Borstvoeding en vaak onzeker

Herkennen meer vrouwen zich in bovenstaande tekst?
Ik heb een zoontje van 5,5 maand en geef nog steeds borstvoeding. Ik wilde heel graag 6 maanden volledig borstvoeding geven, maar heb bij 5 maanden toch gekozen voor bijvoeding in een  fruit- en/of groentehapje.
Ik vond mijn kindje niet meer zo tevreden en hij sliep ook niet meer goed 's nachts. Dit gaf bij mij wat frustratie en dus ben ik van mijn geloof afgestapt. Ik wil wel zo lang mogelijk blijven doorgaan met borstvoeding, maar ik vind dat het erg veel van je vergt.
Lichamelijk vraagt het ook veel lijkt wel. Vinden jullie dat ook?
Ik ben vaak onzeker over mijn borstvoeding. Ook al weet ik dat het goed is geweest om bijvoeding te geven, ik vind ergens wel dat ik heb gefaald omdat ik die 6 maanden volledige borstvoeding niet heb gedaan.

Wie herkent zich hierin of ben ik de enige?
 
Hai Wendela,

Nee hoor, je bent niet de enige!!!!! Bijna tegelijk met moeder worden, worden we ook onzeker.... En zeker iets ongrijpbaars als Borstvoeding is een moeilijkheidsfactor....

Hetgeen ik je kan aanraden, is op www.borstvoedingsforum.nl je vragen en onzekerheden neer te leggen... Ik ben toevallig vanaf morgen een weekje met vakantie, maar er zijn nog honderden andere moeders die borstvoeding geven, die je een hart onder de riem kunnen steken!!! Je zult je verbazen over hoeveel vrouwen er in hetzelfde schuitje zitten... en er komen heel veel bruikbare tips naar voren...

Neem eens een kijkje, en lees eens wat topics door... De moderators proberen het zoveelmogelijk puur borstvoeding te houden... dus vragen die niet borstvoedingsgerelateerd zijn worden gesloten... Dat moet ook wel, want er worden per dag veel vragen en opmerkingen geplaatst en anders zien we door de bomen het bos niet meer...

Je kan ook zoeken op trefwoorden (zoals doorslapen, borstonsteking, spruw, bijvoeden, etc.) en dan kom je al heel veel antwoorden tegen.

Ik wist eerst niet dat dit forum bestond, en dat vind ik nu nog steeds jammer.... Als ik dit drie jaar terug had geweten, was de BV bij mijn tweede kind vast wel goed gegaan...

Groetjes en hopelijk tot ziens op het BV forum!

Nynke
 
Joh! Die twee weken eerder stoppen, alsof dat verschil maakt! Ik begrijp dat je nét niet die 6 maanden vol hebt gemaakt?
En ik blijf het zeggen: ook zónder borstvoeding worden ze prima gezond groot! Al dat gezeur over dat  BV veel beter en gezonder is!!! Ja, dát maakt een moeder onzeker!!!
Ik vind het gewoon super dat je het 5,5 maand hebt volgehouden! Langer dan dat ik heb gedaan! Ik heb het een dikke 10 weken volgehouden, toen moest ik weer werken.
En dat zag ik niet zitten met al dat gekolf. Ten eerste: waar zou ik het moeten doen (zit in het basisonderwijs, waar we een chronisch gebrek aan ruimte hebben), ten tweede: er blijft niks van je lunchpauze over! En daarbij moest ik met een tepelhoedje BV geven, en das niet echt altijd handig. Ik wilde twee voedingen blijven geven (in de ochtend en 's avonds) maar het liep enorm terug, en toen moest ik er als een gek tegenaan kolven om het weer op peil te brengen. Dit ging ook er moeilijk! Toen werd ik gek, en was het besluit genomen om volledig op FV over te gaan. Ik miste het wel hoor, de BV. Maar dat ging met een maand of twee wel over.
Bij een tweede kind geef ik gewoon weer BV en dan probeer ik na 10 weken weer of ik twee voedingen kan blijven geven. Zo niet, dan doe ik niet moeilijk: FV!
Mijn CB gaf mij te kennen dat FV zo dicht in de buurt van BV komt, dat bijna van dezelfde kwaliteit is en dus hartstikke goed is voor je kindje! Zij waren gelukkig ook erg nuchter! En zeiden ook dat het verhaal over een grotere kans op allergien niet echt klopt.
Heel veel succes!
 
Nou nou, titiana, je lijkt je wel aangevallen te voelen?? Dat hoeft helemaal niet hoor!!
Ik vind het knap dat wendela het volhoudt!! Ga zo door meid!! Het is soms moeilijk, maar wel het allerbeste voor je kindje. En dat is geen aanval op de KV, maar gewoon wel waar. En dat BV en KV dicht bij elkaar liggen is verre van waar. Maargoed, daar was de vraag niet voor hier. Ik denk idd dat het goed is als je eens een kijkje neemt op het borstvoedingsforum. Dat is echt een heel informatief forum waar je heel veel lotgenoten tegenkomt :) En er zijn vele mama's met dezelfde onzekerheden die jij nu hebt.
Sterkte ermee. Je bent hoe dan ook een topper dat je al zo'n tijd BV geeft!!
Groetjes Martine mv Sanne (die al bijna 1 jaar BV krijgt )
 
Nou ja, een klein beetje aangevallen voel ik me misschien wel. Maar dat heeft ook met mijn eigen situatie te maken waarschijnelijk. Ik heb me ook erg onzeker gevoeld destijds, en dat wordt je ook gemaakt soms door vele reacties hier op het forum over FV.
Maar goed, is ook niet erg dat ik me aangevallen voel, ik lig er niet meer wakker van ofzo.
Maar, dat borstvoeding altijd nog nét ietsje 'beter' is, dat is ook zo, en dat zal ook zo blijven waarschijnelijk. Zoals jij het stelt, dat het verre van waar is dat FV heel dicht in de buurt komt van BV, is ook niet helemaal de waarheid. Het feit ligt er nu eenmaal, het is onderzocht. En als een CB dit zegt, zit er in ieder geval een kern van waarheid in. De CB's zijn natuurlijk niet heilig, maar ik vond het wel fijn hoe zij op mijn besluit reageerden.
Ach, zo heeft ieder zijn eigen persoonlijke verhaal. En daar kun je natuurlijk niemand over veroordelen. Maar de mensen die altijd zo fel zijn over borstvoeding, zijn vaak wel de vrouwen bij wie het allemaal van een leien dakje is gegaan, of bij wie het uiteindelijk wél goed ging lopen. En zij kunnen soms nogal veroordelend en makkelijk reageren... maar daar is ook al ooit een discussie over geweest.
Even voor alle duidelijkheid: ik ben vóór borstvoeding. Wie is dat niet??? iedereen in eerste instantie toch??? Het is niet alleen goed, maar ook nog iets heel moois om te ervaren, als het een beetje loopt tenminste.
 
Hai,

Knap van je dat je toegeeft.... Daar heb ik ontzettend veel respect voor!!!!

Dat KV bijna net zo goed is als BV.... ja daar kunnen we lang en heftig over discussiëren.... Heb laatst een artikel gelezen (waar weet ik niet meer, maar daar ga ik nog wel weer op komen) dat KV (in tegenstelling van wat we denken) niet steriel is... Er kunnen dus bacteriën en schadelijke stoffen in zitten.... (zo zijn er al wel blikken weer uit de handel genomen....) Kijk, KV wordt industrieel gemaakt (net zoals potjes babyvoeding en andere voedingsmiddelen) hier kunnen fouten bij gemaakt worden....

Tuurlijk KV is altijd beter dan gewone koemelk.... er zijn allerlei stoffen aan toegevoegd die een baby nodig heeft om goed te groeien.... En hiervoor hebben ze inderdaad gekeken naar wat er allemaal in BV zit en dat hebben ze proberen te benaderen. Ik neem het niemand kwalijk als ze kiezen voor flesvoeding! Maar ik bestrijd wel dat het net zo goed is als....

Ik ben moeder van drie kinderen, mijn middelste heeft kunstvoeding gehad omdat ik stukliep op een productiedip (door te vroeg een fles aan te bieden.... fles ging lekker makkelijk voor haar en ze deed de best niet meer aan de borst). Deze middelste is vaker zwak ziek misselijk of onderweg.... Ze eet een stuk slechter dan mijn oudste...

Bij mij is de BV absoluut niet van een leien dakje gegaan... Mijn oudste huilde meer dan 17 uur per dag en uiteindelijk bleek dat ze allergisch was (een combinatie van verschillende allergieën) ik moest dus op een hypoallergeen dieet. Ook nu met mijn derde zit ik op een zwaar hypoallergeen dieet. Dit maakt het er niet makkelijker en zeker niet leuker op... Tel daar de ongevraagde adviezen van de buitenwereld bij op.... en je moet aardig sterk in je schoenen staan om door te gaan met de BV...

Tuurlijk komen wij BV moeders af en toe over als de Borstvoedingsmaffia.... Als de hele buitenwacht roept: wanneer ga je nou fles geven? Wanneer stop je nou? Heb je nog wel genoeg (als je baby even onrustig is) En op het CB: hoeveel flessen krijgt ze nou? (terwijl je net verteld hebt dat je nog BV geeft... of hoeveel cc krijgt ze nog (ja er zit een maatglas in mijn borst...) Wij proberen dus de mensen die twijfelen over de BV (heel herkenbaar voor ons) te stimuleren om door te gaan.... en de mensen die twijfelen over straks starten met BV of KV... zo veel mogelijk positieve info te geven... We laten de negatieve info niet weg, maar dragen daar wel oplossingen voor aan... De meeste moeders (of aanstaande moeders) hebben bijna geen goede begeleiding... of geen ervaringsdeskundigen om hun heen... Dan is de borstvoeding bijna al bij voorbaat gedoemd om te mislukken (vooral bij het eerste serieuze sprongetje...)

Ik kan nu alleen maar voor mezelf spreken, maar ik had heel graag meer info gehad toen ik zo liep te etteren met mijn eerste twee meiden.... Ik ben gelukkig nog steeds heel erg gedreven om BV te blijven geven, maar veel mensen haken af doordat er te weinig goede begeleiding is... en krijgen daar meestal later spijt van...

Nou, ik ga zo een weekje op vakantie, dus moet nog even een paar dingen inpakken en wat schoonmaken!

Groetjes Nynke
 
Ben het ook met je eens dat FV natuurlijk niet helemaal in de buurt van BV komt, dat schrijf ik ook. Maar het is van dusdanige kwaliteit dat het ook goed genoeg is om je kindje gezond groot mee te laten worden.
Dat je middelste wat vaker ziek is, dat hoeft natuurlijk niet van de FV te komen... dat weet je gewoon niet. Tuurlijk wil je graag geloven dat borstv. kinderen supergezond zijn, maar er zijn er ook veel bij wie er ook het ene virusje na het andere virusje opsteekt. En of FV kinderen nu echt over het algemeen vaker ziek zijn, en borsv. kinderen niet, dat is de vraag natuurlijk. De kinderarts vond dat niet helemaal kloppen.
Ik heb een voorbeeld in mijn naaste omgeving van twee BV kinderen die echt achter elkaar ziek zijn. Mijn FV mannetje van 16 maanden is in zijn hele jonge leventje nog maar twee keer echt ziek geweest, en er ook zo weer bovenop. En drie keer verkouden. Nou das toch netjes. En ja, wat hij later allemaal krijgt... dat weet je nooit. Maar er zal nooit gevraagd worden door een arts: heb je FV gegeven, oh daar komt het van...
Maar, borstvoeding, tja daarvan weet je nu eenmaal dat het zowiezo echt goede voeding is. En ja, FV daar zitten wat meer bacterien in, maar over het algemeen zijn bacterien juist niet fout, je bouwt er weerstand van op. Toch loop je het risico dat er inderdaad een productiefout gemaakt   wordt met de FV.
Dus, ik ga ook weer voor de BV hoor! (eerst maar eens zwanger raken over een tijdje..., dat heb je ook niet voor het zeggen)
Trouwens: een fijne vakantie!
 
hoi wendela,

grappig dat je zegt dat  je kindje  met 5,5 maand niet erg tevreden meer was want dat had ik destijds ook met mijn dochtertje. ik ben met 5 maand begonnen met eens een keertje een lepeltje fruit. ze werd er niet rustiger van dus ik dacht dat helpt niets. ik gaf vanaf dag 1 al bv. en dacht op die momenten echt van ik kap ermee,maar toch doorgegaan want afbouwen vond ik niets en ik vond belangrijk door te gaan.

ik ben met 6 maand begonnen met savonds een papfles te geven en toen begon ze weer door te slapen. ben nu op de 7 maand en geef nog bv. muv de avondvoeding dat is de bekende papfles weer hihi. ik vind het wel zo lekker rustig nu,ook voor me eigen nachtrust beter.

ik denk dat flesvoeding ook wel goed is,maar als je bv kan geven waarom dan moeilijk doen? ik bedoel snachts een flesje maken wat een gedoe, moet weer water laten afkoelen en ondertussen ben je half uur verder terwijl je met bv ff aanleggen en met kwartier ben ik weer in me nest. en ik ben dan nog lekker soezig omdat ik niet naar beneden hoefde om in de kou flesje te maken. nee dan liever bv.

iedereen veel succes groetjes fey

 
Terug
Bovenaan