Borstvoeding én kunstvoeding

Hoi, onze zoon hapte vanaf het begin af aan ook niet goed aan. In het ziekenhuis toen al direct begonnen met een tepelhoedje, dat werkte goed. Tussendoor iedere keer weer geprobeerd om hem normaal te borst te geven, maar dan liet hij ook erg snel los. Bij hem bleek ook het tongriempje te kort te zijn, die hebben ze toen in het ziekenhuis nog doorgeknipt (echt een fluitje van een cent). Daarna nog een circa 2 weken met een tepelhoedje de borst gegeven, totdat meneer op een gegeven moment echt flinke honger had en ik zo snel het hoedje niet kon vinden. Zonder hoedje aangelegt, was even wennen een paar happen en sindsdien is hij toen direct van de borst gaan drinken.
Op het moment dat ik weer ben gaan werken, werd ook mijn melkproductie minder. Heb toen ook nog tot hij 9 maand was een combi van moedermelk en kunstmelk gedaan. Dat ging prima, hij accepteerd gelukkig allebei.
Ik denk inderdaad dat je voor jezelf een ritme moet vinden wat jij prettig. Iedere borstvoeding die je kindje krijgt is mooi meegenomen, maar er zijn ook veel kindjes gezond groot geworden op kunstvoeding. Veel succes!

Mijn zoontje heeft de eerste weken aan de borst gezeten en maar viel toen elke x in slaap waardoor ik dus nu kolf. Hij is nu elf weekjes. Omdat ik nachts niet kolf geef ik hem soms 1 of 2 flesjes kv per dag. 
Bij mijn dochter deed ik dit ook die wilde helemaal niet aan de borst, ze was te lui en toen heb ik een half jaar gekolfd en 1 of 2 kv per dag gedaan. 

Hoi,
Mijn dochtertje is nu bijna 5mnd en krijgt nog volledig borstvoeding. Ik kolf alles en het lukt prima, ik werk sinds 2mnd ook weer maar kan op werk rustig kolven.
Ik moest heel vroeg beginnen met kolven omdat ze spruw had en mij dan ook besmette. Ik dacht ik moet toch op een gegeven moment kolven vanwege me werk dus begon wat eerder. 
Ze drinkt nu wel 200ml per voeding, dat haal ik niet altijd met kolven maar je mag melkjes van dezelfde dag bij elkaar voegen. Het verbaasde me hoeveel melk ik produceerde en nog steeds doe. Was altijd bang dat ik niet genoeg zou hebben en zo over moest gaan na kv. 
Krijg ook steeds te horen hoe goed ik bezig ben met het kolven enz. Soms de vraag of ik al kv geef en dan kijken ze verbaast als ik zeg dat ik nog bv geef (vooral bij opvang want elke dag geef ik 3 potjes met 200ml erin). In me koelkast staat standaard 5 potjes want ze drinkt 5x per dag, soms iets minder. Heb ook nog 2 bakken met ingevroren melk, dat is als ik een keer minder productie heb (wat wel es was gebeurd, ik ging dan extra kolven om de productie weer op te krikken).
De productie was natuurlijk niet altijd zo veel maar hoe meer je kleine drinkt hoe meer je aanmaakt, je lichaam reageert daarop.
Ik zou zeggen doe gewoon je best en doen wat kan. De deskundigen en cb weten niet alles (cb zelf vond dat kv ook kan maar dat wil ik gewoon niet). Als je productie goed is, probeer dan te kolven. Kost wel wat meer tijd maar ik vind het wel waard.
Ikzelf ga proberen het een jaar vol te houden.
Succes en doe wat goed voelt!

Terug
Bovenaan