Borstvoeding combineren met kunstvoeding

Hallo beste mama’s/papa’s,<br /><br />Ik wil graag mijn borstvoeding combineren met kunstvoeding. Zoontje is nog 5 weken. Ik heb alleen niet genoeg melk, waardoor zoonlief niet tevreden is. Ook geprobeerd om vaker te kolven, maar ook dat baat niet. Ik wil graag borstvoeding blijven geven, alleen heb ik soms niet genoeg afgekolfd melk of is zoontje aan borst niet tevreden. Ik wil graag daarom voor noodsituaties kunstvoeding geven.<br /><br />Nu ben ik benieuwd of er meer mama’s zijn die borstvoeding combineren met kunstvoeding. Welke kunstvoeding wordt er gebruikt? Ik kreeg van cb advies om nutrilon prefea te proberen. Ik dacht zelf aan nutrilon h.b.<br /><br />Zijn er ook ouders die ervaring hebben met nutrilon prefea/h.b.? Hoe bevalt het? Krijgt de baby na gebruik last van krampjes/obstipatie/diarree?<br /><br />Ik lees graag ervaringen terug.<br />

Hi, 
Ja ik heb dat oook gedaan, ik ben gewoon gaan mengen zodat ze aan kunstvoeding kon wennen. Ging prima. 
Ik gebruikte gewoon Nutrilon. Mijn kindje kreeg geen last van buikpijn.

Volgens mij is het (in elk geval de eerste 6 maanden) behoorlijk dichtgetimmerd wat er in kunstvoeding moet zitten, dus ik denk niet dat het veel uitmaakt wat je nu kiest. Als je het alleen voor noodgevallen wilt gaan gebruiken, dan zou ik letten op dat de verpakking vrij klein is en goed hersluitbaar, anders moet je veel weggooien steeds, omdat een geopende verpakking beperkt houdbaar is (officieel 4 weken). 

Oja, mijn zoontje leek ook wel eens ontevreden aan de borst, maar we kwamen er vrij snel achter dat hij het gewoon heel vervelend vond om in een vieze luier te drinken. Ook al had ik meteen voor het voeden verschoond, als hij dan begon te jengelen aan de borst, bleek hij vrijwel altijd een natte luier te hebben en dronk pas weer als die verschoond was. Misschien kan je eens kijken of dat de reden is dat hij soms zo ongelukkig lijkt aan de borst?

Je baby is nog erg jong. Je lijf maakt eigenlijk altijd genoeg melk aan waardoor je niet hoeft bij te voeden. Als je denkt dat ze nog honger heeft, bied je haar de borst aan. Door aan te vullen met kunstvoeding kan het zijn dat je productie te snel terug loopt omdat je nog niet lang voedt.
Baby's drinken van nature heel vaak kleine beetjes. Jouw baby's maag is nog heel klein. Er kan nog niet veel melk in. Borstvoeding is licht verteerbaar en dus is er sneller weer honger. 
Daarnaast kan het ook zijn dat jouw borsten minder melk op slaan. Dat heeft overigens niets te maken met de grootte van je borsten. Dit betekent wel dat je kindje vaker wil drinken.
Houdt er ook rekening mee dat je baby met ongeveer 6 weken regeldagen kan hebben. Ze zal dan nog vaker willen drinken. Ga hierin mee. Het duurt een paar dagen maar daarna is je productie weer beter afgestemd op de behoefte van je baby.
Geniet van je kraamperiode ?

Ik had de eerste paar weken ook niet genoeg melk. Productie kwam laat op gang door veel bloedverlies bij de bevalling. We zijn dus vrijwel meteen gaan combineren met kunstvoeding op advies van de verloskundige/kraamzorg. Na een paar weken hebben we de kunstvoeding kunnen afbouwen. Dus het is zeker niet zo dat je je productie dan perse in de war stuurt.
Nu (5 maanden) krijgt hij op de meeste dagen weer een klein flesje kunst voor het slapen ‘s avonds (als ik niet genoeg kolfmelk heb) en voor de rest bv.
Mijn zoontje heeft nooit moeilijk gedaan over de kunstvoeding. Wij hadden HIPP. Maar zoals anderen ook zeggen, denk ik niet dat het merk veel uit maakt.

Ik hoop dat de combinatie voor jou ook goed zal werken en dat je zoontje tevredener zal zijn.

Terug
Bovenaan