Borstvoeding bewaren

<p>Hallo,</p><p>Ons dochtertje is bijna 7 maand en krijgt nog steeds borstvoeding nou wou ik hiervan nog een voorraad creëren door kolven maar hoe kan ik het beste beware/invriezen waar kan het kan het in en heeft iemand hier ervaring in.</p><p> </p><p>Groetjes,</p><p>Melissa</p>

Je kunt het in speciale zakjes invriezen; neemt weinig ruimte in maar kun je niet hergebruiken en moet je overgieten. Bij de webshop van moedermelknetwerk kun je ze redelijk goedkoop krijgen. 

Je kunt flesjes gebruiken, neemt meer ruimte in maar scheelt overgieten en kun je hergebruiken. 

je kunt speciale bewaarbakjes (bv avent) gebruiken; herbruikbaar maar meer ruimte in je vriezer. 

je kunt ijsblokjesvormpjes gebruiken; handig om te doseren. 

Welke afwegingen voor jou belangrijk zijn is natuurlijk persoonlijk, maar hiermee kun je misschien een keus maken 

Ik was heel blij met de BV zakjes van medela!
Je kan de melk ook opwarmen in de zakjes en dan in het flesje gieten (veel sneller warm dan in de fles opwarmen!)

Hier ook de zakjes van medela. Handig om mee te geven naar opvang, niet te groot in de vriezer. Nadeel is dat ze maar 1 keer te gebruiken zijn en je ze dan weg gooit. Maar 20 potjes in de vriezer was hier sowieso geen optie.

Denk dat ik dan zakjes ga bestellen maar hoe zit het dan precies met het warm maken en tot hoe ver kan je dan vullen kan de gehele afgekolfde melk erin en de hoeveelheid wordt toch iets meer door ontdooien of dat niet?

Voor je een hele voorraad gaat aanleggen in de vriezer zou ik eerst even testen of je kindje het drinkt. De smaak veranderd waardoor sommige kindjes dit niet pakken. 2 van mijn kindjes wilden dus echt geen vriezer melk. 

[quote quote=10327884]Voor je een hele voorraad gaat aanleggen in de vriezer zou ik eerst even testen of je kindje het drinkt. De smaak veranderd waardoor sommige kindjes dit niet pakken. 2 van mijn kindjes wilden dus echt geen vriezer melk.[/quote]

Hoe bewaarde jullie het dan en hoeveel vocht zat er extra bij in? Ik heb meestal altijd ook wel in de koelkast staan maar wil dus ook beetje in de vriezer gaan uit proberen. Voor nood ook wel opvolg melk maar zolang ons dochtertje moedermelk wil gaan we dit natuurlijk doen mits het nog kan natuurlijk het moet ook willen. Ze krijgt ook wel andere dingen tussen door zoals groente en fruit en brood. 

Ik heb het toen ingevroren in van die ijsblokzakjes, maar vond dat een gedoe met uithalen. Daarna in gewoon diepvries zakjes met zip. Voor de prijs van die borstvoedingszakjes kan je 10 pakken gewone inslaan en werkt net zo goed. 
Ik schreef met een stift de datum en hoeveelheid op het zakje, deed de melk erin en zette het in een bekertje in de vriezer. Eenmaal bevroren legde ik het gewoon in de vriesla en kon de volgende in het bekertje. 
Ontdooien ook heel makkelijk. Zakje eruit, ontdooien en opwarmen door het zakje in warm water te hangen. Overgieten en klaar.
Wel even opletten dat je het binnen een bepaalde tijd op moet maken als het ontdooit is. En per portie invriezen, zonde als je weg moet gooien. 

Terug
Bovenaan