heel regelmatig de borst. Ze heeft echt wel honger, maar wil dan gewoon niet drinken.

Ze drinkt meestal heel kort (een paar slokken) en zet het daarna op een schreeuwen. Ze trekt zich op aan mn kleding en brult het uit. Ik heb al van alles geprobeerd en kan de oorzaak niet vinden. Het is frustratie, dat is wel duidelijk, maar waarvan?
Ze heeft het soms dagen achter elkaar (meestal niet elke voeding) en dan weer een aantal dagen niet...

Ik heb al iemand van Ver. Borstv. Natuurlijk gebeld, maar niks wijzer geworden. Ook de 'borst-weiger-oorzaken' uit het boek 'borstvoeding geven' helpen me niet.
Ze begint soms al te brullen voordat ik haar aanleg, dus pijn is het niet (dus oorpijn/spruw, enz tips, helaas...) en ze drinkt vaak wel gewoon uit de fles. Ik heb wel eens gedacht van 'ze krijgt geen fles en drinkt maar uit de borst', maar na een halve dag begon ik het toch wel zielig te vinden, want ze heeft wel honger.

Morgen ga ik naar een osteopaat, misschien dat die iets kan helpen. Iemand tips voor een driftige baby aan de borst?

Groetjes, Marisa
 
Hoi,

Ik heb een zoontje van bijna 4 maand. Hij kon de borst niet pakken, vanaf de geboorte al niet, en werd dan ook erg boos. Het bleek dat zijn tongriempje vast zat en dat hij daardoor de borst niet kon pakken. Misschien heeft jouw dochter dat ook wel. Dat is het velletje onder de tong. Bij mijn zoontje is het door geknipt toen hij drie maanden was, maar hij kreeg vanaf het begin de fles. Met kolven kreeg ik na drie dagen nog maar twee druppeltjes. Misschien kun je eens kijken of je dochtertje het riempje ook vast heeft zitten, dan zou het door geknipt kunnen worden en dan kan ze ook de tong uitsteken.

Groetjes Vlinder
 
Hoi,

Mijn dochter vond de borst te veel werk. En ze was zo snel driftig, ze had geen geduld. Ze wilde nu, nu, nu eten. Toen de borstvoeding toen ook nog wat terug liep had ze er al helemaal geen zin meer in.
Ze viel veel af en moest bijgevoed worden, wat ik met een fles deed. En toen wilde ze echt niet meer aan de borst. Ze ging al gillen als ze zag dat ik haar probeerde aan te leggen.
Bij ons is het dus flesvoeding geworden. Het had niet mijn voorkeur, maar je kindje moet ook meewerken.

Groetjes
 
Hoi,
Floor is nu 5 maanden en krijgt nog volledig bv. Ze heeft ook periodes dat ze niet wil drinken en het op een krijsen zet. Nu toevallig ook weer....
Mijn ervaring is dat ze na een paar dagen weer gewoon gaat drinken, heb geen idee waarvan dit komt, maar het gaat steeds vanzelf weer over.
Misschien hoort het er gewoon bij? Sprongetjes??? lk heb geen idee hoor, verdiep me daar eigenlijk niet zo in.
Veel succes ermee!
groetjes van Ruth
 
Hoi Marisa,

heel herkenbaar. Mijn zoontje begon ook ineens met het weigeren van de borst. Eerst dacht ik dat het aan de spruw lag, maar die was al lang en breed over en toen deed hij het nog steeds niet. Ik moest hem af en toe wel een flesje geven ivm werk. En ik had een antibioticumkuur gehad en mocht dus geen bv geven. Het cb dacht dat hij het flesje gewoon wel makkelijk vond en de borst te veel moeite. Ze raadde me aan een paar dagen heel consequent de borst aan te bieden en dus geen flesje. Maar dat leidde tot zowel frustratie bij hem als bij mij! En bovendien moest ik op een gegeven moment toch weer werken, dus moest hij wel uit het flesje.

Na heel wat huilbuien ('hij wil niet bij me drinken!!!"), ben ik er maar mee gestopt. Ik ben toen volledig gaan kolfen en dat in flesje geven. Absoluut niet ideaal, is een heel werk, maar ik wilde toch dat hij 'mijn' melk kreeg. Ik was wel makkelijk met af en toe een fles kv als ik niet voldoende gekolft had.

Als het lukt zou ik proberen om de borst te blijven geven en een paar dagen doorzetten. Het is wel fijn als je kindje gwoon bij jou drinkt,. Want kolfen en fles geven kost gewoon heel veel tijd. Ik heb dat ding af en toe wel het raam uit willen goooien.......

Succes!
Mienetje
 
Bedankt alvast voor jullie reacties. Ik ben vandaag naar een osteopaat geweest die spanning in Lotte's schedel en nekje heeft vastgesteld. Of dat ook samenhangt met het drinken is nog de vraag... ze gaat in ieder geval behandeld worden en misschien helpt dat al weer een beetje om te ontspannen.

Ik wil echt heel graag borstvoeding blijven geven, dus ik hoop echt dat het allemaal beter gaat. Ze heeft dit best regelmatig en  ik zie het dan af en toe even niet meer zitten. Maar al met al gaat het wel goed hoor. Eerlijk gezegd ben ik al wel blij dat de eerste drie maanden er bijna op zitten. Dan heeft ze alvast het belangrijkste binnen. Wat mij betreft gaan we voorlopig nog even door, maar dat hangt van Lotte af. :)

Groetjes, Marisa
 
hoi marisa!

Ik heb ook een dochtertje van  3 maand, en sinds een week weigert ze regelmatig de borst. Precies hetzelfde wat jij zegt, snel een paar slokjes drinken en dan beginnen te schreeuwen. Bij mij helpt het om haar slapend of half-slapend aan te leggen. Ik hoop wel dat het snel beter gaat, want zo is het niet leuk meer. Sarah heeft trouwens ook spruw, zou dat bij jou kleintje ook het geval kunnen zijn. Volgens mij hoef je niet altijd wat te zien. Sarah weigerde ook de borst toen ze oorontsteking had, misschien heeft ze daar last van?
Succes ermee!

Liefs van Liset
 
Terug
Bovenaan