borstkolven

Hoi,

Hier een ervaringsverhaaltje waar je misschien wat aan hebt;
Tijdens mijn zwangerschap heb ik de Avent handkolf gekregen. Het was weliswaar een tweedehandsje, maar deze kolf is erg goed te reinigen. Je kan hem helemaal uit elkaar halen en alle onderdelen goed afwassen en steriliseren.
In het begin toen ik nog niet werkte heb ik deze met succes gebruikt. Je kan zelf de zuigkracht bepalen door harder of zachter te pompen. Hierdoor is het ook makkelijker om de toeschietreflex te laten komen. Toen ik weer ging werken heb ik deze kolf ook gebruikt. Maar op een gegeven moment vond ik een electrische kolf toch praktischer. De Medela mini electric heb ik aangeschaft en is me erg goed bevallen. Hieronder de voor- en nadelen op een rijtje.

Avent handkolf:
voordelen: ritme van het pompen kan je zelf bepalen
                               makkelijk schoon te maken
                               geluidloos kolven
nadelen:        alleen de avent-flesjes passen op de kolf
                               je moet je gedachten bij het ritme van het kolven houden  zodat  
                               ontspannen wat lastiger kan gaan

Medela mini electric:
voordelen:        ritme is automatisch
                                     zuigkracht is in te stellen
                                     goedkopere flesjes passen onder de kolf (kan zo de vriezer in)
                                    werkt naast een netadapter ook op batterijen
                                     makkelijk schoon te maken
nadelen:              ritme is niet handmatig te bepalen
                                     zacht brommend geluid

Veel succes met het maken van een keuze!

Hoi,

Je kan ze ook huren bij de thuiszorgwinkel. dan kan je er dus meerderen uitproberen.

Grt

Hoi Marisa,

ik heb bij mijn cursus over bv van vbn begrepen dat alle kolven
tegenwoordig goed zijn. Ze zijn wel wat verschillend natuurlijk. Ik
sprak pas iemand die een medela electrisch gebruikt en zij vertelde dat
het toeschietreflex (tsr) wat langzamer komt dan bij avent doordat je
bij de avent een schelp erin hebt zitten die een beetje pompt als je
begrijpt wat ik bedoel.

Ik gebruik zelf de electrische van avent en vind die erg fijn. Ik werk
en kolf 3 dagen in de week. Ik vind persoonlijk de handkolf niet zo
fijn omdat ik dan minder goed een tsr krijg. Nou ben ik ook niet zo'n
supersnelle kolver.

Als je er een huurt, bij ons kon je alleen medela huren (electrisch), betaal je wel het "hand"gedeelte ivm hygiene.

Op marktplaats staan er ook heel veel. Let erop als je een electrische
koopt dat je geen open motor systeem koopt, omdat daarmee in principe
ziektes overgebracht kunnen worden (ook op de cursus gehoord).

Lastige keuze. Misschien kun je een keer een kolf lenen om te proberen, zeker als je maar weinig gaat kolven.

Succes! Miriam

Hoi meiden,

Bedankt voor de tips, ik ben inderdaad al weer een stuk wijzer. Zoals ik al zei zal ik zeker wachten tot na de bevalling, want dit is mijn eerste en ik moet eerst maar even zien dat het allemaal lukt.

Nogmaals bedankt voor de reacties en ik nodig natuurlijk iedereen uit om hier verder op door te gaan, want ik merk dat er in babyland veel bekend is over van alles, maar kolven is er daar niet een van.

Groetjes, Marisa

Terug
Bovenaan