borst weigeren - HELP!

Hoi Marisa,

Een tijdje terug heb ik precies hetzelfde gehad met mijn dochter! Ik werd er super zenuwachtig van, was bang dat ze niet genoeg zou drinken en dat ik de borstvoeding op zou moeten geven. Het was bij mij ook precies in de periode dat ze naar de creche ging en regelmatig gekolfde melk uit een flesje te drinken kreeg.
Ik heb hele gevechten met haar geleverd om haar te laten drinken, en zij steeds bozer, ik zwetend... Drama!
Op een gegeven moment, na een paar dagen, was ik er helemaal klaar mee. Op deze manier wilde ik niet eens meer borstvoeding gaan geven... Het was in een weekend waarin ze geen flesjes zou krijgen en ik had zoiets van ik zie wel, ik wacht gewoon totdat ze er echt om vraagt, dan geef ik pas. Als ze honger heeft dan moet ze wel.
En ik maar wachten wachten wachten, het duurde wel een uur of 5 (overdag dus) voordat ze om drinken vroeg. En toen ze eenmaal kreeg dronk ze het dus, omdat ze zoveel dorst had. Ik las dat jouw kindje wel al honger heeft maar gewoon niet drinkt. Dit zou dus bij jou niet werken. Maar het gekke was, ik dacht ook dat Sol wel honger had. Dit ook omdat ik er gewoon niet meer dan 4 uur tussen wilde laten zitten overdag uit angst dat ze het 'snachts in zou gaan halen. Toch bleek dit allemaal niet zo te zijn! Dus gewoon helemaal alleen maar op aanvraag voeden een paar dagen achter elkaar in een periode waarin ze geen gekolfde melk uit een flesje nodig had werkte bij mij. Ze dronk weer, gelukkig maar. Heel simpel eigenlijk, waarschijnlijk te simpel voor jou, je zal het al wel zo geprobeert hebben. Maar het even helemaal los laten kan geen kwaad denk ik. Zo ga je er zelf ook makkelijker mee om en dat voelen die kindjes ook aan.
Ik was toen trouwens wel weer bang dat ze na een dag creche de borst weer zou weigeren, maar dat bleek niet zo te zijn.
Ik vertrouw nu meer op mijn dochter, het idee dat ze het echt zelf wel weet wanneer ze wel of geen honger heeft. Misschien werkt het? Als ze echt blijft weigeren heb je in ieder geval een lekker bijdehand kindje met een eigen willetje zeg! Het zou wel zonde zijn om daardoor met voeden te moeten stoppen...
Succes in ieder geval (sorry voor het lange verhaal)
Groetjes Sarah
PS, zou het kunnen zijn dat je ongesteld moet worden? Daar kan je melk anders van gaan smaken en daar kunnen kinderen ook zo op reageren. Maar misschien was dit al eerder gezegd. In ieder geval denk ik dat iedereen die borstvoeding geeft dit soort periodes heeft met hun kindje!
 
Oja wat ik net ook nog bedacht, misschien is ze zo ongeduldig geworden door het flesje dat ze vindt dat jouw melk niet snel genoeg toeschiet? Ik heb het zelf nooit geprobeerd maar er zijn sprays om het tsr op te wekken. Ze zal dan sneller melk proeven en makkelijker kunnen drinken. Ik las ook dat als dat een paar keer goed gaat de melk dan vanzelf zonder die spray ook weer sneller toeschiet. Maar dit heb ik allemaal alleen gelezen hoor, ik heb het zelf niet geprobeerd.
 
Bedankt voor de tips, maar helaas is het inderdaad te simpel. Lotte krijgt al borstvoeding op verzoek, ook als er meer dan vier uur tussen zit. En ze heeft geen oorontsteking of spruw. Ze begon met dit gedrag al rond week 6 en we zijn toen zelfs een week in het ziekenhuis geweest en ze wordt nog steeds heel regelmatig helemaal onderzocht daar.

Voor alsnog gaat het gisteren en vandaag weer even goed, maar ik weet  ondertussen uit ervaring dat ze ineens weer 'raar' kan gaan doen aan de borst. Ik vind het zelf niet zo'n punt om haar een flesje te geven als ze echt niet wil. Ik maak er wat dat betreft ook geen punt van. Het is dus niet zo dat ik er gestressed van raak en dat zij daar weer onrustig van wordt. Ik ben er aan gewend geraakt dat ze snel huilt als het haar niet zint en daar wen je aan. Niet dat ze heel veel huilt hoor, maar wel snel.

Groetjes, Marisa
 
Oh, en wat de tsr betreft, dat is geen probleem er komt juist enorm veel melk als ze begint te drinken en ook heel snel. En nee, het is niet dat ze daar onrustig van wordt, ze kan de stroom die dan komt prima aan.  Ze lijkt het juist wel fijn te vinden dat het zo haar mondje in stroomt.

Groetjes, Marisa
 
Hoi Marisa, heb je nog een oorzaak gevonden?
Mijn dochter vertoont precies het gedrag wat jij omschrijft, sinds 2 weken. Ze is nu 11 weken. Soms gaat t even goed maar meestal na 2 minuten gillen en krijsen en drinkt ze niet meer... Groetjes Aafke
 
 
Hoi Marisa,
 
Mijn dochter van 3 maanden heeft echt precies hetzelfde! Fijn om er een topic over te vinden. Ik lees in de reacties vooral dat ik geduld moet hebben. Het is nu de tweede week dat ze drie dagen in de week flesvoeding krijgt en als ik dan thuis kom wil ik graag de borst geven, maar dan gaat ze echt mega hard huilen.
 
Ik las op de Site borstvoeding.com dat het goed is om veel huid op huid contact te hebben, dus meer knuffelen lijkt me altijd goed.
 
Geduld hebben lijkt me... Lastig he?
 
Groetjes Janneke
 
Zojuist de baby die bij ons sinds twee dagen ook borst weigert een druppel melk laten proeven door op de borst te smeren. Het ging na twee dagen tobben direct goed!
 
Je kan de borstvoeding altijd combineren met flesvoeding als je denkt dat ze te weinig binnenkrijgt. Zitten vast niet zoveel antistoffen in maar je kindje moet natuurlijk geen honger gaan krijgen
 
Terug
Bovenaan