Borstvoeding en weer gaan werken

Lieve mede mama’s

Ik ben 2 weken terug bevallen van een prachtig dochtertje en ik geef borstvoeding. Nu ga ik halverwege september weer beginnen met werken en vroeg mij af hoe jullie dit combineren. Ik denk dat ik meer beren op de weg zie dan nodig is.
 
Allereerst natuurlijk gefeliciteerd!
Wat bedoel je precies met hoe dat te combineren? Je werkgever is namelijk wettelijk verplicht jou te faciliteren, door je de tijd én een afgesloten ruimte te bieden om bijvoorbeeld te kunnen kolven.
Is dat je vraag of heb je andere overwegingen? Welke beren op de weg zie je precies? 
 
Dankjewel!

Jaa meer hoe ik dat allemaal moet gaan doen ? wanneer het handig is om te kolven, is tegen die tijd flesvoeding niet makkelijker, kan ik genoeg afkolven.

Ik ben inderdaad ervan op de hoogte dat je de eerste 9 maanden tijd krijgt voor kolven op je werk ?
 
Ik snap wat je bedoelt. Ik ben 6 weken geleden bevallen van mijn 2e kindje. Bij mijn eerste kindje heb ik ook borstvoeding gegeven tot en met ik weer ging werken. Dit vond ik prettiger ivm kolven op het werk dat leek me zo ongemakkelijk en vooral omdat ik dan de enige was die borstvoeding gaf. Nu met mijn 2e wil ik het wel nog even doorzetten tijdens het werk in ieder geval proberen. Inmiddels zijn er meerdere collega's geweest die moesten kolven op het werk. Zij gaven wel aan dat ze het lastig vonden om te gaan kolven op gezette tijden omdat je dan je collega's alleen laat maar goed het mocht en iedereen accepteerde dat. Ze gaf wel aan dat ze vaker aan het kolven was dan dat het kindje aan de borst lag. (Ze werkte dan ook nog 4 dagen en met cursussen of overleggen in de avond ben je hele dagen van huis )
Doe wat goed voelt. Overleg met je werkgever als je dat fijn vind hoe en waar dat het beste kan enzo en kijk wat voor jou werkt en voor jou fijn is.
 
Jaa inderdaad. Je laat wel je collega’s alleen en dat vind ik dan weer een naar idee. Ik werk in de kinderopvang op een babygroep. Begrip zal er zeker zijn. Vind het lastig. Misschien dat ik het tegen die tijd even aankijk wat fijn is en anders misschien borstvoeding en kunstvoeding combineren. Want had gelezen dat dit ook kon
 
Ik werk in het onderwijs en kreeg alle ruimte om te kolven. Ik gaf mezelf alleen niet de tijd en rust die ik nodig had tijdens het kolven. Ik wilde weer vlug naar de klas om verder te werken met de kinderen. Voor mij werkte het uiteindelijk dus niet, maar dat heb ik aan mezelf te danken.
 
Niet teveel zorgen hebben voor later! Wat je kunt doen, is nu alvast wat kolven. Ik heb zet op aanraden van kraamzorg een haakaa kolf aangeschaft, die hang je an je borst terwijl je met andere voedt, zo heb ik nu (dag 10) al 3 voedingen bij elkaar. Daarnaast drinkt jouw kleintje in september lang niet meer zo vaak als nu. Toen ik bij mijn dochter weer aan het werk ging, dronk ze om 7, 11, 15 en dan weer 19. Dat houdt in dat je dan alleen voor 11 en 15 voedingen mee hoeft te geven en dus ook alleen die momenten hoeft te kolven. Ik werk in het PO en kan ook niet klas zomaar achterlaten. Ik kolfde in mijn pauzes (rond 10 in een kwartiertje, om 12:30) en als kinderen weg gingen om 15:00. Was niet ideaal, maar toch helemaal prima en heb uiteindelijk een jaar bv gegeven. Of ik dat nu weer doe? geen idee; dat zien we dan wel.
 
Hai,
Doe vooral waar jij jefijn bij voelt, maar je hebt er recht op!
Ik heb gekozen voor 1x kolven, in de middag. Bij mij lukte het om op de dagen dat ik thuis was dan wel 2x te voeden.
Dat zal bij lang niet iedereen zo zijn. Maar als je 2x kolven lastig vind zou je dat kunnen proberen. Aanvullen met flesvoeding.
 
Terug
Bovenaan