Borstgevoede dochtertje van 9 maand eet zó slecht vast voedsel

Als je je erg veel zorgen maakt en graag eens advies wil van een professional kan ik je Stefan Kleintjes van harte aanbevelen. Hij is kinderdietist en lactatiekundige. Hij zit in Groningen, maar doet ook consulten op afstand (telefonisch of videobellen). 

Het advies van sommige dat je krijgt om minder BV te geven vind ik echt een beetje vreemd. Zou dat ook zeker niet doen. Je kindje groeit nu vooral nog op BV en alle andere hapjes zijn maar bijzaak. Ik heb precies hetzelfde meegemaakt met mijn zoontje. Heeft lang geduurd voor hij echt wat mee ging eten. Vooral brood moest hij niks van hebben. Denk rond de 12/14 mnd ging er wat meer in maar is nooit een grote eter geworden. Is nu 3 jaar en eet nog steeds kleine porties. Niet te druk om maken, lekker BV blijven geven en je zult merken dat het vanzelf steeds beter wordt.

Bedankt voor al jullie reacties! Minder borstvoeding gaan geven was ik idd zeker nog niet van plan. Tot 1 jaar is BV de hoofdvoeding en alles is idd bijvoeding en niet per se noodzakelijk. Ik heb idd het boek van Stegan kleintjes gelezen Dpl en ben lid van zijn FB pagina. Daar staat idd héél duidelijk ook dat zolang je bv op verzoek geeft, je kind geen tekorten kan krijgen en alles wat qua vast voedsel binnen komt, mooi meegenomen is. 
Maar ergens logisch klinkt het wel natuurlijk; dat ze vol zit van de bv en daarom niet zoveel hoeft qua vast voedsel. Echter merk ik dat haar interesse er ook gewoon (nog) niet ligt; de wereld is te klein en mevrouw is extreem nieuwsgierig, BEHALVE in eten? Zou het nog komen dan denken jullie? 

Dat gaat zeker nog komen! Mijn zoontje at echt amper tot geen vast eten toen ik hem borstvoeding gaf. Helaas na 10 maanden moeten stoppen om verschillende redenen, zodra we overgingen op kunstvoeding begon hij te eten als een malle. Alles ging er ineens in, van boterhammen tot aardappelen tot groente. En daarvoor dus echt 0 interesse. 

daar heb ik in ieder geval van geleerd om los te laten: ze zijn (uitzonderingen daar gelaten natuurlijk) heeel goed in staat zelf aan te geven waar ze behoefte aan hebben! 

Allereerst: volgens mij doe je het prima hoor, ze gaan als het goed is vanzelf meer vast voedsel eten als ze minder melk gaan krijgen (ik bedoel niet dat je dat nu moet doen, maar dat het als je het wel gaat afbouwen waarschijnlijk een logisch gevolg is).
Hier een redelijk makkelijke eter, maar toen we nog alleen groentehapjes gaven (gewoon geprakte groente) was het ook altijd moeizaam. At hij héél weinig van. Dus bij ons was het al snel 'met de pot mee' of in ieder geval volwaardige 'gerechtjes' (zonder toegevoegd zout uiteraard, maar wel met kruiden etc) en vanaf dat moment gaat het goed. Weet niet of je dat al geprobeerd hebt, maar misschien niet en heb je er iets aan.
Ook favoriet hier zijn frambozen en banaan (mits hij het zelf in het geheel kan eten, als je het platstampt en hem met een lepel geeft moet hij er niks van weten). 
En bij ons werd het vast eten echt een stuk meer vanaf het moment dat hij kan kruipen (hij beweegt constant).

Leuk dat je ook op de Facebook pagina van de kleintjes methode zit! Daar lees je dan vast ook de enorme variatie in eten; kinderen die met 6 maanden bijna meteen hele maaltijden wegwerken en kinderen die met 1,5 jaar nog maar heel weinig eten. En uiteindelijk komt het bij alle kinderen helemaal goed en is er geen 1 die met 16 jaar nog afhankelijk van borst- of kunstvoeding is. De interesse komt ook bij jouw dochter echt vanzelf!

Mijn dochter heeft ook altijd bv gehad, ze krijgt het nog steeds (17mnd). En heeft ook altijd weinig gegeten. Belangrijkste is dat je een goede schema over de dag hebt en het haar aanbiedt. Het is helaas zo dat kinderen vaak brood pasta rijst eten en groenten wat minder. Wat bij ons wel goed gaat is een papje van verschillende soorten fruit, yoghurt en meergranen vlokken (papje) Ik wissel vaak van fruit en doe er soms ook een avocado in (wij hebben 2 kleine kinderen) Ik sluit het dagdeel altijd af met een stevige maaltijd en probeer ze zo'n uur voor de maaltijd niets te geven (wel drinken). ze vind een gebakken eitje ook wel lekker, ik zou daar ook nu alvast mee beginnen. Ze eten nog niet veel maar we laten ze er zoveel mogelijk mee kennismaken en zitten altijd met z'n allen aan tafel zodat ze ook kunnen zien wat en hoe anderen eten, eerste paar maanden verliep dit chaotisch en belandde het merendeel op de grond maar nu doen ze heerlijk mee met ons en al eten ze nog weinig, er gaat wel wat in. 

Terug
Bovenaan