borstvoeding.. bijvoeden met flesvoeding

Rond de leeftijd van 3 weken komen regeldagen voor... misschien is dit het wel op dit moment?? Dat ze gewoon even meer wil?
Regeldagen komen rond 10 dagen, 3 weken, 3 maanden en 6 maanden voor. Dat heeft te maken met de groeimomenten. Met flesvoeding geeft je automatisch iets meer gedurende de tijd. Met bv moet de productie opgekrikt worden en dat regelt je kindje. Je kan zelf kiezen hoe je het wilt aanpakken, extra aanleggen  of een flesje geven.
Sterkte en succes!
 
tinymama,

Ik weet dat 100-200 gram per week normaal is, maar dat heeft Hannah dus nog nooit gehaald. Ze heeft gemiddeld in de eerste 4 maanden zo'n 75 gram per week gehaald. Echt wel weinig dus. Maar aangezien verder echt alles heel goed gaat, maak ik me er geen zorgen over. Niet alle kinderen groeien even hard.
Vorige week dus tips gekregen van de lactatiekundige en daarmee aan de slag gegaan.
Vandaag ben ik weer wezen wegen op het CB en Hannah is nu in 9 dagen 285 gram aangekomen! (vorige week woensdag 4435 en nu 4720 gram) Echt heel veel dus voor haar. Niks mis dus met die borstvoeding van mij. We gaan dus gewoon lekker door zo.
Wel over twee weken weer gaan wegen, want ze willen het toch wel in de gaten blijven houden en dat ik vind ik zelf ook wel fijn.

Karin, mama van Hannah (20-11-2006)
 
quote: Karoline reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('06-04-2007 16:17:15'));

tinymama,

Ik weet dat 100-200 gram per week normaal is, maar dat heeft Hannah dus nog nooit gehaald. Ze heeft gemiddeld in de eerste 4 maanden zo'n 75 gram per week gehaald. Echt wel weinig dus. Maar aangezien verder echt alles heel goed gaat, maak ik me er geen zorgen over. Niet alle kinderen groeien even hard.
Vorige week dus tips gekregen van de lactatiekundige en daarmee aan de slag gegaan.
Vandaag ben ik weer wezen wegen op het CB en Hannah is nu in 9 dagen 285 gram aangekomen! (vorige week woensdag 4435 en nu 4720 gram) Echt heel veel dus voor haar. Niks mis dus met die borstvoeding van mij. We gaan dus gewoon lekker door zo.
Wel over twee weken weer gaan wegen, want ze willen het toch wel in de gaten blijven houden en dat ik vind ik zelf ook wel fijn.

Karin, mama van Hannah (20-11-2006)




Hoi, Karin.
Fijn dat je dochter nu weer meer groeit! Ze groeide idd weinig, maar haalt haar "schade" misschien nu wel weer in. Goed dat je het toch vol houdt! Ik weet dat dat soms moeilijk is en dat kv dan erg verleidelijk is.
Met onze zoon hebben we ook een periode gehad dat hij niet veel dronk. (in elk geval minder dan hij al had gedaan) Hij dronk dan 150 cc ipv de 180 cc die hij daarvoor al dronk. (ik kolf fulltime en weet daardoor dus de hoeveelheden die hij binnen krijgt)
Ik maakte me daar al zorgen over en op het cb werd ik niet echt gerustgesteld, ik heb daardoor dus ook niet zo'n hoge pet op van het cb.
Ook ik heb met regelmaat contact met een lactatiekundige, die me wél geruststelt
en daardoor blijf ik ook gemotiveerd! Onze zoon drinkt nou wel veel (250 cc per voeding, 4 x per dag. Hij drinkt niet altijd zijn fles leeg, maar meestal wel)
Hij is nou iets ouder dan 5 maanden, dus hij kan aardig wat op. Maar hij krijgt dan verder ook nog geen bijvoeding, over een paar weken beginnen we daar mee.

Ik weet niet meer wie er over een schuld gevoel schreef. Maar ik wil niemand een schuld gevoel aan praten als iemand er voor kiest om wél kv te geven.
Maar TO vroeg volgens mij gewoon advies, ik ga heus niet met mijn vinger wijzen en zeggen dat kv niet goed is. Dat moet iedereen voor zichzelf bekijken, als je je beter voelt en er voor kiest om géén bv te geven heb ik daar respect voor.
Maar op het cb komen ze vaak maar met 1 oplossing en dat is niet het geven van advies over bv. En dat vind ik jammer, dan laten ze je nml geen keus.
Ik ken ook een moeder die ook halsoverkop gestopt is met bv op aanraden van het cb, en die later daar erge spijt van had. Als ze beter advies had gekregen had ze misschien langer zelf kunnen voeden en wel overwogen  over kunnen gaan op kv. (zonder schuld gevoel.)  

Groetjes Tinymama
 
hallo,

ik heb een zoontje van bijna 7 weken en geef ook bv. Hij komt gemiddeld om de 3 uur. Maar ook om de 2 of 4 uur (met toppers van soms elke 1 1/2 uur, regeldagen?? zijn er dan wel veel). Ik probeer er zeker 2 uur tussen te houden, voor de darmpjes.
Persoonlijk vind ik voor een baby van 3-4 weken om de 4 uur best wel lang. Hij moet overdag melk binnenkrijgen om 's nachts te kunnen slapen. Mijn zoontje slaapt nu bijna elke nacht door (dwz 6 uur), maar hierdoor komt hij 's avonds wel vaker 3 keer. Maar wat maakt mij dat uit. Ik zit op de bank. Liever dat, dan heel vaak 'snachts.
Ik weet niet of je voor jou   helpt, maar ik zou op verzoek voeden en een buffertje opbouwen in de avonduren.
En als dat niet lukt, tuurlijk waarom niet bijvoeden. En voor het teruglopen van de melk zou ik niet zo bang zijn. Dan kolf je toch eens keer keertje. Heb je ook weer een voorraadje voor in de diepvries of om 's nachts je partner te laten geven.

Succes. gr sonja
 
Als je voor het naar bed gaan nog een keer kolft houd je de BV op gang hoor! Van één voeding minder loopt het niet altijd terug.
Ik merk aan je verhaal dat je er echt mee zit, en echt moe bent. Dan is mijn advies: FV deels! Dat scheelt je zowiezo een hoop stress, want je partner kan het dan doen! Dan heb jij de tijd om sneller te herstellen van de bevalling!
Ik denk dat niemand hier een schuldgevoel aan wil praten, maar soms gebeurt dat onbedoelt wel. Nou ja, kom je ook wel weer overheen, dat zijn vooral de hormonen hoor!
Toch doormodderen met die BV in de nacht, lijkt mij niet verstandig. Ook al wordt er gezegd: ik zou het niet zo gauw doen, ze is nog zo jong. Nou, als haar maagje maar gevuld wordt toch??!!! Das het belangrijkste, en of het nu met BV of FV is, maakt niet uit!
Succes!
 
Hoi meis,
 
Mijn dochter Sophie is nu 10 weken en omdat ze in het begin geen hap/zuigreflex had ben ik fulltime gaan kolven en kreeg ze haar mamamelk met de fles. Ging prima. (papa kon natuurlijk ook eten geven dus heeeeerlijk af en toe doorslapen...) Ze heeft ook wel eens flesvoeding gekregen als het met kolven even niet lekker liep. Na 8 weken fulltime kolven heb ik Sophie weer eens aan mijn borst aangelegd om weer eens te proberen en prompt hapte en zoog ze als een tierelier! Nu geef ik dus borstvoeding realtime uit de borst en heb ik flesvoeding zodat papa/opa/oma ook eens Sophie haar eten kan geven. Ik kolf dan zelf om een voorraadje in de vriezer te hebben voor het KDV. Vanaf het begin krijgt Sophie ook haar speentje (waar ze heel gelukkig van wordt).

Kortom...flesvoeding/borstvoeding, uit de borst of uit de fles, speentje of niet....
Niet ieder kind is hetzelfde, maar mijn ervaring is dat zolang mijn liefie lekker te drinken krijgt van een liefhebbende mama/papa/oma etc. dan is ze gelukkig. En of dat nou uit een fles of uit een borst en mamamelk of flessenmelk is, dat is niet belangrijk. Mamamelk is misschien het beste, maar een mama die blij is, is nog veel belangrijker! Ik zou lekker mamamelk geven en afwisselen met flessenmelk om jezelf te ontlasten. Je kunt kolven op het moment dat je voor flessenmelk kiest, maar een voeding overslaan ('s nachts...heerlijk) is ook geen probleem hoor!

Het belangrijkste: zorg goed voor jezelf,  je kindje wil toch vooral een blije mama!
 
Met 3 weken zo een 2,5 tot 3 uur halen is heel goed, daar zou je echt blij mee moeten zijn. Ze is nog zo klein. Mijn zoontje is nu 2 maanden en komt nog steeds elke 1,5 uur voor een voeding. De 2 uur haalt hij niet laat staan 3 uur. Ik kijk uit naar het moment dat hij op z'n minst 2,5 uur gaat halen.. hij krijgt volledige bv. Af en toe krijgt hij een flesje van 100ML. Dat is dan meestal voor hij gaat slapen als hij niet genoeg aan de bv heeft.
 
Ik zou in ieder geval gaan voeden op verzoek. 4 uur ertussen overdag is erg lang en dus logisch dat ze snachts ook veel wil. Mijn kindjes kwamen op die leeftijd zeker elke 2 uur. Mijn advies lekker op verzoek. Het is normaal dat ze in de avond vaak komen om een soort voorraadje voor de nacht te krijgen. Lekker samen op de bank en laten drinken. En probeer overdag af en toe een dutje mee te pakken. Het wordt echt beter. Ze is nu nog zo klein en heeft je gewoon nodig, niet alleen voor voeding maar ook nabijheid van mama.
 
Terug
Bovenaan