borstvoeding/bijvoeding/doorslapen

Hallo allemaal,

Ik heb alle berichtjes gelezen om te kijken of er een antwoord op mijn vraag staat. Maar ik ben het niet echt tegengekomen vandaar mijn verhaal. Ik ben moeder van een flinke jongen, Niels, hij is ruim 4 maanden, weegt ruim 8 kilo en is 69 cm lang. Niels krijgt borstvoeding en dat loopt op zich prima. Niels is een tevreden kereltje, altijd vrolijk, gezellig en lief, hij huilt eigenlijk nooit. Niels krijgt nog steeds 6 voedingen per dag, (3.00, 8.00, 12.00, 16.00, 20.00 en 00.00, soms verschilt het een uurtje maar elke 4 a 5 uur wil hij drinken) hij wil 's nachts namelijk nog steeds niet doorslapen, hij heeft echt honger. Ik heb alles al geprobeerd, rijstebloem met afgekolfde BV in zijn fles van 23.00 a 00.00 uur, knuffelen, speentje, vasthouden, lopen, maar meneer wil gewoon 's nachts ook drinken. Als ik rijstebloem geeft drinkt hij vaak minder dan normaal, dus dat schiet ook niet op. Nu zeggen ze op het CB dat ik beter kan beginnen met fruit/groentehapjes omdat dat meer zou vullen en hij dan meer tevreden zou zijn 's nachts. Maar ik ga liefst maar gewoon tot 6 maanden door met volledige borstvoeding. Hij groeit super, echt niet normaal en hij is heel vrolijk echt altijd, het is alleen heel vervelend dat hij elke nacht komt om te eten. Wat vinden jullie? Hebben jullie ervaringen/tips voor mij, ik zou het echt graag willen horen. Ik vind het zo zonde om nu al met bijvoeding te beginnen terwijl het eigenlijk nog niet hoeft.

Alvast bedankt,
Groetjes Renata
 
Hoi Renata,

Wat een fantastich schema heeft je zoon. Mijn zoon was ook zo'n hongerlap, ook behoorlijk groot en kwam 's nachts om 1 uur en om 5 uur. Rijstebloem hielp bij ons ook niet. Is eigenlijk alleen maar vulling, voegt niet echt iets toe aan de voedingswaarde. Vanwege mijn werk (nachtdienst) kreeg hij wel zijn laatste (afgekolfd) voeding in de fles. Daar hebben we wat druivesuiker aan toegevoegd zodat zijn bloedsuikerspiegel 's nachts hoger bleef. Verder hebben we toen het nog maar 1 nachtvoeding was de laatste voeding pas gegeven als hij er zelf om kwam. In het begin was dat soms om 1 of 2 uur, later werd dit steeds vroeger. We hadden wel een poosje dat hij dan 's ochtends een uurtje eerder kwam maar naar een paar weken sliep hij van 22 tot 8 a 9 uur 's ochtends. Ik zo je wel willen adviseren om hem niet te "dwingen". Meestal lost het zich vanzelf op. Bovendien heeft hij natuurlijk vanwege zijn grootte ook meer voeding nodig (zou alleen leuk zijn als de nachtvoeding over de dag erbij verdeeld werd) Ik heb mezelf op een gegeven moment wel afgeleerd om op de klok te kijken. Hoe te minder er voor mij de nadruk op lag dat het midden in de nacht was, hoe te makkelijker ik ermee om kon gaan. Hij was nog geen 5 maanden toen hij grotendeels doorsliep.

Groetjes, Jet
 
Mijn zoon is 7 maanden en heeft nog steeds elke nacht zijn happie nodig. Pas nu hij over gaat op vast voedsel slaat hij wel eens een keertje over.Ik maak me er niet zo druk om. Ik werk weliswaar fulltime en soms vind ik het wel zwaar, maar /s nachts op zitten en hem door laten huilen vind ik veel zwaarder. Hij drinkt tien minuutjes en daarna slapen we allebei weer lekker verder, dat geeft mij op dit moment de rustigste nachtrust.
Succes
 
Hoi Renata,

Ik zou er inderdaad nog niet al te moeilijk over doen dat je jochie 's nachts nog voor en voeding komt. Mijn dochter sliep ook pas met een maand of 6/7 's nachts door. Het is inderdaad best vermoeiend, vooral als je ook nog buitenshuis werkt, maar mijn ervaring is dat 'het vanzelf wel komt'. Op een bepaald moment sliep ze 'gewoon' door en dan denk je 's ochtends: "He?!". Erg rare gewaarwording. Het zou inderdaad zonde zijn om nu al met bijvoeden te beginnen, het schijnt dat dan de voordelen van borstvoeding niet optimaal meer aanwezig zijn. Bovendien vond ik het nooit zo'n bezwaar om haar 's nachts nog even 'aan te koppelen'. Maak er vooral geen punt van Renata! Succes!
 
Hoi Renata

Vaak wordt honger als reden genoemd dat een kindje 's nachts wakker wordt, maar dat vind ik wel erg beperkt. Het kan toch ook nog gewoon zo zijn dat je kindje langer het slaapritme aanhoudt van de eerste maanden. Dus 's nachts een keertje wakker. Aangezien hij/zij dan toch wakker is, wil hij/zij dan ook maar gelijk drinken want die maag voelt leeg. Honger speelt dus wel een rol, maar het is volgens mij niet altijd: "ik heb honger, dus ik word wakker", maar "ik ben wakker en hee, ik heb ook honger". Ik kom deze theorie nooit tegen hoor, maar het lijkt me zelf zo logisch, toch? Mijn dochtertje is nu 3 maanden oud, krijgt ook bv en heeft ongeveer hetzelfde ritme als jouw zoon. 't Is inderdaad best zwaar, maar het veranderd vanzelf hoor. Althans die ervaring heb ik bij mijn oudste. Heel veel succes !!!

Esther
 
Fijn dat jullie allemaal gereageerd hebben. Ik ga maar gewoon op deze voet door en ben erg benieuwd wanneer Niels gewoon doorslaapt. Het rare is wel dat hij makkelijk van 's avonds 19.30 uur tot 4.15 door kan slapen, dat kan hij dus wel, maar alleen 's nachts nog niet. Als jullie daar nog een goede tip voor hebben houd ik me aanbevolen. Maar vooralsnog bedankt. Ik ga nog niet met hapjes beginnen.

Renata
 
Hoi Renate,

Nog even een berichtje van mij, Linda, had als 3e gereageerd, geen naam ingevuld.
Ik had met mijn dochter precies hetzelfde. Ze kreeg eerst nog een late voeding, maakte ik haar sosm voor wakker. Ik dacht dat ze dan wel zou doorslapen, maar nee hoor! Ze sliep zonder die voeding even lang/kort, 't is maar hoe je het bekijkt. Lize sliep dan ook weleens van een uur of 8/9 tot een uur of 4/5, maar kijken of het te verzetten was hielp ook hier niet! Wellicht zijn er mama's die daar wel in geslaagd zijn!?

Groetjes, Linda
 
Hai Linda,

Hij wil inderdaad gewoon drinken en ik heb ook geen zin om hem niet te geven en zijn speentje er in te stoppen, helpt trouwens ook niet hoor. En met hem rond gaan lopen, omdat zijn moeder vindt dat hij groot/dik genoeg is, slaat eigenlijk ook nergens op. Hij zal het wel nodig hebben en ik ben anders ook de hele nacht wakker en nu kost het ons hooguit 10 minuutjes. Ik ga gewoon maar op deze voet door, we zullen wel zien hoe het gaat. Bedankt voor je reactie Linda, ik ben erg benieuwd of hij echt een keer door gaat slapen, ik kan het me nu bijna niet voorstellen.
Dat verzetten van de tijden lukt inderdaad niet. Ik vind het wel vreemd dat hij 's avonds wel echt een uur of 8 slaapt, inderdaad als iemand nog een tip voor me heeft, dan hoor ik het graag!!
Groetjes
Renata
 
Terug
Bovenaan