Borstvoeding combineren met kunstvoeding

<p>Hoi allemaal,</p><p>Ik ben echt klaar met borstvoeding geven. Er zijn heel veel redenen waarom het niet meer gaat, zal het niet allemaal opnoemen. Maar ik vind het zo moeilijk om de keuze te maken om te stoppen. Voor mijn gevoel is borstvoeding echt het beste om te geven. Nu wil ik graag voor een middenweg gaan. Savonds, snachts en sochtens borstvoeding en overdag kunstvoeding. Er is een kans dat de productie hierdoor teveel gaat terug lopen, maar ik heb ook gehoord dat het wel zou moeten kunnen. Heeft hier iemand ervaring mee? </p>
 
Bij mij lukte dat niet, maar dat was ook na 9 maanden en regelmatig kolven, dan schijnt het  lastiger te zijn om die te behouden.
Maar probeer vooral de overdag voedingwn langzaam af te bouwen, zodat je lichaam tijd heeft om zich aan te passen. Dan heb je denk ik de grootste kans van slagen.
 
ik heb dit ook kort gedaan bv met kv combineren. Mijn productie nam wel snel af waar ik best even wat moeite mee had ondanks dat ik graag van de borstvoeding af wou. 
Ik begon met de middag voeding te vervangen. Na vaak 3 dagen kon ik een andere voeding vervangen . Dat ging vrij soepel.
je kan voedingen vervangen zodra je geen stuwing meer hebt tussen de voedingen door. Je kan altijd wel even kort kolven om de druk weg te nemen. 
Niet te lang doen want dan neemt de productie vaak weer toe. 
 
 
Ik zat in hetzelfde schuitje als jij. Wilde echt niet met de borstvoeding stoppen maar het ging niet meer. Door de overproductie ging het afbouwen heel langzaam, maar toen ik de helft van de voedingen had afgebouwd ging het ineens heel snel. Dit was bij 10 weken. Je hebt dus helaas wel kans dat je productie ineens teveel terug loopt 
 
Ze is nu bijna 3 maanden. Ik heb ook een hoge productie. Heb gelezen dat als je op vaste tijden blijft voeden met bv, dat de kans dan groter is dat je productie blijft. Helaas hebben wij nog totaal geen ritme gevonden. Alleen dat ze rond 9 uur haar laatste voeding krijgt. Dan nog tussen 3 en 5 en dan tussen 7 en 8. Die borstvoedingen wil ik aanhouden, dus misschien moet dat gaan lukken. Is het een idee om dan ook 1 bv overdag te doen? Dan is het echt 50% bv en 50% fv. Geef namelijk 8 voedingen per dag. 
 
Ik wilde volledig bv geven tot 6 mnd, en ben al vanaf 5 mnd gaan afbouwen. Neem er de tijd voor. Ik wilde graag de ochtend en avondvoeding blijven doen, maar de productie liep teveel terug. Moet zeggen, nu ik er helemaal vanaf ben is t ook wel lekker hoor.. geen compressen en voedingsbh meer en geen gevoelige borsten.. geen gedoe met kolven en wanneer je weg kan enzo..  probeer gewoon af te bouwen en kijk gewoon of t lukt. Droogt het teveel op, dan is t ook ok toch? 
 
Ik heb een maand of 3 50/50 gegeven en ik was echt heel blij dat ik dit zo gedaan heb! Ik vond volledig ook erg zwaar, op deze manier kreeg mijn dochter het beste van beide werelden EN ik vond het zelf ook weer heerlijk om borstvoeding te geven! Heel langzaam afbouwen is ook mijn advies, één voeding per week zodat je lichaam er aan kan wennen. Je kunt een schema opzoeken via Google, als je een voeding vervang door fv, zorg er dan voor dat de voeding ervoor en erna nog bv is. 
Mijn dochter zat destijds op 6 voedingen. Toen ik de 3e voeding verving liep mijn productie ook even terug. Ik heb toen een paar dagen nog één keer per dag extra gekolft, telkens iets minder lang. Toen begreep mijn lichaam het en heb ik het best lang vol kunnen houden. 
Dus ik ben zelf groot fan van deze combinatie, en mijn dochter vond het allemaal wel prima! 
 
Terug
Bovenaan