Borstvoeden en kolven combineren

Hoi, ik heb hier ervaring mee en als je dit goed aanpakt is dit heel goed mogelijk. 
Ik kolfde vanaf het begin en daarnaast legde ik mijn zoontje na een paar dagen 2 x per dag aan. Onderschat het kolven niet, je moet het op gang brengen en ook op gang houden en dat is ook veel werk. Het beste is kolven op vaste tijden, dus tijdens een voedingsmoment dat je partner dan de fles geeft en jij kolft. Als je voldoende melk produceert, kan je ook een keer overslaan en later kolven. 
Als ik het mocht overdoen zou ik eerst minimaal 2 mnd live voeden en daarna kolven, want dan weet je zeker dat het goed zit met je melkproductie. Ik kwam helaas later in de knel waardoor ik na 4 mnd volledig bv moest stoppen. Ik weet niet zeker of het hiermee te maken had, maar zodra we overgingen of kunstvoeding, kreeg mijn zoontje eczeem. Zijn broer heeft bijna een jaar volledig bv gehad en hij heeft nooit last gehad van eczeem of allergieen. 
Mijn dochtertje is nu 3 mnd en krijgt volledig bv. Als ik straks weer aan het werk ga, dan ga ik ook weer kolven. 
Laat je goed informeren door een lactatiekundige. Vraag eventueel ook over de mogelijkheid om in je zwangerschap al te beginnen met kolven, zodat je al een voorraadje hebt als je baby er is. In Amerika is dit al heel gewoon maar hier nog niet..
Succes en fijne zwangerschap. 

Oh en over het doorslapen, ik denk dat dit per kind verschillend is. Mijn dochtertje sliep in de eerste weken veel en ik merkte dat zij ‘s nachts rond 22/23 uur in haar diepe nachtslaap komt. Ze is nu 3 mnd en nu komt ze steeds minder ‘s nachts, meestal nog maar 1 keer en steeds vaker slaat ze haar voeding over (maak ik me wel zorgen om) vannacht had ze om 22.30 uur haar laatste voeding en meldde ze zich om 7 uur pas weer, na het drinken sliep ze door tot een uur of 9 uur. 
Maar ik heb dit niet bewust gedaan, ik maak haar nooit bewust wakker maar bied haar wel altijd de borst aan als ze wakker wordt ‘s nachts, in de eerste weken kwam ze 2 tot 3 keer tot de ochtend, met tussenpozen van 2 a 3 uur.
Ze slaapt verder overdag ook veel vind ik maar is klaarwakker vanaf zo’n 16 tot soms wel 22 uur. Het lukt me heel soms om haar in slaap te krijgen, maar ze wordt dan steeds wakker. Hopen dat dit in de loop van tijd zichzelf oplost.. maar ik vermoed van niet. 
Mijn dreumes van 1,5 is ook een paar keer wakker ‘s nachts, hij slaapt wel van 19 tot 7.00 maar soms dan wil hij nog wat drinken of is hij wakker en wil hij bij mij ofpapa in slaap gewiegd worden. Het is maar hoe je hier zelf mee omgaat en dit is onze manier. 

Doorslapen moet geen doel zijn. Sommige babys hebben het nou eenmaal langer nodig. Mijn dochter kwam tot 6 maanden ‘s nachts.
Mijn zoontje sliep na 6 weken door op bv. Tot 14 weken, nu komt hij wel weer ‘s nachts. Hij is ook erg verkouden.
Als je vind dat hij geen voeding meer mag ‘s nachts, zal je veel met ze rond moeten lopen of laten huilen.. of dat is wat je wil?

Volg je kind, hij kan zelf het beste aangeven wat hij nodig heeft!

Een kindje bepaalt zelf wanneer die wil doorslapen, dat kan best een paar maanden duren, ook met flesvoeding. Ik lees dat je bepaalde verwachtingen hebt die wellicht niet helemaal haalbaar zijn. Borstvoeding loopt meestal niet na 2/3 dagen al goed, daar gaat iets meer tijd overheen. Je kunt best ook kolven, maar de meerwaarde daarvan in de eerste paar weken zie ik niet echt. Kolven kost ook tijd en het afwassen en uitkoken ook.
En dat een kindje 6 uur geen voeding nodig heeft, waar heb je dat vandaan?
Kun je wellicht een borstvoedingscursus volgen? Werd hier door de kraamzorg organisatie gegeven. 

Ik ben juist bij een informatie avond voor borstvoeding geweest en daar werd dus gezegd dat een kindje 1x voor 6 uur lang geen voeding nodig heeft.
Daar werd ook hetzelfde gezegd door anderen, waarom hoefden kinderen vroeger s nachts geen voeding en nu om het uur als ze erom vragen?
Het kolven gaat mij er ook om dat ik vind dat de vader ook een fles moet kunnen geven en dat als ik in een restaurant koffie zit te drinken ik niet erg de behoefte voel om aan de borst te voeden. Vandaar dat ik zo snel mogelijk wil gaan kolven.
Het valt mij op dat er door zoveel mensen iets anders gezegd wordt, dat maakt het voor mij een beetje lastig aangezien ik dus sowieso twijfel over borstvoeding..
Maar in ieder geval bedankt voor alle reacties! 

Dat 1x in de 6 uur geen voeding kan wel kloppen, maar niet helemaal in het begin. Je baby moet dan elke 3-4 uur een voeding, omdat de suikerspiegel niet te laag mag worden. Pas op het moment dat je baby zelf kan aangeven wanneer het honger heeft (meestal is dit wel al na een paar dagen) kan je hem ‘s nachts uit zichzelf wakker laten worden, maar maak je hem na max. 6 uur wakker. Wij deden dit al in de kraamweek. Maar.. hij sliep echt niet uit zichzelf die 6 uur ondanks dat dat wel “mocht”. Hij kwam na 4,5-5 uur. En dat was echt al heel netjes. 
Ik snap je goed dat je geen behoefte hebt ergens in het openbaar te voeden, maar in het begin zal je niet de behoefte hebben om al met je baby ergens koffie te gaan drinken ;-). Als je weggaat, kan je bijvoorbeeld direct na een voeding weggaan en zorgen dat je voor de volgende voeding weer terug bent. En anders hebben cafeetjes vaak ook wel een kantoortje waar je meestal wel even mag zitten (is mijn ervaring). 
Ik zal zeggen probeer een beetje mee te bewegen met bv zoals je baby aangeeft, dan komt het vast goed. Ik heb tijdens mijn zwangerschap ook getwijfeld, vooral vanwege het feit dat je geen ritme hebt met bv omdat je voedt op verzoek. Maar dat ritme komt wel en ook kv is geen garantie voor een ritme. Je weet alleen beter wat je baby binnen krijgt. 

Koffie gaan drinken in een restaurant, ja dat is een leuk idee. Maar ik had daar de eerste weken echt geen zin in. De momenten dat man er ook was deed ik het volgende: slaap inhalen, huishouden op orde brengen, rustig boodschappen doen, naar de kapper. Je weet niet of je baby het wel fijn vindt om in een restaurant te zijn, sommige baby's slapen goed in een herrie omgeving, anderen hebben de rust nodig of slapen alleen in een draagdoek.
Maar als je bv gaat geven kun je dus niet manlief de fles laten geven met eerder afgekolfde melk en dan een voeding overslaan bij jezelf. Zeker in de eerste weken is de bv zich aan het regelen en is overslaan voor jezelf echt niet prettig. 
Dat 6 uur slapen begrijp ik met je uitleg beter, maar fixeer je niet teveel op doorslapen. Alle baby's zijn daar anders in. En doorslapen is ook 6 uur achter elkaar hé. Dus van 20.00 tot 02.00 heet officieel ook doorslapen. Maar bereid je gewoon voor op slaaptekort, want dat krijg je toch wel. 

Ik zou gewoon borstvoeding gaan proberen. Dan weet je hoe 't voelt, of het bij je past en of het een beetje loopt.
Ik ben zelf vrij snel gestopt, omdat mijn zoon niet goed kon drinken aan de borst. Ik stond er tijdens mijn zwangerschap hetzelfde in als jij en ben toch heel blij dat ik het geprobeerd heb en heb mogen ervaren. 
Wat betreft doorslapen, pin je daar niet teveel op vast. Je gaat (veel) slaap inleveren en ja, dat is vervelend. Maar je overleeft het wel. Het is bijzonder om te zien hoe snel een mens went aan minder slaap. Ik functioneer tegenwoordig top op 6 uurtjes ;) 

Terug
Bovenaan