borstvoeding / flesvoeding

Ik ben een borstvoedingsmama, omdat ik het fijn vind om mijn kindje aan mijn borst te voeden en gewoon blij ben dat het lukt.

Maar ik vind het zo jammer dat er elke keer zo'n kloof moet ontstaan tussen fles- en borst-mama's. Waarom kunnen we niet gewoon gezellig naast elkaar onze kinderen voeden, ieder maakt zijn eigen keuzes, om zijn (sorry, waarschijnlijk eerder HAAR) eigen redenen. Kunstvoeding (sorry, ik noem het ook zo, als je het productieproces bekijkt kun je het toch echt niet natuurlijk noemen...) is tegenwoordig zo enorm uitgebalanceerd en het is hoe dan ook niet slecht voor je kindje...
Er zijn legio gezonde fles-kindjes en legio kwakkelende borst-kindjes op deze aarde. Kies toch gewoon wat je wilt. En kies je voor borstvoeding, wil het niet lukken en heb je je grens bereikt, stap dan toch zonder schuldgevoel over op de fles. Onze kinderen willen gelukkige mama's, die ze met liefde en toewijding te eten kunnen geven. Wat doet de wetenschap er nou toe?

Met beide varianten worden onze kinderen groot. Beide is leuk om te doen en laten we ons nou alsjeblieft niet verplicht voelen onze keuze voor de een, dan wel de andere te verdedigen.

Groetjes,

Marjoke

ik ga voor flesvoeding je weet precies wta je kindje binnen krijgt.

eigenlijk ben ik voor borstvoeding maar dan weet je niet precies of t wel genoeg binnen krijgt en tja heb ervaring met de fam dat het niet echt wilde lukken door de stress enz dat ze moesten drinken en ook met ziekenhuis trouwens die dr dan maar een sonde in doen

Ik heb mijn 4 kinderen met plezier de fles gegeven omdat borstvoeding me niet leuk lijkt. Deze keer( weet 2 dagen dat ik zwanger ben) ga ik borstvoeding geven. Stond al vast voor ik zwanger was en vraag me niet aarom. dat weet ik niet. Mischien om het ook mee te maken. Ben eigenlijk geen bv-type. En voor mij staat het niet vast dat het gezonder is, waarom moet je dan zoveel geven van vit? en voor me zelf, ik val al af als ik wat minder eet. Ben bang dat ik echt veel moet bijeten om zelf gezond te blijven. Toch ga ik het proberen.
Wens iedereen volle tevredenheid met haar eigen keus.

quote: Wilhelmin reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('02-02-2008 21:37:14'));

En voor mij staat het niet vast dat het gezonder is, waarom moet je dan zoveel geven van vit?

Hoi,

ik wilde hier even op reageren. De meningen over het geven van extra vitaminen/hormonen (ja vit  D is eigenlijk een hormoon) zijn verdeeld... Vit K is voor de bloedstolling; dit krijgen ze al meteen na de geboorte toegediend. In Amerika is dat de enige keer dat ze vit K krijgen; hier in Ned. adviseren ze het daarna via druppeltjes te geven... Ik heb ervoor gekozen dit niet te doen in de overtuiging dat moeder natuur zelf wel voor die dingen zorgt en zowel mijn oudste van 4jaar als mijn jongste van 2,5maand doen het goed zo.

Ook over  'vit' D zijn de meningen verdeeld. Zoals ik al zei is dit eigenlijk een hormoon dat normaal in de huid wordt aangemaakt wanneer deze in contact komt met daglicht. Het advies om dit hormoon toe te dienen stamt uit de tijd dat babys nog angstvallig binnen (in hun wiegje)  werden gehouden. Tegenwoordig gaan de meeste babys dagelijks een stukje  uit wandelen en komen dan dus in contact met dagligt. Volgens een kinderarts (sorry ben de  naam vergeten) is tien minuten per dag met een stukje van de huid zoals bijv een handje in aanraking komen met daglicht voldoende voor de aanmaak van vit D en komt vit D ook in bv voor. Ik heb er dus voor gekozen om ook dit niet aan mijn kinderen te geven.

Het is dus nog maar de vraag of je deze vit bij bv moet toedienen. Het is denk ik overbodig om te zeggen dat ik voor bv kies; dat past het beste bij mij, maar ik kijk niet neer op mensen die voor fv kiezen. Ieder heet haar rede en kiest wat het beste past en ik geloof ook dat fv een goede benadering van bv vormt en dat kinderen het daar ook goed op doen.

Groetjes Nika      

Kinderdiëtist en beheerder van de site bv.com Stefan Kleintjes legt de vinger op de zere plek; hij roept op om wat te doen en een daad te stellen: Stefan Kleintjes-Oproep doe wat.

Groetjes van Yvonne

Terug
Bovenaan