Borstvoeding en roken

<p>Lastig om dit topic te beginnen. Na een mentaal lastige zwangerschap met veel angsten bevallen van een prachtige dochter. Borstvoeding goed opgestart en toch kwam die hardnekkige verslaving weer om de hoek kijken, roken. De angsten van mijn zwangerschap vielen weg (extreme angst voor stilgeboren worden, CMV en andere risicos), het gevoel zo eindelijk weg te kunnen stappen van alle angsten die mij maanden bezig hielden, dit in combinatie met de berichtgeving borstvoeding van rokende moeder is nog altijd beter dan flesvoeding, was blijkbaar genoeg om toch te gaan roken. Alsof ik de risico’s niet wilde weten. En wat heb ik hier 4,5 maand later spijt van. Ik lig er 2 nachten wakker van. Angst voor wat als ik haar permanente schade heb toegebracht, het schuldgevoel, het opnieuw voelen van die angsten tijdens mijn zwangerschappen. Spijt komt altijd achteraf....</p><p>Opeens viel het kwartje, waar ben ik mee bezig.... Ik las een artikel over het feit dat nicotine zelfs 3x zoveel meer binnenkomt als tijdens de zwangerschap. Eergisteren zijn de oogkleppen afgegaan en ben ik zo zo zo boos op mezelf dat ik dacht dat dit wel ok was, borstvoeding en roken. Waarom heb ik me destijds niet gedwongen om er meer over te lezen, betere risicoafweging te maken etc.</p><p>Heb er ongeveer 5 per dag gerookt en altijd wel zoveel mogelijk rekening gehouden dit zo snel mogelijk na de voeding te doen, maar is niet altijd gelukt. Ik ben dan ook nu gestopt en voel me zo rot dat ik voor mezelf het wel goedpraatte dat dit kon. Sindsdien geef ik haar de fles (zodat alle troep uit mijn lijf is) en kolf ik alles af om de optie open te houden om weer op te starten met live voeden. Ik raak ze niet meer aan. </p><p>Is er hier iemand wellicht die meer weet van de risico’s die ik haar heb toegebracht en is het advies om borstvoeding te blijven geven (nu ik niet meer rook) of toch naar de fles over te stappen? </p><p>Hoef niet te horen hoe egoïstisch het is geweest, dat besef ik me zeker. </p>

Ik heb helemaal geen ervaring hiermee, maar was zeker niet van plan om te zeggen dat je egoïstisch bent. Alleen maar dit: super goed dat je gestopt bent!! Wees ook trots op jezelf elke dag dat je niet hebt gerookt! Je kan het ??

Roken is een hele nare verslaving die je niet makkelijk overwint. Voel je niet te schuldig, je doet nu het beste wat je kunt doen door alsnog te stoppen. 
En door tóch borstvoeding te geven heb je je kindje zo goed mogelijk beschermd. 

Ook nu kun je beter gewoon doorgaan met borstvoeding, de gezondheidsvoordelen wegen nog steeds op tegen de nadelen van kunstvoeding. 

Het is heel goed dat je nu niet meer rookt. Je hebt tijdelijk gerookt tijdens de bv. Dat was misschien minder handig, maar ik kan me niet voorstellen dat dat een levensgrote levenslange impact heeft op je kindje. Dus wees gewoon trots op jezelf dat je nu gestopt bent en blijft. Je bent ook maar een mens. Ieder mens heeft zwaktes. Je doet volgens mij ontzettend je best om een goede moeder te zijn. Je moet niet te streng zijn voor jezelf. Er gaan nog veel meer andere voorbeelden komen in jullie levens dat je beter iets anders had kunnen doen. Het is logisch om er dan kort even van te balen en ervan te leren; dus het positief om te buigen. Maar ik hoop dat je leert om niet steeds weer jezelf met die angsten zo verschrikkelijk te tergen. Het is totaal niet functioneel en er zo (lang en heftig) over in zitten heeft geen nut, het levert niets op. De situatie wordt niet anders. Het is dus beter om het leermoment te gebruiken voor het positieve en het wat te relativeren. Je kunt hier ook hulp bij krijgen als dit probleem heel regelmatig de overhand in je leven neemt.

Relativerend: goed dat je bent gestopt! Wees trots op jezelf. Je doet hartstikke je best voor je kind en dat gaat en hoeft ook niet perfect. Mijn ouders rookten tijdens de zwangerschap en mijn hele jeugd in huis en de auto. Ik moest soms smeken dat het raampje een centimeter open mocht terwijl het blauw stond. Ik heb daar gelukkig niets aan over gehouden. :) dit is geen pleidooi om dus maar te roken, maar om te relativeren dat roken tijdens de borstvoeding zo’n korte periode vast geen erge levenslange gevolgen heeft.

Ps als je nu gestopt bent kun je naar mijn idee gewoon borstvoeding geven. Nicotine is na een week dacht ik uit je lichaam. Bel voor een check gewoon de verloskundige nog even. Of een lactatiekundige.

Hoihoi,
Ik snap de trigger wel van het roken. Ik ben niet verslaafd maar af en toe kan toch even ernaar snakken. Moeder zijn is soms zwaar en tis een momentje voor jezelf.
Mn collega rookte haar hele zwangerschap en borstvoedingstijd van alle 3 haar kinderen. En die zijn gelukkig gezond. Niet om het goed te praten uiteraard maar meer om jou een hart onder de riem te steken! Super dat je gestopt bent, hou vol en ga binnenkort lekker weer de bv geven!

Wat super dat je weer gestopt bent! Ik heb 14 jaar gerookt en vond het zo moeilijk om eraf te blijven!!! En zo knap dat je nu alles kolft... Ik heb zo'n hekel aan dat ding ? in een stoppen met roken app kan je goed zien welke vorderingen je lichaam maakt na het stoppen met roken. Ik vond dat heel fijn.

Wat mij destijds heel erg hielp was de gedachte dat ik gezond voor mijn kindje was door te stoppen. En dat ik zonder te puffen en steunen lekker samen kan spelen straks in de speeltuin ☺️ dat hielp mij om eraf te blijven.
Ik denk, dat de schade wel mee zal vallen... Maar ik ben natuurlijk geen arts...

Hou vol hé!!! ??

Oja... Over dat kolven:
De nicotine en andere stoffen verdwijnen snel uit je lichaam. Na twee à drie dagen is alle nicotine al uit je lichaam. Na maximaal een week is je lichaam niet meer verslaafd. (Je geest nog wel)

Terug
Bovenaan