Borstgevoede dochtertje van 9 maand eet zó slecht vast voedsel

<p>Ik heb een dochtertje van bijna 9 maanden en sinds 3 maanden zijn we bezig met vast voedsel. </p><p>Ik geef nog fulltime borstvoeding, daarnaast krijgt ze nu 3x per dag vast voedsel (fruit/brood/groente). Het gaat echter zooooo moeizaam... waarbij ik van anderen hoor dat hun baby's het eten uit de mond kijken, huilen als het op is, maar door blijven eten als ouders het aanbieden etc., gaat het bij ons tegenovergesteld. Ze is een ontzettend nieuwsgierig meisje, die álles wil meemaken, ontdekken, zien, voelen, in de mond wil stoppen, behalve eten. Ik bied zowel stukken aan als vanaf de lepel, maar beide gaat matig. Stukjes proeft ze nog wel eens, en als ze het lekker vindt dan sabbelt ze er wat op (al het fruit, brood, wat yoghurt en aantal groentes vindt ze echt wel lekker) maar na een tijdje belandt het snel op de grond en hoeft ze ook echt niet meer; vanaf de lepel is het na een paar happen klaar en begint ze te schreeuwen en haar hoofd weg te draaien.</p><p>Ik weet dat de borstvoeding tot 1 jaar de hoofdvoeding is en alles wat ze daarnaast binnen krijgt, mooi meegenomen is maar niet noodzakelijk. Maar ik zie zooo weinig vooruitgang en inmiddels begint het me zó te frustreren. Ik word er zo onzeker van. Ik wil graag tot 1 jaar haar blijven voeden, maar daarna wel gaan afbouwen naar bijv 2x per dag en de rest gaan vervangen door vast voedsel. Ik heb er alleen zó'n hard hoofd in als ik zie hoe het nu gaat pfffffff.</p><p>Ik heb al wel eens geprobeerd om eerst vast voedsel te geven en dan pas de borstvoeding, maar dat werkt helemaal niet want als ze honger heeft, wil ze dat alleen stillen met melk.</p><p>Iemand die mij gerust kan stellen..? Of tips heeft..????</p>

hoi!
mijn zoon van bijna 16 maanden eet nog steeds moeizaam, vooral groente. het is niet anders. Ik vind dat je dochter het al heel goed doet voor haar leeftijd.
ik heb ook een jaar borstvoeding gegeven en daarna in 1x gestopt.  Dit ging eigenlijk prima en toen ging het brood/fruit/yoghurt ook veel beter. ook water en koemelk accepteerde hij goed.
wat ik nu doe met avondeten is, ik zet het neer en dan kan hij pakken wat hij wilt, graag of niét. Hij proeft altijd wel de groenten maar eet het niet op. Pech.
daarna gewoon lekker yoghurt geven. ik ga de strijd niet aan en ook geen prutjes met appelmoes ofzo.
soms wat door de pasta saus of quiche.
kijk wat bij je kind en jou past, niet naar de anderen.

succes?

Hoeveel keer krijgt ze nog borstvoeding op een dag? Het zou natuurlijk kunnen dat ze nog vol zit daarvan en daarom de andere dingen niet zo graag wil eten. Ik heb tot een jaar borstvoeding gegeven maar bouwde het wel langzaam af, zodat ze steeds meer gewoon voedsel ging eten. Met 9 maanden kreeg mn dochter 3x borstvoeding op een dag. Verder water of sterk verdunde diksap. En dan een fruithap, brood/cracotte en een groentenhap met daarna een klein beetje yoghurt. Dit ging er over het algemeen goed in. Maar ze heeft nooit gehuild hoor als het op was, dat verschilt per baby. 

Hoeveel voedingen krijgt ze per dag? Ik zou i dd niet meer dan 3, max 4 keer borstvoeding geven want dat is meer dan genoeg op deze leeftijd. 
Mijn jongste dochter is nu 10 maanden (krijgt flesvoeding) en vanaf 8 maanden nog 3 voedingen (7.00-13.00-19.00) 
Vast voedsel ging hier ook zeer moeizaam,  eigenlijk pas toen ik terugging naar 3 voedingen ging het beter. Ze eet nu bij ontbijt een 1/2 boterham, rond 10.00 100gram fruit, om 12.00 1 boterham en om 17.30 100gram groente en yoghurt. Het zijn geen grote hoeveelheden die ze eet en het gaat ook niet altijd vanzelf, maar het gaat erin.
Dat kinderen 200gram groente eten of 2 boterhammen tussen de middag op deze leeftijd,  dat ken ik ook niet.. mijn dochter is 12 kilo en behoorlijk groot en zwaar, maar geen idee waar ze echt van groeit. 
Hoe gaat het als je een koekje/cracotte/maiswafel ofzo geeft? Eer ze daar wel van? Misschien kun je dat eens proberen ipv groente/fruit? Hier heeft ze vast voedsel leren eten door te beginnen met cracottes/maisvingers/koekje... 

Alsof ik mijn dochters verhaal hier lees.. Ze wordt aankomende week 1 en het gaat sinds een maand of 2 stukken beter (uit het niets), maar nog steeds eet ze minder dan wat ik overal hoor. En krijgt ze om 23:00 een fles om enigszins de nacht door te komen. Verder bv om 19:00 en 5:30 (of ergens rond dat onmogelijke tijdstip). Ze vindt pap lekker en dat eet ze meestal prima, maar stopt ook gerust na 5 happen. Wat we gemerkt hebben, is dat ze het liefst ‘ons eten’ eet, ook echt vanaf ons bord. Nou is dat vaak niet baby-proof, dus we foppen haar door haar met onze vork te voeren etc en ik geef haar zo nu en dan iets wat ze opeet (bijv juist wel een potje of losse kikker erwten, stukje vis), zodat ze iets binnen krijgt. Ze eet op de opvang warm, maar s avonds een boterham lukt niet, de stukjes belanden overal, maar hooguit 2 in haar mond. Van de week heb ik gewoon een bord pap gemaakt om nachtelijke ongein te voorkomen. We bieden het aan en zien vanzelf wel wanneer de interesse komt, ze lijkt nu vooral ook druk met ontdekken. 

Mijn dochter is 7 maand ze krijgt ook borstvoeding en heeft vast voedsel ook geweigerd, nu neemt ze ook overal altijd maar een paar hapjes van en ik vind het goed zo zolang ze goed groeit en slaapt zal ze het vanzelf wel aangeven wanneer ze meer nodig heeft of wilt! Ik denk dat je het beter kan accepteren en wanneer ze er zelf aan toe is geeft ze dat vast zelf wel aan... En vooral niet proberen te forceren 

Minder borstvoeding gaan geven om haar meer vast voedsel te laten eten is echt onzin! Dat is een advies gebaseerd op kunstvoeding waarbij je zo snel mogelijk wilt afbouwen. Je borstvoeding bevat altijd genoeg voedingsstoffen en als je kindje daarna maar een heel klein beetje vast voedsel eet krijgt het alles binnen wat nodig is. Ook nadat ze een jaar is. 

Heef je kindje de tijd, ze is nog jong en heeft nog alle tijd om te gaan eten. Blijf haar lekker gevarieerd aanbieden dan zullen je zien dat ze op een dag meer gaat eten. 

Mijn zus heeft hetzelfde gehad. Op advies van een arts is ze mede daarom gestopt met borstvoeding maar dat werkte echt totaal niet bevorderend dus doe dat vooral niet! Mijn neefje is altijd een slechte eter geweest tot het moment dat hij naar de basisschool ging. Toen ging hij zoveel verbranden dat het eten nu niet is aan te slepen. Maar hij groeide toch prima al die tijd. Het verschilt gewoon enorm per kind. Ik heb dus een neefje die praktisch niets at tot zijn vierde en mijn zoon eet alles wat los en vast zit. Ik zou wat al eerder is gezegd gewoon dingen blijven aanbieden en kijken hoe het gaat, ze krijgt borstvoeding dus heeft alles wat ze nodig heeft. 

Terug
Bovenaan