Borstvoeding en een slechte gewoonte...

Hallo meiden,

10,5  maanden braaf volgehouden om geen sigaret aan te raken en toen op die bruiloft dacht ik ach eens proberen, want de drang in je hoofd is dan sterker en ja hoor voor je het weet rook je er alweer 5 per dag.

Ik voel me super slecht en vind het bijna beschamelijk dat ik dit op het forum zet, maar goed daarmee heb ik de eerste stap gezet.

Ik vind het erg voor mijn kleintje, want ik heb het idee dat ondanks handen wassen en kaugum ik niet meer zo naar mama ruik als in het begin en twee ik geef nog steeds borstvoeding en ik heb van alles op internet nagezocht om te kijken of dit schadelijk kan zijn voor mijn kind, maar vindt er niets over.

Nicotine komt in je bloed en dat staat wel weer in verbinding met borstvoeding die aangemaakt wordt. Ergens ben je dan toch op zoek naar een excuus dat je kan lezen dat het niet schadelijk is en je er gewoon mee door kunt gaan, maar eigenlijk wil ik het liefst stoppen. En kan het uberhaupt schade aanrichten bij je kind?

Het is op dit moment een beetje een momentje voor mezelf als ik even buiten een sigaretje rook. Dan zit ik even zo van hèhè

Het is nu twee weken aan de gang dat het regelmaat begint te krijgen in de vorm van dagelijks en ik baal van mezelf. Als niet roker kun je denken jee stop er dan gewoon weer mee, maar zo heel eenvoudig is 't niet.

Dus... kom maar met alle feiten waarom ik zou moeten stoppen. Ik ga een lijstje op de deur hangen en als ik dan naar buiten wil lopen dan gaat dat me tegenhouden.
Er staan al twee punten op.

Zucht...voel me echt een zwakkeling!

Dees.

De hele zwangerschap heb ik niet gerookt. In de kraamtijd heb ik weer 1tje gerookt en de kraamhulp gaf me groot gelijk. Nu rook ik 's avonds tussen de laatste 2 voedingen 1 en na de laatste voeding 1. Ja, ik voel me er ook wel schuldig over, maar doe het toch. Het is net even dat momentje buiten zitten dat ik dan even voor mezelf heb.

Hoi,

Allereerst wil ik graag je bedanken dat je deze topic hebt geopend en het best wel veel reactie's kan opleveren, en niet altijd even goede.. Haal eruit wat je kan gebruiken.

Ik ben net voor de bevalling gestopt (2 weken) en dat is voor mijn zoon die ik niet in mijn rook wilde hebben en omdat nicotine wel in bv komt!! Dus nu bijna 5 maanden gestopt en wat is het moeilijk zeg!!!! Ik ben alleen met mijn zoon en kan dus niet ff na buiten gelukkig maar want anders had het me niet gelukt! Ik hoop dat ik het vol hou!

Mijn moeder (rook in mijn zoon's buurt) is onderzoeker in aanmaak (opleiding) en die zei dat nicotine meer in bv zit en dat je kind dan meer  binnen krijgt dan toen hij in je buik zat.. Wel een goede reden voor mij om niet te roken, maar als ik dan stop met bv geven (zie andere topic 'borstvoeding en bijvoeding" die toch al minder wordt) het wel erg moeilijk zal krijgen om dat zo te houden.

Helaas kan ik je niet helpen maar ik weet hoe je je voel! Ik vind het nog steeds erg moeilijk en wens je veel succes met evt stoppen (als je dat toch nog gaat doen).

grt suuz mv joshua 8-2-07

Wat me te binnen schiet: roken van ouders is belangrijkste risicofactor voor wiegedood, zelfs als er in het huis niet gerookt wordt.
Als een van de ouders rookt heeft het kindje ook meer kans op astma (en evt andere longproblemen), zelfs als er in het huis niet gerookt wordt.

Maar er zijn natuurlijk ook voordelen voor jezelf! Ik hoor van iedereen die gestopt is dat ze meer lucht hebben, betere conditie, betere/mooiere huid, mooiere tanden etc. En het scheelt toch ook in de portemonnee...

Ik wens je heel veel succes, want stoppen doet inderdaad niet iedereen even makkelijk!

Groetjes, Karin
Mama van Christian (17 weken)

Volgens mij noem je de redenen om te stoppen zelf al. Alleen al dat je het ruikt. Ja je ruikt het. En dus krijgt je kindje dat mee. Laatst was er een collega op bezoke, ook hij had er één gerookt. Pffff ik wilde mijn kleine meisje helemaal niet bij hem op schoot. Terwijl ik het een supercollega vind.

En ja het komt in de borstvoeding terecht. En ja er zijn argumenten van moeders die zeggen, ach ook andere gifstoffen komen in de bv terecht. Maar weet je deze giftsoffen kan jezelf voorkomen.

Maar de belangrijkste reden is, dat jij het wilt. Dat jij een schone omgeving (en jij behoort tot die omgeving) wil voor je kind.

Je weet dat je het kan. En er zijn wel meer momentjes van rust voor jezelf te vinden. Dus neem een appel en ga even lekker buiten staan.

Succes

Miep

Hoi Kleine Steijn,

Stoppen/gestopt blijven is inderdaad moeilijk, maar niet onmogelijk.
Zelf ben ik 5 jaar geleden toen ik zwanger was van mijn dochtertje gestopt. Had nooit gedacht dat ik dit zou kunnen, want ik rookte meer dan een pakje per dag! Toch lukte het. Eerst dacht ik gewoon te minderen, maar toen ik 's avonds mijn eerste sigaret opstak, dacht ik: "waar ben ik nu toch mee bezig?!" Ik heb mijn sigaret uitgemaakt, mijn pakje sigaretten weggelegd (niet weggegooid) en ben helemaal gestopt, nu alweer zo'n 5 jaar dus. Na de bevalling had ik het echter ook moeilijk om gestopt te blijven. Tijdens de zwangerschap verandert je smaak door de hormonen, maar na de bevalling komt je zin toch weer terug. Daarbij huilde mijn dochtertje veel en wilde ik ook dolgraag wel eens een moment voor mezelf. Die momenten kun je echter toch wel creëren, daar heb je geen sigaret voor nodig, dat ik gewoon een slechte gewoonte! Verder hield ik me voor (wat trouwens ook waar is) dat na 9 maanden de behoefte aan nicotine echt wel uit je systeem is. Het is puur de gewoonte en inderdaad die 5 minuutjes voor jezelf die je mist. Hier zul je dan toch een andere invulling aan moeten geven.
Mijn partner rookt nog wel, maar mag dit niet in huis, want mijn dochter is zeer gevoelig voor oorontsteking, wat wordt bevordert door meeroken. Verder hebben we nu een 2e kleine en wil ik ook voor hem de omgeving zo schoon mogelijk houden.
Tot slot rookt mijn moeder ook. Ik heb altijd gevonden dat zij niet zo lekker uit haar mond ruikt (bij kusjes geven etc.) en hoewel je ook zonder roken niet altijd even fris ruikt, is het toch een stuk minder erg dan een "uitgeleefde asbak" te moeten kussen.

Ik hoop dat je iets hebt aan mijn verhaal. Feit is echter dat wij je kunnen vertellen wat we willen en al zijn die feiten nog zo goed, je moet het toch zelf willen.
Uit jouw verhaal meen ik toch te proeven dat die wil er nog niet heel erg is, want anders zou je nl. gewoon stoppen en niet onze mening vragen.

Ik wens jou en anderen die zouden willen stoppen veel succes. Het is niet makkelijk, maar het kan wel!

Hoi,

Ik ben zelf ook een ex-roker, maar ben bewust gestopt toen we aan kinderen wilden beginnen.
Mijn ouders roken nog wel en ondanks dat zij zich aanpassen aan de kids ( in hun eigen huis buiten roken als wij er zijn) ik was en lucht alles als de kinderen daar geslapen hebben. Een kind hoort niet naar rook te ruiken.
De ergste anti-rokers zijn ex-rokers, voor mij gaat dit wel op.

Veel sterkte met je innerlijke strijd...

Groetjes,
Monique

Goed van je om dit topic te openen.

Ook ik geef bv en heb laatst op een feestje na de laatste voeding een paar sigaretjes gerookt (was een jaar gestopt). Ik vond het heel lekker, maar als ik naar mijn meisje kijk was het het toch echt niet waard.
Niet alleen vanwege de bv, maar ik wil haar ook echt het goede voorbeeld geven (hoewel ze dat nu nog niet ziet, maar toch....)

Schijnbaar had ik dat "opfrismomentje" even nodig, want zat er al een paar weken tegenaan te hikken dat ik zo graag weer eens "wilde" roken. Nu heb ik het dn weer een keertje gedaan en weet weer precies waarom ik het niet meer wil. In die zin heeft het dus goed uitgepakt.

Wel denk ik dat roken altijd een valkuil zal zijn, ik heb het hele jaar dat ik niet rookte bij tijden echt trek gehad in een sigaret (ook al was ik een feestjesroker). Dus ik zal wel altijd moeten uitkijken.

Zie deze twee weken als een tijdelijke terugval en gebruik wat je er van kan leren: roken is een ontzettend slchte hardnekkige verslaving en begin er niet weer aan want je trapt er zo weer in.  

Ik ben in elk geval na die paar sigaretten weer helemaal genezen. Zeg niet dat ik nooit meer zin krijg, maar ben wel blij dat ik ondaks mijn zeer zwakke avond nu weer helemaal gemotiveerd en overtuigd ben!

Succes,
Gr Irene

Terug
Bovenaan