borstvoeding: aantal keren per dag

Hoi iedereen,

Wat goed toch, zo'n forum! Dit is één van mijn vaste bezigheden geworden als ik even niet met onze kleine Jaro op schoot zit. Ik zit met duizend vragen in mijn hoofd en meestal vind ik hier wel ergens een antwoord.

Nu zit ik wel al enkele dagen te piekeren over wat de wijkverpleegkundige mij zoal gezegd heeft vorige week. Wat kunnen ze de mensen onzeker maken: ik stond daar echt met de tranen in mijn ogen toen ze vertrok en voelde mij helemaal waardeloos als moeder. We doen er alles aan om oplossingen te zoeken voor dingen die wat moeilijker gaan en dan krijg je te horen dat je alles toch 'verkeerd' aanpakt: niet leuk! Ik weet wel dat ze ons misschien gewoon willen helpen met hun tips, maar ik vond het zo vernederend overkomen...

Het eerste waar ik een opmerking op kreeg, was over het aantal voedingen per dag. Mijn zoontje van 1 maand krijgt borstvoeding als hij er om vraagt. Meestal is dat ongeveer 8 keer per dag (waarvan 1 of 2 keer 's nachts), soms 7, soms 9 keer. Volgens de wijkverpleegkundige is dit te veel. Nui heb ik al van alles geprobeerd om dit te verminderen, maar het lukt echt niet: als jaro honger heeft, heeft hij honger en daarmee uit. Hij is ontroostbaar, dus wat doe je dan: hem laten drinken toch? Ik wil hem geen uur laten huilen, want tegen dan sta ik zelf te huilen...

Het tweede probleem is dat Jaro heel weinig slaapt overdag. Als hij veilig bij mij of zijn papa ligt, dan lukt het wel om in slaap te vallen, maar als we hem in zijn wieg proberen te leggen, dan komt hij krijsend wakker. Ook als we hem wakker in zijn wieg leggen als we merken dat hij moe is, begint hij hartverscheurend te huilen en is hij nergens mee te troosten. Als we hem uit zijn wieg halen, dan stopt hij wel met huilen, maar we kunnen hem toch niet de hele dag door op ons arm houden? Als hij wakker is, dan neem ik hem wel op schoot en kunnen we lekker knuffelen enzo. Maar hij moet in zijn bedje leren te slapen, en volgens de wijkverpleegkundige moet hij nu toch ook al een ritme hebben, wat hij eigenlijk ook nog niet heeft...

Ach, het maakt me gewoon zo onzeker. Ik zie ons baasje (en nu is hij hier echt de baas) zo graag, maar soms weet ik het zelf ook niet meer: zeker niet na zo'n bezoekje.

Heeft iemand nog wat tips om te slapen overdag? Want hij is echt wel moe, maar hij wil alleen dicht bij ons zijn (wel lief, maar niet vol te houden) en niet in zijn bedje. En de mensen die borstvoeding geven? Hoeveel voedingen kreeg jullie kleintje rond die leeftijd (1 maand) per dag? Leg ik hem echt te veel aan?

Verder wil ik ook nog een hart onder de riem steken bij alle andere jonge moeders hier: nee, jullie zijn echt niet de enige die het af en toe niet zo 'roze' inzien en ja: we moeten af en toe eens kunnen uithuilen zonder ons schuldig te moeten voelen!

Greetings, Veetje.
 
Hoi Veetje,

Mijn dochtertje Dana is nu ook 1 maand en heeft vaak na 2 uur alweer honger. In totaal geef ik ook vaak zo'n 9 keer per dag de borst. Ik heb regelmatig gelezen en gehoord dat er alleen een minimum aan het aantal keren (nl. 6)is en geen maximum. Hoewel ik ook nogal onzeker ben over het voeden, denk ik dat wat wij doen echt niet verkeerd is hoor! Dana doet het goed, groeit lekker en geeft zelf wel aan wanneer ze genoeg heeft. Laat je wijkverpleegkundige maar lekker kletsen.

Succes en veel geluk met Jaro!
Liefs, Pam
 
hoi hoi
dat jou mannetje niet wil slapen is vervelend misschien moet een t shirt of iets waar je geur aan zit lekker naast hem in het bedje leggen misschien helpt het.
En verder mijn dochtertje is nu 5 weken en zij zit op 5 voedingen per dag soms 6 of 7 is verschillend als ze er om vragen moet je ze het gewoon geven is ook wel gezellie
succes nog
groetjes alice
 
Hoi Veetje en Pam,

Ik weet nog goed de eerste keer dat de verpleegkundige van het consultatieburo bij mij thuis langs kwam.
Heb veel ervaring met babys en zei altijd laat me niet gek maken en of onzeker door het cb. Nou je raad het al ik was compleet in de stres na haar bezoek mijn dochtertje was te klein, niet zwaar genoeg, te geel en spuugde ze wel eens nee nog nooit gedaan en promp kotst ze alles onder. Voelde me zo onzeker worden.
De dag er na naar het cb bij de arts en nee hoor ze is goed op gewicht geel nee hoor valt heel erg mee. Maar ze zijn goed in het onzeker maken van kersverse moeders.

Maar nu je vragen:
Het voeden zeker van bv waar ze bij het cb geen tot weinig verstand van hebben moet je doen hoe jij het wilt. Als jij het geen p;robleem vind dat hij "vaak" komt dan moet je hem lekker aanleggen. Dat is voor als jullie het fijn vinden alleen maar goed. En eerlijk gezegt is het zeker niet te veel. Ik moet zeggen dat ik het wel netjes vind hoor.
Ga op je gevoel af waarom zou je je kleine honger laten lijden als je bij de hand hebt wat hij wil.
Meid geef je ventje lekker eten hij is nog maar klein dat komt echt wel. Waak er voor dat hij honger heeft of alleen maar lekker wil tutten.

Het slapen: Hoe zou jij je voelen als je 9 maanden lekker heen en weer bent gewiegt en lekker warm en knus lag met altijd geluiden om je heen en vooral de stem van papa en mama.
Dan kom je op de wereld en wil iedereen dat je je meteen aanpast.
Geef Jarno eens ongelijk dat hij bij jullie wil zijn.
En weer zo lang jullie er geen probleem mee hebben is dat toch prima. Mijn dochter sliep vanaf dag 1 goed in haar eigen kamer en in haar eigen bed. Op dagen dat ze het moeilijk had (of ik) hield ik haar ook wel eens vast.
Wil je perse dat hij in bed slaapt dan kan je eens kijken of inbakeren helpt of een truitje wat naar mama ruikt. Maar kijk en luister naar je gevoel.

Bedenk dat hun handelen van uit het gemiddelde en vanuit boeken jij moet het doen het is jou kind dat van de honger aan het huilen is hun horen het niet dus doe wat je denkt dat goed is want jij ziet hem de hele dag zij maakt een moment opname.

heel veel succes als je nog vragen hebt stel ze gerust.

groetjes joyce mama van Mara 6,5 maanden borstvoeding
 
Hoi,

Volgens mij kun je nooit te veel voeding geven als je bv geeft, alleen bij flesvoeding. Mijn dochter kwam ook de eerste tijd heel vaak maar dat gaat vanzelf over. En ook zij sliep niet tot nauwlijks in haar bed.

Mijn zoon is nu 12 weken en krijgt nog vaak 7 voedingen, flesvoeding van gemiddeld 120 ml. Ook dat zullen ze wel te veel vinden bij het cb, maar je kunt toch niet tegen je kleintje zeggen soory je krijg niet meer want je zit al op je maximale aantal voedingen.

Als je kind honger heeft, heeft het honger en dan kan niets hem of haar meer troosten. Wij zeggen dan steeds hij heeft het nog nodig.
Uit ervaring met mijn dochter is een kind goed in staat om zelf aan te geven wanneer het vind dat het tijd is voor verandering( minder voedingen of meer ml)

Het slapen van mijn zoon( wilde in het begin ook niet in de wieg) hebben we als volgt aangepakt, eerst hebben we hem een tijd in zijn wagen gelegd in de huiskamer omdat hij ons gezelschap wilde hebben, en ons wilde blijven horen.
Regelmatig zijn we bij hem gaan kijken om te laten zien en voelen dat wij er nog waren, nu is hij bijna drie maanden en gaat hij s'avond naar boven in zijn wieg en slaapt daar nu heel rustig, de volgende stap is dat we hem overdag zo goaw hij aan geeft dat hij moe is ook naar boven te brengen, soms jengelt hij dan tien minuten maar dan slaapt hij meestal. Gaat hij nu heel erg gillen haal ik hem weer op ,troost hem en leg hem beneden in zijn wagen en de volgende keer gaat hij weer naar boven.
Het gaat al steeds beter.

Ik hoop dat je iets aan hebt, groetjes martina
 
Misschien nog een tip voor overdag slapen, probeer eens of hij wil slapen in zijn kinderwagen die je dan heen en weer kunt wiegen. Hielp bij mijn zoontje erg goed. Je kunt de wagen gewoon in je woonkamer zetten, zodat ie wel dicht bij je is.
 
dat vergat ik nog bij bovenstaand stukje, het is onzin dat jouw zoontje al een ritme moet hebben. De meeste babay's van die leeftijd hebben dat nog niet. Jij gaat af op zijn behoeften en laat hem het ritme bepalen. Dat is volgens mij helemaal niet slecht voor zo'n kleintje, hij leert dan een gevoel van veiligheid en geborgenheid kennen. Laat je niet gekmaken door de goedbedoelde adviezen van een ander, volgens mij doe je het prima. Je zult merken dat er de komende weken en maanden steeds meer ritme komt in zijn leventje en dan ook in dat van jou. Nu is het daar misschien nog iets te vroeg voor.
 
Hoi Veetje,

Mijn dochtertje Marielouise is nu 3,5 maand en ik geef ook borstvoeding. In het begin moest ik haar bijvoeden met flesvoeding omdat te veel was afgevallen na de geboorte. Ik had een schat van een kraamverzorgster en in de kraamtijd hebben we alles eraan gedaan om bv te geven. Rustmomenten inbrengen.
Ml wilde toen veel slapen en op de momenten dat ze gevoed moest worden, moesten we haar altijd wakker maken.
Op het laatst hebben we iom de verloskundige (die in de kraamtijd wel drie keer is geweest) Ml zelf laten komen voor de voeding. Als er maar niet langer dan 3,5 uur tussen zat. Dit ging stukken beter. Tellen hoe vaak ze komt en de tijden opschrijven. Hier dan voor jezelf proberen een soort schema in te maken. Na verloop van tijd krijg je dan een ritme die voor zowel jou als je baby acceptabel is. Ik begon iedere dag opnieuw met de eerste voeding en dan kijken hoe laat Ml zelf weer kwam, Werd de tijd te lang dan maakte ik haar gewoon wakker. De ene keer zat er 3 uur tussen de andere keer 4, maar soms ook wel 2 uur. Soms leek het 'savonds wel of ze de hele avond aan de borst wilde.
Nu is er toch een regelmaat, alleen niet volgens het boekje.
Het slapen gaat bijna net zo. Na de eerste voeding, wil ze zonder problemen slapen. 's middags lig ik vaak met haar op bed tot ze slaapt en leg haar dan in de wieg. Op dit moment wil ze wel gelijk zelf gaan slapen. 's avonds vecht ze tegen de slaap. Ze wil alleen maar aan de borst in slaap vallen. als je haar dan weglegt gaat het goed. Als je in grote lijnen voor jezelf en je baby regelmaat in brengt, en dit wisselt toch per dag, krijg je een heel te vreden baby.

Ik wens je veel succes en ga op je eigen gevoel af.
Je kan ook een keer een flesje proberen om te kijken hoelang hij het daar op doet. Ik gaf bv de voeding van 18.00 uur 30ml flesvoeding voor ik de borst gaf. 's avonds is je voeding van mindere kwaliteit.

Groetjes Yolanda
 
Terug
Bovenaan