Borstvoeding en covid vaccinatie informatie

Hai,

Ter info:

UPDATE UPDATE UPDATE

COVID-19 vaccinaties en borstvoeding

Update 3 juni 2021

Nu er wereldwijd steeds meer Covid-19 vaccins worden toegediend, wordt er steeds meer bekend over de werking en eventuele bijwerkingen van de nieuwe Covid-19 vaccins bij vrouwen die zwanger zijn of borstvoeding geven. In eerste instantie worden deze groepen uit voorzichtigheid niet meegenomen in de onderzoeken.

Bijna alle soorten vaccins kunnen veilig toegediend worden tijdens de borstvoedingsperiode. Bij de toediening van medicijnen en vaccinaties wordt altijd een afweging gemaakt tussen de mogelijke risico's van het middel dat wordt gegeven en het belang van de borstvoeding voor de baby (en de moeder). Via de borstvoeding krijgt een baby namelijk heel veel stoffen mee die het immuunsysteem ondersteunen, en juist die ondersteuning is heel belangrijk.

Het RIVM geeft de volgende richtlijn voor het COVID-19 vaccin en borstvoeding: “Geen Contraindicatie: borstvoeding: in de bijsluiter staat vermeld dat er onvoldoende bekend is over de veiligheid van vaccinatie met COVID-19-vaccin bij het geven van borstvoeding; het is echter aannemelijk dat het COVID-19-vaccin net zoals andere niet levende vaccins, niet in de moedermelk terecht komt en vaccinatie geen enkel bezwaar vormt” (1).
Het advies van RIVM sluit daarmee aan bij de adviezen van buitenlandse instanties zoals het InfantRisk Centre (VS) (2), Centre for Disease Control (CDC, VS) (3), en het European Medicine Agency (EMA) (4).

De Academy of Breastfeeding Medicine voegt hier nog deze overweging aan toe: “Terwijl er weinig reden is om uit te gaan van een mogelijk risico voor het kind dat borstvoeding krijgt, zijn er wel goede biologische argumenten om aan te nemen dat er juist positieve effecten zijn. Antistoffen en T-cellen die worden aangemaakt na toediening van het vaccin aan de moeder kunnen passief naar de melk getransporteerd worden. Na vaccinatie tegen andere virussen werden binnen 5-7 dagen na toediening IgA antistoffen in de melk aangetoond. De antistoffen die in de melk terecht komen kunnen het kind beschermen tegen infectie met SARS-CoV-2” (5)
In de afgelopen maanden zijn op kleine schaal onderzoeken gedaan bij mensen die borstvoeding geven en ervoor gekozen hebben om gevaccineerd te worden. Eén van de meest recente onderzoeken concludeert het volgende: “Covid-19 mRNA vaccins genereren een robuuste humorale immuniteit in zwangeren en borstvoedende vrouwen, met een effect dat vergelijkbaar is met dat van niet-zwangeren. De immuunrespons die door het vaccin werd opgewekt, was significant groter dan de reactie op een natuurlijke infectie. Immuniteit wordt aan pasgeborenen doorgegeven via de placenta en via moedermelk” (6)
In de komende maanden zullen meer onderzoeken gedaan worden naar de verschillende nieuwe vaccins die op de markt komen, ook bij specifieke doelgroepen. Deze onderzoeken zullen de keuze om wel of niet te vaccineren tijdens de borstvoedingsperiode ondersteunen. Op dit moment wijst alles erop dat de door het vaccin aangemaakte antistoffen zowel bescherming geven aan degene die het vaccin ontvangt, als aan de baby die borstvoeding krijgt.
1) ) https://www.rivm.nl/covid19vaccinatieprofessionals/richtlijn-uitvoering (30-3-2021)
2) https://www.infantrisk.com/covid-19-vaccine-pregnancy-and-breastfeeding (30-3-2021)
3) https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/vaccines/recommendations/pregnancy.html (30-3-2021)
4) https://www.ema.europa.eu/en/medicines/human/summaries-opinion/comirnaty (30-3-2021)
5) https://www.bfmed.org/abm-statement-considerations-for-covid-19-vaccination-in-lactation (30-3-2021)
6) https://www.ajog.org/article/S0002-9378(21)00187-3/pdf (30-3-2021)

www.borstvoeding.nl wij zijn er voor iedereen!
#borstvoeding #lalecheleague #onvoorwaardelijk #onafhankelijk #borstvoedingvandaag #corona #covid19
 
Hoi! bedankt voor het delen, ik zit dit onderwerp al een tijdje in de gaten te houden.. Eerlijk gezegd blijft het voor mij een beetje vaag: 'er weinig reden is om uit te gaan van' en 'aannemelijk is dat'.. 
Navraag op het cb leverde me ook weinig info op, er is simpelweg nog te weinig onderzoek naar gedaan?  
Ben benieuwd hoe de andere borstvoedende moeders hier in staan? 
 
Mooi om te lezen. Deze termen zijn wel gebruikelijk in onderzoeken naar medicijnen in het algemeen is mijn ervaring. Uiteindelijk heeft niemand een glazen bol en krijg je ook met paracetamol risico’s bijv op tuberculose. Ook zijn ze echt streng met borstvoeding (ik mag bijvoorbeeld geen ibuprofen of alle hooikoorts medicatie terwijl dat toch best een gebruikelijk medicijn is). Ik denk dat het dus nooit met 100% zekerheid gezegd zal worden, maar dit voelt en klinkt voor mij echt als veilig. Zoveel betrouwbaar geachte instanties die het ondersteunen is voor mij ook meer waard dan een enkele arts of wetenschapper die op persoonlijke titel iets anders zegt. Mijn dochtertje is nu 5 maanden en ik ben over niet al te lange tijd aan de beurt voor mm vaccinatie. Voor mij persoonlijk is het juist een reden om nog wat langer door te gaan met borstvoeding, zodat zij het ook krijgt. Maar dat is mijn persoonlijke mening icm kennis die ik heb opgedaan (en de bescheidenheid dat ik het nooit 100% zal snappen, want dan had ik ook al die opleidingen moeten doen?).
En uiteraard ieder z'n eigen mening!
 
precies wat je zegt, ieder z'n mening!
inmiddels heb ik een afspraak voor mijn 1e vaccinatie over een paar weken. Mijn dochter is 8 maanden ik geef dus ook nog borstvoeding. Ik neig er vooralsnog ook naar om me te laten vaccineren, ook ik heb voldoende vertrouwen in de mensen die er voor hebben geleerd :) 
maar ik denk dat het nooit kwaad kan om dit soort dingen goed te onderzoeken! 
Ik zat me wel af te vragen of het bijvoorbeeld zin heeft om een dag (of langer) af te kolven? Ik heb voldoende in de vriezer liggen om dat op te vangen.. maar als het niet nodig is liever niet, ik kolf al niet meer zo makkelijk sinds een paar weken :)
 
@mamaevani ja je zou het onderzoek er eens op na kunnen slaan hoe lang de (hulp)stoffen in het bloed (en dus bv) zitten die in de vaccinatie zitten. En dan die tijd overbruggen met vriezer voeding en zelf kolven (en weggooien) om je productie op gang te houden. Ga ik denk ik ook nog eens bekijken. Al vermoed ik een beetje dat het vergelijkbaar is als de vaccins die m'n dochtertje toch al krijgt, dus ben geneigd dat niet te doen. Maar interessant om uit te zoeken!
 
Hier ook een dochter van 8 maanden die nog BV krijgt... Hoewel ik eerst pro vaccin was merk ik dat ik toch een beetje begin te twijfelen, vooral omdat het ineens een beetje eng voelt dat we de lange termijn effecten nog niet helemaal kennen. Terwijl, ik laat haar wel in het 'gewone' programma vaccineren... 
Ander ding waardoor ik ben gaan twijfelen, we hebben zelf corona gehad en ben er niet echt ziek van geworden. Aan onze dochter hebben we niks gemerkt, maar ook niet laten testen. Dus of die het heeft gehad weet ik niet, maar ze heeft sowieso anti-stoffen van mij meegekregen dus. Vraag me nu een beetje af wat de noodzaak dan nog is van te vaccineren. 
Allemaal hersenspinsels hoor... ik denk dat ik me uiteindelijk toch zal laten vaccineren al heb ik er wel een vervelend onderbuikgevoel bij (ineens). 
 
Hè wat vervelend Bo-Belle! Met een vervelend onderbuik het alsnog doen lijkt me niet fijn! Hoorde wel dat als je het gehad hebt, je er nog maar een hoeft maar toch..

Om even terug te komen op dat kolven dat eerder besproken werd, heb een via via contact in het VK (epidemioloog infectieziekten) gevraagd hoe het zit met korte termijn effect en bijvoorbeeld hulpstoffen die erin zitten, om bijv met kolven en weggooien dat te ondervangen. Zij stuurde dit: "continue to feed throughout, there are no vaccine products that can end up in breast milk, only covid antibodies can. Some people advice to pump and dump, but that's not based on anything scientific. Frozen reserves could prove useful if you have any bad side effects and don't feel up to breast feeding. There aren't any disadvantages to getting vaccinated while breastfeeding apart from the risk of feeling wiped out for a couple of days from the side effects and needing help for looking after your infant. But that is true if you formula feed as well."
Ik ga dus niet kolven en bv uit de vriezer geven als ik het zo lees, maar blij met deze discussie want het levert wel weer kritische vragen op!
 
Terug
Bovenaan