borstkolven

A

Anoniem

Guest
Naar aanleiding van de uitzending van kassa en de topic hier over, even een vraagje aan de moeders op dit forum die al bij een eerdere zwangerschap borstvoeding hebben gegeven.

Wat zijn nu inderdaad de motivaties om voor een bepaalde kolf te kiezen? Ik kan er nergens op internet wijzer over worden, ook niet echt op de borstvoedingssites. Ik kom veel dingen tegen als 'het is persoonlijk', maar ik kan ze toch moeilijk allemaal gaan uitproberen???

Ik wil af en toe kolven, zodat mijn man ook  een flesje kan geven ('s nachts bijvoorbeeld) en verder kan de baby gewoon de hele dag aan de borst drinken. Is een electrische dan wel nodig? Of is dat juist weer beter omdat het beter is voor de productie (heb ik ergens gelezen). Iemand met ervaring?

Groetjes, Marisa

Ps, er wordt geadviseerd  om pas een kolf te kopen als de baby er is. Ik ben het daar mee eens hoor, eerst maar zien hoe het gaat. Maar ik wil graag wat info vooraf.

Hoi Marisa,
Ik heb geenechte motivatie waarom ik mijn kolfapparaat heb. De enige reden is dat ik deze van iemand kon lenen. Hij bevalt me wel geod trouwens. Ik heb de ISIS Breast Pump van Avent. Het is een handpomp. als je maar heel af en toe wilt kolven, zou ik geen electrische pomp kopen. Bij ons kun je trouwens bij de thuiszorgwinkel ook pokpen lenen/huren.
Groetjes,
Patricia, trotse mama van Max 090505 en Liv 141206

hoi, ik moet zelf lachen om de type-fout: pokpen moet zijn pompen
Patricia

Hallo,
Ik heb bij mijn eerste kind een handkolf gebruikt. Voor intensief gebruik van de kolf zou ik inderdaad ook een electrische borstkolf gebruiken. Kolven met een handkolf is bij intensief gebruik best vermoeiend, het kost kracht om melk uit je borst te krijgen. Maar net zoals je al beschreef ga ik ook  als de baby geboren wordt af en toe kolven omdat mijn man en dochtertje (5) ook de baby de fles willen geven. Een handkolf is dan prima, koop niet de goedkoopste want dan moet nog meer kracht zetten om melk uit de borst te krijgen, dan gaat kolven echt tegen staan vind ik. De borstvoeding moet wel eerst goed op gang zijn en de baby moet goed drinken voor dat ik ga kolven, daarom is er tijd zat om als de baby er is een borstkolf te kopen. Ik heb trouwens ook de avent ISIS handkolf.

Succes ermee

volgens mij maakt hte ook uit welk flesje je wil gebruiken want avent past alleen op avent en volgens mij met bibi ook gr marijke

Hallo allemaal,
Het is inderdaad moeilijk bepalen wat je nodig hebt als nog geen kind hebt. Inmiddels heb ik al 2 kinderen en heb beiden langer dan een jaar BV gegeven en ook ong een jaar gekolfd. Ik heb de handkolf van Avent gehad en de medela handkolf en de electrische kolf van Medela. Medela is een fijne kolf en het voordeel is dat een heleboel (goedkope) flesjes oppassen. Als je in het ziekenhuis moet bevallen kun je vragen of je lege melkflesjes mee mag nemen (anders worden ze toch vernietigd). Hier past namelijk de medelakolf op. Het nadeel van de medelapomp vond ik dat je tepel zo ver naar binnen werd gezogen, dat het soms wat pijnlijk was.
De Avent vond ik daarom iets prettiger. Het nadeel van Avent is wel dat je alleen Aventflesjes op de pomp kunt zetten.
Suggestie die al eerder werd geopperd: is huren bij de thuiszorgorganisatie en dan kun je altijd kijken of het iets is. (bij de thuiszorg hebben ze volgens mij alleen medela?) Sommige kraamverzorgsters nemen een borstpomp mee om te proberen tijdens de kraamzorgperiode.
Voor hetzelfde geld lukt de BV niet of vind je het niets en dan zit je met al je dure apparatuur.
Succes met de keuzen. Groetjes, Yoeke

Hoi Marisa,

Ik heb zelf na lang twijfelen gekozen voor de Avent Isis IQ uno. Dat is wel een elektrische kolf. Ik ga drie dagen in de week werken en zag het niet zitten om dan alles met de hand te moeten kolven. Ik moet over anderhalve week weer beginnen met werken, maar ben al een aantal weken aan het kolven om te oefenen (met kolven en met de fles) en een voorraadje op te bouwen in de vriezer.
Ik vond het ook ontzettende moeilijk om een keus te maken. Ik zat inderaad met het zelfde probleem: het is persoonlijk, hoe weet je dan welke de juiste is? Ik wilde ze ook wel eerst kunnen uitproberen, maar dat kan helaas niet. En echt goedkoop zijn ze niet...
Ik wist wel dat ik een elektrische wilde, maar heb lang getwijfeld tussen de Avent die ik nu heb, de Medela Swing en de Medela PIS.
Gelukkig bevalt de Avent die ik heb goed, maar dat was misschien ook wel het geval geweest met een van de andere twee.

Karin, mama van Hannah (20-11-2006)

Terug
Bovenaan