Borstvoeden en kolven combineren

<p style="text-align: left;">Hoi hoi, zouden jullie met mij mee willen denken? Ik ben nu 22 weken zwanger. Ik stond eigenlijk altijd  wat negatief tegenover borstvoeding maar heb nu toch wel zoiets dat ik het wil gaan proberen.</p><p>Echter zijn er nog wel een aantal dingen, zoals de ervaring uit de omgeving dat een baby elk uur wel dronken, s nachts ook heel vaak komt, terwijl de kinderen vroeger eigenlijk altijd al heel snel door sliepen omdat ze simpelweg s nachts geen voeding kregen. Ik begreep dat ze ook 1x per dag 6 uur geen voeding nodig hebben.</p><p>Al met al zit ik er nu aan te denken om voeden aan de borst en kolven af te wisselen, dus bijv om en om aan de borst en andere keer fles, dan bijv laatste avond voeding fles zodat je weet dat de baby genoeg op heeft en dus leert dat het s nachts geen voeding nodig heeft. Snappen jullie wat ik bedoel?</p><p>Ook vind ik het belangrijk dat vader ook gewoon een fles kan geven. </p><p>Maar nu vroeg ik me af of het in de praktijk ook haalbaar is?? Ik snap dat het eerst op gang moet komen dus wellicht niet de eerste 2 a 3 dagen, maar zou je daarna kunnen gaan kolven?</p><p>Hebben meer mensen een combinatie gedaan die ervaringen willen delen of tips hebben?</p><p>Alvast bedankt! </p>

Het combineren van borst en fles is zeker mogelijk. Je kan er dan nog voor kiezen om alle flessen afgekolfde melk te geven, of kunstvoeding. 
De bv moet alleen goed op gang zijn gekomen. 2 a 3 dagen is niet voldoende voor de meeste moeders gok ik. Je kindje moet ook goed leren drinken aan de borst en dat kost ook tijd. 
Het is natuurlijk prima om te combineren maar hou er wel rekening mee dat hwt geen zekerheid is dat je kind langer doorslaapt op kunstvoeding. Dat verschilt echt per kindje. Ene kind komt ‘s nachts om de 3 uur, andere slaapt al na paar weken door. 

Het zou zeker kunnen maar het is wel extra werk lijkt me. Een baby moet de eerste tijd om de 3 uur voeding ook snachts. De nachtvoeding ging er bij mij na een week of 8 af. Het idee dat je savonds een flesje geeft zodat je weet wat hij op heeft is geen garantie dat dat genoeg is en dan de nacht gaat doorslapen. Zeker de eerste weken niet. 
Ik wil je niet ontmoedigen maar borstvoeding geven kost in het begin heel veel energie en je zal daardoor zelf ook een stuk minder kunnen slapen. Ook als je ervoor kiest om sommige voedingen te gaan kolven, moet dat om de zoveel uur ivm je productie. Ik zou de eerste weken fulltime borstvoeding gaan geven en pas na een week of 4 beginnen met kolven en flesjes geven. Je baby moet namelijk goed leren drinken aan je borst en ook dat heeft tijd nodig. 
Dat een baby elk uur wil drinken is alleen op regeldagen of tijdens het clusteren. Dat clusteren gebeurd vaak savonds en heeft ook met een stukje geborgenheid te maken. Bij mijn dochter duurde dat clusteren tot een week of 12 en is zeker ook vermoeiend. 
Succes met je beslissing !

Volgens zei onze lactatiekundige dat het belangrijk was om tot 6-8 weken volledig bv te geven. Buiten incidentele situaties om inderdaad bv goed op gang te krijgen, goed af te stemmen op de drinkbehoefte van je kindje en goed te leren drinken aan de borst. Verder is het ook zo dat je kindje ‘s nachts behoefte heeft aan voeding of dat nu bv of kv is. Ligt aan je kindje hoe vaak. 
Denk goed na of probeer het de eerste week-2 weken uit of bv goed voor je voelt. Ik wilde het heel graag maar ben er open in gestapt en heb iedere keer als het goed ging besloten om verder te gaan tot 4 weken, 3 maanden en nu met 5 maanden geef ik nog steeds bv. 
Tip: ga naar een informatie avond voor bv. Bij ons gaven ze die in het ziekenhuis. 

Dit is echt iets wat ieder echt zelf moet beslissen. Ga het uitvinden zou ik zeggen. Waar voel jij je goed bij. Iedereen doet het anders en niks is fout. 
Mijn ervaring.: ik mixte het omdat ik net niet genoeg aan maakte en mijn kindje nog niet goed uit mijn borst kon drinken. Borst koste mijn mannetje te veel energie, tepelhoedje gebruikt. Maar kolven en voeden en de boel steriel houden kost veel tijd en energie. Dit gaf veel stress en stress is weer niet goed voor je productie. Als hij wat dronk uit mijn borst wist ik ook niet hoeveel en kon ik wel een weegschaal aanschaffen. 
Maar goed.. Liever een leuke moeder met een fles dan een chagrijn met een kind aan de borst. 
Ik heb 1,5 maand borstvoeding gegeven wat ik kon geven en voel me er heel erg goed bij. Het moet namelijk wel leuk zijn. Vergeet niet te genieten en als dat niet lukt moet je na gaan denken om het anders te doen. Tip! 

Owja een lactatiekundige is natuurlijk voor borstvoeding. Dat snap ik dat is hun werk maar vergeet niet dat jij nog altijd zelf alles bepaald. 

In mijn omgeving, met mn persoonlijke ervaring, raad ik aan om de eerste 6 weken volledig bv te geven. Daarna bijv de laatste voeding voor de nacht een fles. Geef je meer flessen, dan wil je kind mogelijk de borst niet meer. Dat kost nml iets meer moeite dan de fles. En voeden aan de borst zal steeds sneller gaan. Aan de andere kant kolf ik binnen 15 min, dan ben je wel snel klaar met het gedoe aan je lijf, maar dan mis je de intimiteit. Evt even overleg met kraamzorg/lactatiekundige. En als je bezig bent, volg je gevoel. Na 2 weken vond ik het echt easy, en kon k het ook makkelijk volhouden. Succes!

Je kan het zeker combineren. Maar... zoals hierboven ook al gezegd: bv kost tijd! Je lichaam moet de melk gaan aanmaken en productie / behoefte kindje moet op elkaar afgestemd worden. Ik ben naar een cursusavond geweest bij een lactatiekundige. Daar kreeg ik heel veel info. Dat zou ik ook aanraden! Daar werd me ook verteld dat het echt wel 4 tot 6 weken kan duren voordat alles helemaal werkt zoals het zou moeten. In die tijd kan je wel een fles (afgekolfde) melk geven, maar als je kv geeft zal je toch echt zelf moeten kolven om de productie te blijven stimuleren. Soms moet je ook beginnen met kolven om de bv op gang te krijgen, maar daar kan de kraamhulp je bij helpen. 
Trouwens kunnen kindjes ook prima doorslapen op bv. Vanaf ongeveer 8-9 weken slaapt mijn zoontje door op bv. Na een aantal weken bv zal je ook echt wel merken of je productie goed is en je kindje goed drinkt. Dat zie je aan je baby en voel je aan je borsten.
Laat je vooral goed voorlichten door een expert tijdens je zwangerschap en laat je helpen in de kraamweek door de kraamhulp. 

Terug
Bovenaan