Borstvoeding bewaren

[quote quote=10327937]
Ik heb het toen ingevroren in van die ijsblokzakjes, maar vond dat een gedoe met uithalen. Daarna in gewoon diepvries zakjes met zip. Voor de prijs van die borstvoedingszakjes kan je 10 pakken gewone inslaan en werkt net zo goed.
Ik schreef met een stift de datum en hoeveelheid op het zakje, deed de melk erin en zette het in een bekertje in de vriezer. Eenmaal bevroren legde ik het gewoon in de vriesla en kon de volgende in het bekertje.
Ontdooien ook heel makkelijk. Zakje eruit, ontdooien en opwarmen door het zakje in warm water te hangen. Overgieten en klaar.
Wel even opletten dat je het binnen een bepaalde tijd op moet maken als het ontdooit is. En per portie invriezen, zonde als je weg moet gooien.
[/quote]
Ik had al zakjes gezien 44 stuks voor 10 euro maar als diepvries zipzakjes ook werkt ga ik dat eerst proberen:). Hoelang blijft het in de vriezer in die zakjes goed?

[quote quote=10327937]
Ik heb het toen ingevroren in van die ijsblokzakjes, maar vond dat een gedoe met uithalen. Daarna in gewoon diepvries zakjes met zip. Voor de prijs van die borstvoedingszakjes kan je 10 pakken gewone inslaan en werkt net zo goed.
Ik schreef met een stift de datum en hoeveelheid op het zakje, deed de melk erin en zette het in een bekertje in de vriezer. Eenmaal bevroren legde ik het gewoon in de vriesla en kon de volgende in het bekertje.
Ontdooien ook heel makkelijk. Zakje eruit, ontdooien en opwarmen door het zakje in warm water te hangen. Overgieten en klaar.
Wel even opletten dat je het binnen een bepaalde tijd op moet maken als het ontdooit is. En per portie invriezen, zonde als je weg moet gooien.
[/quote]
Ik had al zakjes gezien 44 stuks voor 10 euro maar als diepvries zipzakjes ook werkt ga ik dat eerst proberen:). Hoelang blijft het in de vriezer in die zakjes goed?

Ik heb ook de zakjes van Medela. Erg fijn! 
https://www.lalecheleague.nl/borstvoeding-abc/artikel/282-bewaren-van-moedermelk
Voor veel betrouwbare informatie  over bewaren van melk, lees bovenstaande site :)

Ik dacht dat je het een jaar in de vriezer mag bewaren. Maar ben nu hoogzwanger en m'n geheugen is niet al te best, dus zou wat hierboven gezegt wordt het op die site even opzoeken 

Bewaren kan in een vriezer die -18 graden is minimaal een jaar. Daarna gaat de kwaliteit langzaam wat achteruit maar het bederft niet. 

Let met 'gewone' diepvrieszakjes op dat die niet bedoeld zijn om de voeding in te verwarmen. Er kunnen dan stoffen vrijkomen van het zakje die je niet in je melk wilt hebben. 

Hier vind je ze trouwens redelijk goedkoop, 30 voor nog geen 7 euro. 
En zo vreselijk veel zakjes heb je niet nodig, je hoeft geen liters in de vriezer te hebben. Lees dit artikel maar eens. 

Ik gebruik ook zakjes, super handig en neemt minder ruimte in dan flesjes. Ik vries verschillende hoeveelheden in afhankelijk van hoeveel ik kolf. Zoveel mogelijk hele porties aangevuld met beetjes (40 - 60 ml). Zo kan ik altijd genoeg combineren. Ontdooien doe ik normaal in de koelkast (avond ervoor uithalen), het is dan ongeveer 24 uur houdbaar. Als ik het snel nodig heb zet ik het in een bakje warm water, dan is het met paar minuten ontdooid.

Ik gebruikte de flesjes van beldico
https://www.moedermelknetwerk-borstkolfwinkel.nl/losse-onderdelen/beldico/
Deze passen onder mijn medela swing dus kon hier rechtstreeks in kolven, dop erop en in de vriezer.
Flesje voor gebruik ontdooien in de koeling en dan opwarmen in de fleswarmer of pannetje warm water.
Hoeveelheid vocht wordt bij ontdooien niet meer.

Terug
Bovenaan