Borstkolf van tevoren aanschaffen of niet?

Ik had bij de vorige wel al een borstkolf gekocht. Heel goedkoop op aliexpress, ik heb er toen zeker een jaar gebruik van gemaakt en geen enkele negatieve ervaring mee gehad. Goed hoeft dus niet altijd duur te zijn! 
Ook nu heb ik er weer 1 gehaald van te voren, wederom aliexpress, maar met deze kon je 2 tegelijk pompen en leek me daarom handiger.
Waarom ik zou aanraden om het van te voren aan te schaffen us niet alleen voor de melkproductie, maar vooral voor de stuwingen. Middels mijn borstkolf kon ik alle verstopte klieren (die mn zoontje niet volledig opdronk in het begin vanwegen zijn kleine maag) wegkolven wat niet lukte als ik het met de hand moest masseren. Het goed uitkolven van je melkklieren is zeer belangrijk om borstontstekingen te voorkomen en je vergemakkelijkt voor jezelf zeker een hoop waardoor je langer vast kunt houden aan je droom om bv te geven.

Bij ons raadde de verloskundige juist af om meteen eigen borstkolf aan te schaffen. Vooral om de reden die jij eigenlijk zelf al noemt: stel het borstvoeden lukt totaal niet, dan heb je wel zo'n ding aangeschaft. Zij raadde aan om dan een kolf te huren bij de thuiszorgwinkel tot je zeker weet dat je er zelf een wilt aanschaffen. Bij mij kwam de borstvoeding wel erg goed op gang toen mijn zoontje geboren was, dus ik heb meteen de eerste week al een kolf aangeschaft via bol.com. Was na een dag binnen, dus kon meteen vooruit.
Ook de kraamhulp heeft me heel goed geholpen met de borstvoeding, met name omdat ik dus overproductie had en eigenlijk met dag 3 al enorme stuwing. Samen hebben we gekeken naar wat voor mij de beste oplossing was, omdat kolven juist ook weer overproductie kan stimuleren. Maar bij mij zat er blijkbaar 275 ml te veel in mijn borsten, wat mijn zoontje er gewoon niet uitdronk. En toen was ik dus heel erg blij dat ik nog wel ergens een kolf had liggen (een gehuurde dus, die mijn man de eerste dag meteen bij de thuiszorgwinkel had gehaald). Ik zou dan ook aanraden om niet zelf met kolven te gaan experimenteren, maar hier wel professionele hulp in te vragen door kraamhulp of lactatiekundige. Iedere situatie is namelijk weer anders.

Terug
Bovenaan