Hi Marisje,
Ik heb zelf geen ervaring hiermee, maar misschien heb je hier wat aan. Dit is een stukje tekst over wat er met je borsten gebeurt tijdens de zwangerschap, staat in het boekje 'Oei, ik groei! Buik- en babygeheimen' (mijn bijbel de laatste tijd! heel fijn boekje!). Helemaal onderaan staat iets waar je misschien wat aan hebt.
Groeten!
Floppie
De B van borsten
Tijdens de zwangerschap maken je borsten zich al klaar om na de geboorte de beste melk voor je baby te kunnen maken. Sterker nog: je borsten reageren zo snel op de zwangerschap dat ze je zefs vóór de zwangerschapstest al hints over de zwangerschap geven. Tijdens de zwangerschap groeien je borsten enorm. Was je tot nu toe gewend aan een magere cup A, je zult binnenkort door het leven gaan met een weelderig decolleté. Je borsten worden mooi rond en vol. Ook de tepels veranderen. Die komen meer naar voren te staan en zwellen op, De tepelhof wordt donkerder en groter. Heerlijk, zo'n mooie voorgevel, maar het is voor je lichaam wel ineens veel zwaarder. Draag daarom een goede positiebeha. Deze ondersteunt de borsten en geeft ze ruimte om te groien zonder iets af te knellen.
Borstkwaaltjes en borstfeitjes
* Je tepels zwellen op en worden langer om je baby straks meer grip op de tepel te laten hebben.
* De tepelhof krijgt extra pigment (vandaar de donkerdere kleur) en dit zorgt ervoor dat de huid steviger wordt.
* Bobbeltjes op de tepelhof worden veroorzaakt door de kliertjes van Montgomery en zijn noodzakelijk om de huid van de tepelhof te beschermen. Bovendien is de geur van het vet dat ze afcheiden (en waar je niets van ziet) straks een grote verleider voor je baby om juist daar te gaan zuigen. Zijn oerinstinct zal hem vertellen dat dit de magische geur van lekkere melk is.
* Jeuk en pijn. Je borsten groeien hard en dat merkt je lichaam. Een goede positiebeha helpt.
* Misschien voel je wel eens aan je borsten en zie je er opeens een gelige druppel uit komen: de melk begint te komen!