Borsten en melk

he, even een vraagje hoe het bij jullie gaat.
Vanaf de 28ste week heb ik al lekkende borsten gehad, puur als ik geen bh aan heb.
Nu merk ik dat dan de ene borst zich actief aan het klaarstomen is en dan de ander. Hebben jullie dit ook? Zeg maar dat de ene tepel gevoeliger en groter(opgezetter) is dan de ander.
Maar weet je het is nu al 2 weken rustig qua lekken. En ga me afvragen of men tepels wel geschikt zijn. Het zijn nu eenmaal niet de meest vooruit stekende (prominente) tepels. Ik bedoel ze steken niet keihard door men shirt heen zeg maar. Of verandert dat met het borstvoeding geven, ik bedoel te zeggen als je een flesspeen vergelijkt met mijn tepels dan heeft die kleine meer in de mond met de fles geven zeg maar.
Snappen jullie me nog?? hahaha
Ben zo benieuwd hoe het allemaal werkt.

liefs nath

Heeey,

Ik heb nog geen lekkende borsten gehad. Was er helemaal op voorbereid, maar er komt maar niks. Ben bijna 35 weken zwanger nou, en dacht dat dat nu inderdaad toch allang had moeten gebeuren. Op zich niet zo erg, want ben niet van plan borstvoeding te geven.

Wat betreft de grootte van je tepels.... Alle tepels zijn volgens mij geschikt om borstvoeding te geven. Het tepelbed is misschien groot of juist niet, maar de tepel zelf zal precies in de mond van je kindje passen.

liefs

Oei, ik geloof dat ik hier nog geen ervaringsdeskundige in ben. Ik heb geen lekkende borsten, maar wel groter wordende tepel(hoven).

En ik heb het idee dat er soms wel wat 'smeer' tussenzit, sorry voor de vieze details, maar ik bedoel ermee te zeggen dat er soms een heel kleine beetje vettige substantie op mijn tepels zit. In de 'porien' zeg maar. Maar niet echt vocht ofzo.

Ik neem aan dat je borsten altijd wel voeding-proof zijn tegen de tijd dat ze ingebruik genomen moeten worden hoor, hahaha!

Heb wel heel erg het gevoel dat mn borsten vol melk zitten maar nog geen lekkende borsten hier.als ik in mn tepel knijp komt er al wel voormelk uit.van die gelige plakkerige substantie!dat schijnt heel goed te zijn voor onze baby.s.bij mn dochter had ik ook geen lekkende borsten.maar toen ze eenmaal begon te drinken was het geen houden meer aan!kon wel een heel ziekenhuis met babys voeden!haha ook niet alles hoor.dus kortom zegt niks dat je borsten nu nog niet lekken.
liefs jootje

O ja Nathalie:dat je tepels niet vooruitsteken zegt niks hoor!de baby moet ook een stuk van je tepelhof pakken.anders krijg je tepelkloven.maar dat legt als goed is je kraamverzorgende allemaal uit,en anders kun je volgens mij nog tepelhoedje gebruiken.maar als het goed is moet het volgens mij best lukken.in het begin moet je het toch nog leren zowel jij als je baby.ik vond het bij mn 1ste moeilijker dan ik dacht hoor.nu kan ik daar rekening mee houden.

hoi,

ik had een paar weken geleden toen mn zoontje wakker werd s nachts en huilde dat mn borsten begonnen te lekken.. haha grappig net alsof er een baby huilt die nog gevoed moet worden.. het waren maar een paar druppels maar was wel grappig.
@ nathalie : iedere borst is geschikt om borstvoeding te geven , ik heb een cursus borstvoeding gedaan omdat ik bij de eerste nogal snel ben gestopt.. en dacht misschien kan ik er nog van leren. maar die vrouw zei ook het heet BORST voeding en geen TEPELvoeding.. ze moeten echt de hele borst in de mond nemen (tepelhof) en de tepel ligt dan als het ware achter op de tong van de baby. er zijn veel hulpmiddelen om te het te bevorderen. evt. zoals josanne zegt een tepelhoedje enz.. vraag je kraamverzorgster maar!! die geeft als het goed is veel tips en let erop dat het echt goed gaat..

wat heel handig is om te hebben is een voedingskussen!!! en eventueel nog extra kussens want de baby moet niet aan je borst hangen, maar op gelijke hoogte liggen.

succes!

Liefs, Christien

Hi Nathalie,

Dat je vlakke tepels en geen uitstekende tepels hebt, maakt wel degelijk verschil! Ik had bij mijn eerste ook "vlakke tepels", zoals de verpleegkundige in het ziekenhuis vertelde. Ik had er nog nooit van gehoord, maar het lukte mijn zoontje (ruim 8 pond, dus krachtig genoeg) niet om de borst te pakken. Gelukkig had ik een geweldige kraamhulp, die er echt een projectje van had gemaakt om de borstvoeding te laten slagen, dus inderdaad met een aantal hulpmiddelen zoals tepelhoedjes, heb ik mijn oudste 6 maanden borstvoeding gegeven. Mijn tepels zijn daardoor goed gevormd, dus nu verwacht ik geen obstakels meer, haha! Nouja, behalve dan dat ik er 2 mag voeden....

Succes!

@Chrizzy: op mijn borstvoedingscursus zeiden ze juist dat je niet moet beginnen met een voedingskussen. Omdat je baby dan al automatisch een een bepaalde houding ligt, die niet altijd goed is (afhankelijk van je bouw en lengte bijvoorbeeld). Dus dat je beter zonder kunt beginnen, en als voeding goed verloopt, en het blijkt dat je het makkelijker vind, dan kun je altijd nog zo'n kussen gebruiken. Schijnt dat het nog al eens voorkomt dat kindje hoofdje bijvoorbeeld niet goed naar achter heeft, of niet op 1 lijn ligt (hoofdje en lichaam) door voedingskussen of gebruik van andere kussens...

voor de rest sluit ik me aan bij de rest. In principe zijn de meeste borsten geschikt voor borstvoeding, en wil het echt niet lukken, dan is daar de kraamhulp. Volgens mij hebben ze bij de meeste bureau's zelfs lactatiedeskundigen in dienst. Bij mijn kraamzorgbureau hebben alle kraamverzorgsters een opleiding over borstvoeding gedaan, ze hebben een lactatiedeskundige in dienst, en de verloskundigen hebben ook nog een lactatiedeskundige in dienst... Die kan je trouwens ook hier mee helpen (vk) en je kunt je vragen hierover ook van te voren aan haar stellen...

nu klinkt het net alsof ik er wat vanaf weet, maar ik reproduceer nu alleen wat ik van cursus/intake kraamverzorging/vk weet. heb zelf 0,0 ervaring :p

liefs, en niet te druk maken!!

TB

Terug
Bovenaan