Borstvoeding afbouwen met saliethee

<p>Hoi,</p><p>Ik wil graag snel stoppen met borstvoeding geven. Nouja eigenlijk snel stoppen met kolven. Na een zware bevalling kon ik alleen maar liggend borstvoeding geven. Hierdoor heeft mijn dochter 2weken mijn tepels mishandeld. De lactatiekundige raadde toen aan om te gaan kolven zodat me tepels konden herstellen. Helaas duurde dat langer dan 2 dagen en na 4 dagen kolven kreeg ik borstontsteking. Nu ben ik inmiddels al 4 weken aan het kolven en mentaal sloopt me dit helemaal. Ik probeer af te bouwen maar elke keer zit ik weer tegen een borstonsteking aan. </p><p>Nu heb ik iets gelezen dat saliethee snel de productie kan stoppen(precies wat ik wil), maar hoe moet ik nu te werk gaan. 1 borst is bijna constant gestuwd en probeer t nu zolang mogelijk uit te stellen en dan te kolven totdat ie weer een beetje soepel wordt(maar lang niet leeg). Wie kan mij uitleggen hoe dit het beste te doen icm saliethee? Helemaal leegkolven elke keer als ie op ploffen staat of kolven zodat de ergste druk eraf is?</p><p> </p>
 
Ik heb van mijn huisarts toentertijd twee pilletjes gekregen waarmee de borstvoeding binnen 3 dagen stopte. Ik was toen wel pas 1 week bezig. Ik zou daar zeker even naar informeren! Ik heb daarbij toen ook saliethee gebruikt.
 
Wat rot dat het zo zwaar voor je is! Super dat je een tijd gekolfd hebt, dat is niet makkelijk.
Die pillen werken alleen maar als je productie nog niet op gang is en kunnen flinke bijwerkingen hebben. Zou ik dus niet doen. 
saliethee kun je prima gebruiken. Begin met 2 of 3 kopjes per dag, als dat niet werkt kun je wat meer drinken. 
Kolven doe je nu om borstontsteking te voorkomen. Zorg dus dat je borsten soepel blijven. Helemaal leeg kolven hoeft dus niet. Stuwing is het beste signaal voor je lichaam dat er minder melk gemaakt moet worden. Maar harde plekken wil je niet. Liever wat langzamer afbouwen dan een borstontsteking. 


Kun je hiermee verder? Succes!!
 
Bedankt voor de snelle reactie! 
Jaa ik ga dan proberen eigenlijk zo door te gaan. Pas kolven als t niet meer gaat en dan tot ze soepel zijn met de thee erbij drinken dan. Hopelijk neemt t snel af en kan ik snel stoppen met kolven. 
Bedankt ik ga ermee aan de slag!
Haha jammer dat het niet echt lekker is om te drinken xD
 
Ik denk eigenlijk dat je even contact op moet nemen met de lactatiekundige. Snel stoppen zorgt denk ik alleen maar voor meer ontstekingen. Ik zou elke week of elke paar dagen een voeding minder kolven. Precies zoals je normaal live voeden af zou bouwen. Er bestaan idd pilletjes, maar daar kun je hele vervelende bijwerkingen van krijgen 
 
Ik ben 4 weken geleden noodgedwongen moeten stoppen, doordat ik een abces gevuld met melk in mijn linker borst had. Deze is operatief verwijderd en omdat een van de wonden naast de tepelhof zat kon ik niet meer kolven of voeden. Doordat er melkkliertjes doorgesneden waren tijdens de operatie, liep er melk uit de wond. Niet heel fris als je met een absorberend compres vol melk wakker wordt en moet wachten op de thuiszorg die je helpen met de verzorging van de wonden. Ik ben toen begonnen met saliethee en op advies van een lactatiekundige overgestapt op salietabletten. Deze zijn geconcentreerder en krachtiger dan de thee. Binnen 2 weken was mijn productie zover gestopt dat ik mijn gezonde borst, daarna niet meer heb hoeven afkolven. Ik kolfde alleen als ik knobbeltjes voelde of ongemak en stopte zodra mijn borst weer soepel was. Gelukkig heb ik aan de andere borst geen knobbeltjes of schijven gehad, aangezien ik niet kon kolven. De salietabletten die ik geslikt heb waren van A. Vogel. Het zijn tabletten om symptomen van de overgang tegen te gaan, maar staat ook bij geschreven dat het de melkproductie stopt.
 
Ps. Omdat de tabletten nogal krachtig zijn, heeft de lactatiekundige mij afgeraden om nog te voeden, maar dat deed ik al niet meer gezien de hoeveelheid medicatie die door mijn lijf gegaan is na de operatie. 
 
Ik ben van het een op andere moment gestopt met borstvoeding, had een goede productie maar het ging niet meer. Het zat me echt heel erg tegen. Een paar kopjes salie-thee en zodra ik knobbeltjes voelde masseerde ik m’n borsten onder de warme douche. Was er met een dag of drie vanaf. 
 
Terug
Bovenaan