Borstvoeding en kunstvoeding combineren

Onze zoon is bijna 13 weken oud en komt iedere nacht nog twee keer voor voeding gemiddeld. Hij krijgt op dit moment nog volledige borstvoeding. Ik hoor van een paar mensen om mij heen dat ze de voeding voor de nacht hebben vervangen voor kunstvoeding en de rest borstvoeding geven om zo langere slaap in de nacht te krijgen. Online en in boeken staat dat het voor doorslapen geen verschil zou maken of je borstvoeding of kunstvoeding geeft.

Hebben jullie hier ervaring mee? Of ervaring in het algemeen met borstvoeding en kunstvoeding combineren?

Geen ervaring met het combineren, maar mijn beide dochters kregen flesvoeding en kwamen ook tot 4 maanden gerust 2x per nacht. Vaak gewoon 23.00/2.00/5.30 helaas. En tot 14 maanden vaak nog wel 1 nachtvoeding. Dus tja, ik weet niet of ze op kunstvoeding langer slapen. Mijn kinderen in ieder geval niet.

Bij bv is nachtvoeden bij deze jonge leeftijd heel normaal en heel gezond. Bij flesvoeding kan hij gaan doorslapen maar is geen garantie.

Ik heb het ook een tijd gecombineerd (baby was wel ouder toen, je borstvoeding moet echt goed gaan en stabiel zijn), en het is inderdaad absoluut geen garantie voor doorslapen van je baby (bij ons geen verschil), maar het betekent wel dat een eventuele partner de fles kan geven snachts, zodat jij zelf een keer kan doorslapen :p

Wel ervaring met combineren, deed dit vanaf 6 maanden. Toen was m’n productie stabiel genoeg om nog 2x per dag te voeden en de rest met kv omdat ik het kolven overdag zo zat was. Het was hier geen verschil mbt doorslapen overigens. Ook pap in de fles toevoegen hielp hier niet bijvoorbeeld. Als dat je enige overweging is, kun je van een koude kermis thuis komen. Maar het combineren an sich kan wel en vond ik zelf op een gegeven moment wel praktisch en fijn.

Ik combineerde kv en bv ook vanaf een maand of 6, voornamelijk omdat ik kolven verschrikkelijk vond en ik met 3x kolven niet genoeg bij elkaar gekolft kreeg voor de 3 dagen dat ze op de opvang zat. 
Op die dagen dronk ze dus kv en de rest kreeg ze bv. Dat ging prima. 
We hebben kv ook wel eens 's avonds geprobeerd maar ze sliep er a) niet beter door en b) dan zat ik alsnog aan dat ellendige apparaat ;) 
Mijn dochter is nu ruim 1 jaar (13,5 maand) en wordt nog rond 23u en 04u wakker voor een voeding. Soms wat vaker zelfs nog. Het ene kindje heeft dit langer nodig dan het andere.

Ik combineer ook bv en kv na de zoveelste borstontsteking. Ik kom niet meer op de hoeveelheid dat nodig is voor volledige bv. Ik moet zeggen dat ik ook niet meer de energie heb. Maar doorslapen doet mijn zoontje van 16 weken niet... Hij krijgt rond 23:00/ 00:00 uur de fles en dan kolf ik. In de nacht leg ik hem tegen 04:00 /05:00 uur weer aan.

Ons kindje sliep met borstvoeding door. Dus ik denk dat het per kindje verschilt of dat er toevallig zodra er kunstvoeding werd gegeven ze doorsliepen. Misschien proberen? Of nog even geduld. 15 weken is nog heel jong hoor om door te slapen!

Terug
Bovenaan