Borstvoeding en flesvoeding samen, kan dat?

quote: _in_diaantje schreef document.write(friendlyDateTimeFromStr('22-04-2007 16:13:04'));

Over een aantal weken moet ik weer aan het werk.
Nu is het probleem dat ik graag borstvoeding wil blijven geven.
Mijn werkgever geeft wel die tijd om te kolven, maar ten eerste hebben ze niet echt een prettige ruimte om dit te doen en ten tweede heb ik nooit standaard pauzes. (ik werk op de luchthaven en je weet hoe hectisch het daar soms is)
Nu vraag ik me af of het mogelijk is om als ik thuis ben en 's nachts om dan borstvoeding te geven en als ik aan het werk ben, dat dan de oppas flesvoeding geeft.
Zo ja, hoe weet je dan hoeveel flesvoeding hij nodig heeft...

groetjes Diana

Hoi Diana,

Ik kan me voorstellen dat je dit als een probleem ervaart. Toch is het denk ik goed om te weten, dat je het recht hebt om tot negen maanden na de bevalling onder werktijd te voeden of te kolven. Je mag hiervoor maximaal een kwart van je werktijd gebruiken (dus buiten je pauzes om, je hoeft je pauzes niet "op te offeren" omdat je graag wilt kolven)en je werkgever is verplicht om hiervoor een geschikte, afsluitbare ruimte beschikbaar te stellen. Dit is zelfs wettelijk vastgelegd, kijk maar eens op Borstvoeding verdient tijd/Voedingscentrum-Informatie voor werkgevers. Je  kunt het recht om te voeden of te kolven onder werktijd dus gewoon claimen en je wensen bij je werkgever kenbaar maken; ongeacht hoe hectisch het soms is op jouw werk, zal hij/zij zijn/haar plicht moeten nakomen. De tijden waarop je graag zou willen kolven kunnen jullie in overleg bepalen. Ik ken een moeder die heeft moeten vechten voor haar recht om te voeden of te kolven onder werktijd. Haar bevindingen zijn te vinden op deze site: http://kolfrecht.blogspot.com/  . Wellicht kan die informatie voor jou een steun in de rug zijn?

Een combinatie van borstvoeding en kunstmatige zuigelingenvoeding is ook mogelijk. Uit ervaringen is echter wel gebleken, dat in geval van combineren de melkproductie beter op peil blijft naarmate er langer alleen maar borstvoeding is gegeven. Je zou ook nog kunnen overwegen om thuis extra te gaan kolven en zo een voorraadje op te bouwen? Veel moeders zitten 's morgens op het moment van de eerste ochtendvoeding ruim in de melk. Dat zou een mooie gelegenheid kunnen zijn om te gaan kolven. Je zou dan na het voeden kunnen gaan kolven, maar afhankelijk van het soort kolf die je gebruikt is het misschien ook mogelijk om tijdens het voeden de andere borst te kolven. Dan profiteer je van de toeschietreflex die je baby al voor je heeft opgewekt. Hier kun je meer tips vinden m.b.t. afkolven: Borstvoeding.com-Hoe kolf ik genoeg melk.

Groetjes van Yvonne, contactpersoon Vereniging Borstvoeding Natuurlijk

Nou ik ben dus begonnen met kolven, omdat ik over een paar weken weer aan de slag ga. Maar ik vind het vies tegen vallen. In de ochtend haal ik er wel genoeg uit. Uit een borst 200 cc de andere geef ik aan de kleine, maar hoe later op de dag hoe minder eruit komt. Hoe moet dat nou zodirect op het werk. Dan zit ik de hele tijd te kolven voor maar 30 cc ofzo. Dat zet toch geen zode aan de dijk.
Heeft er iemand nog tips hoe ik meer borstvoeding kan krijgen aan het eind van de dag ;-) Ik probeer al meer te drinken, foto erbij heb al gekolfd terwijl de kleine drinkt, maar tis gewoon niet genoeg. Hoe moet ik nou een vooraad aan leggen voor zodirect tijdens werk en hoe krijg ik genoeg op mijn werk voor de volgende dag?

groetjes Diana
ps: weet iemand een manier om de melk te bewaren buiten de koelkast of weet iemand waar ik een klein mini camping koelbox kan krijgen ofzo?

Hoi Diana,

Mwah, 200 cc uit één borst??? Ik vind het echt knap hoor, super!!! Op zich is het heel normaal dat de kolfopbrengst later op de dag minder is. In mijn eerdere reactie gaf ik een link naar meer informatie over hoe je genoeg melk kunt afkolven. Kun je daarmee uit de voeten? Eén van de tips die daar wordt gegeven is het gebruik van de neusspray Syntocinon. Het hormoon oxytocine zorgt voor het toeschieten van de melk; Syntocinon is in principe niets meer dan een syntetische oxytocine. Deze neusspray is op recept verkrijgbaar en kun je vlak voor het kolven toepassen om een betere toeschietreflex te krijgen.

Je wilt graag weten hoe je de melk buiten de koelkast kunt bewaren. Voor vervoer van werk naar huis kun je een koeltas met koelelementen gebruiken. Op de werkplek (dus dat hoeft niet per se in de kolfruimte te zijn) moet een koelkast aanwezig zijn om de melk in te kunnen bewaren (ook één van de voorwaarden waar de werkgever aan moet voldoen).

Volgens mij zet je jezelf m.b.t. kolven  behoorlijk onder druk. Probeer toch zoveel mogelijk te ontspannen, als je ontspannen bent zal het kolven gemakkelijker gaan. Wellicht vind je het prettig om meer ervaringsverhalen te lezen? Dan zou je eens kunnen kijken op www.borstvoedingsforum.nl,  het forum van de Samenwerkende Borstvoedingorganisaties. Het forum is opgedeeld in subforums, waarvan ook één speciaal over kolven. Misschien kun je daar nog goede vinden? Verder kun je ook altijd bellen met de Vereniging Borstvoeding Natuurlijk. Contactpersonen van de VBN hebben, met hun eigen borstvoedingservaring als basis, een opleiding gevolgd via hun organisatie en geven wetenschappelijk verantwoorde informatie over borstvoeding. De VBN is zowel overdag als 's avonds en in de weekenden telefonisch bereikbaar via nummer 0343-476626. Je hoeft geen lid te zijn om te kunnen bellen en er zijn geen kosten aan verbonden (je betaalt alleen je eigen gesprekskosten). Dus schroom niet, bel gerust; daar zijn we voor!

Echt, je doet 't geweldig hoor!

Groetjes van Yvonne, contactpersoon Vereniging Borstvoeding Natuurlijk

hoi, ik hoop dat je dit nog leest.
er zijn koelboxxen die op stroom werken.
mijn man had deze vroeger toen hij vrachtwagenchauffuer was. deze kon je inpluggen in de sigarretenaansteker in de auto. met een beetje handige man, kun je hier ook denk ik wel een gewone stekker aanzetten.

Terug
Bovenaan