borstvoeding gaat (even?) niet makkelijk, wie weet raad?

Hoi,

Hier een berichtje van een onzekere mama van een dochter van 4 weken.
's morgens heb ik een natte pyama, overdag en s'nachts prima, maar 's avonds heb ik volgens mij veel te weinig:
na de opstartperikelen een prima week gehad en nu al 3 clusteravonden op rij...  mijn borsten kunnen de vraag dan gewoon niet bijbenen lijkt het en duurt het uren voordat Esma voldaan is en wil gaan slapen.
Kan om 1 uur 's nachts nauwelijks de verleiding weerstaan om ingevroren melk in een flesje te doen, hoewel ik weet dat dat niet verstandig is.

Lactatiekundige en vrijwilligers bvorganisatie zeiden allemaal hetzelfde: hoort erbij, tanden op elkaar, volhouden, gaat weer over (wanneer?). Slapen als je kindje slaapt.
Nou, dat slapen is gewoon lastig overdag (ik wil ook teveel doen dan).

Ik heb gemerkt dat het erger is als we bezoek hebben dat blijft eten (zou ik dan toch onbewust te weinig tijd nemen voor de voedingen?) dus we hebben al besloten geen avondbezoek of eters meer te laten komen tot het weer lekker loopt...

Misschien zeur ik en valt het allemaal mee, maar ik wordt er toch erg onzeker van.
Wie heeft eventueel nog adviezen?

alvast bedankt, Marnie
 
 
Hoi,
ik denk wel dat de adviezen die je al gehad hebt goed zijn (vooral doorzetten) maar 's nachts lijkt alles wel veel erger en ga je eerder wanhopen. Tenminste, dat vind ik. Ik kan me goed voorstellen dat je een flesje geven wil als je 's nachts een huilend kind wil kalmeren maar het nadeel is dat, als het komt doordat je te weinig melk hebt, je zo ook niet meer zal gaan aanmaken (vraag en aanbod principe).  
Wat erg belangrijk voor je melkproductie is dat je goed voor jezelf zorgt: goed eten, drinken en rust nemen. Rust nemen is niet per se slapen natuurlijk...
Ik heb bij mijn zoon ook gemerkt dat hij minder dronk als ik zat te praten of als het druk om hem heen was als we in gezelschap waren.  Ik weet niet of dat kwam doordat ik minder produceerde of hij meer afgeleid was. Wat je dus ook kunt doen als je bezoek hebt is je even af zonderen in de slaapkamer of zo om te voeden.    
 
Hoi Marnie,

allereerst gefeliciteerd met de geboorte van je dochtertje.
4  weken is nog erg jong jullie moeten allemaal nog erg aan elkaar wennen en dat vreed tijd en energie. Toen ik las dat je ook nog regelmatig bezoek hebt dat blijft eten dacht ik waar begin je aan. Jee jullie moeten nog echt in een ritme komen. Het is natuurlijk hardstikke leuk om jullie dochtertje aan iedereen te laten zien maar kraambezoek hoor je niet te lang te laten duren en jullie kunnne aangeven of het wel of niet uitkomt. Wij hebben er indertijd bewust voor gekozen om niet teveel bezoek te plannen dan maar even wachten maar   we wilden zelf ook kunnne geniet. Ik kon bezoek dat langer dan 2 uur bleef zitten soms wel weg kijken zo moe was ik. Ik voede 6 x en dat 6 keer een uur dus dat koste veel tijd. Maar die wilde ik er wel voor nemen ( Het blijft echt niet altijd een uur per voeding duren).
Dat clusteren hoort er inderdaad bij. Het betekend niet dat je te weinig melk hebt de meeste borstgevoede kindjes doen dit 's avonds en soms slapen ze daarna dan ook de nacht door.

Het geen tijd willen nemen overdag om te gaan slapen dat ken ik. Ik zou het nu nog moeten doen maar doe het nog steeds niet met als gevolg dat ik soms doodop ben. Maar de eerste maanden ben ik toch echt geregeld 's middags gaan slapen want je hebt het echt nodig. Het kost moeite om dan maar die dingen waarvan je denkt dat ze gedaan moeten worden maar te laten voor wat ze is maar jullie hebben er niks aan als jij straks kapot bent.
Ik denk dat het een hele goede stap is om te zeggen voorlopig geen eters meer te ontvangen. En ik zou zeggen doe het bezoek ook rustig aan. Even de tijd nmen om rustig aan elkaar te wennen en ook vooral om te genieten met z'n 3tjes.

gr Renée
 
Hoi,
Ik herken jou verhaal wel, ik heb geen adviezen....ik hoop dat je het vol kunt houden...
Ik ben door die reden met 4 weken gestopt met bv, ik werd er zo onzeker van..en ik moest (??)nog zoveel doen in huis dat ik geen rust kon vinden..

Hou vol!!!

Doreen
 
Hoi,

Gefeliciteerd met je dochtertje. Voelt al weer zolang geleden. Mijn zoontjes is 7 maanden.
Ik heb de eerste 3 maanden borstvoeding gegeven. Ik voelde me die maanden er heel onzeker over en was dan ook elke woensdag in het consultatieburo te vinden om hem even te kunnen wegen. Ik kan je niet echt advies geven. Wel kan ik zeggen, probeer je er niet te druk om te maken en bouw wat rust in je leven in. Bij mij was het na 3 maanden over, ik kon het zelf niet meer opbrengen omdat ik die onzekerheid gewoon niet aan kon...mijn zoontje groeide ook niet meer, althans niet noemenswaardig...en ik ben er het type denk ik ook niet na. Ik kon het niet echt in 't openbaar of in de buurt van bekenden...dan denk je ga ik boven zitten, maar dan zat ik weer op hete kolen omdat ik of in een "onbekend huis" boven zat of de visite beneden zat te wachten. Allemaal niet bevordelijk voor de productie...
Ik kan alleen heel nadrukkelijk zeggen, denk ook aan je zelf!!! Borstvoeding is heel goed, maar op flesvoeding worden ze ook wel groot. Ik kon op dat moment weer aan mezelf werken, waardoor ik ook een stuk meer van m'n zoontje kon genieten. Dat is ook wat waard. Maar geef ook niet te snel op...ik heb van alles geprobeerd voordat ik het echt opgaf. En achteraf had ik misschien nog wel langer door kunnen gaan...maar ook nu heb ik een gezonde, vrolijke ventje in huis en een moeder die ook weer lekker in d'r vel zit.
Luister dus ook heel erg goed naar je eigen gevoel en zet voor je zelf op een rijtje wat je belangrijk vind. Iedereen (ook ik haha) kan je heel mooi vertellen wat je moet doen, maar jij bent eigenlijk de enige die duidelijkheid kan krijgen in alles.

Heel veel succes...

Groetjes Kirsten en Tijn
 
Je kindje is nog heel jong en je bent nog maar net met de bv bezig. Dan is wat jij beschrijft helemaal niet vreemd. Er zijn heel veel kindjes die dit 's avonds doen. Niet alleen kindjes die bv krijgen trouwens. Ook jonge baby's die kv krijgen zijn vaak 's avonds wat lastiger tevreden te krijgen dan overdag.

Geef er lekker aan toe en ga rustig met de afstandsbediening/boek/drinken binnen handbereik op de bank zitten en laat je kindje lekker op schoot wat drinken, doezelen en bij je liggen. Zo gaan die avonden op de meest ontspannen manier weer voorbij. En voor je het weet geef je al weer een paar maanden bv en hebben jullie hier helemaal geen last meer van.

Maak je geen zorgen dat je kindje 's avonds te weinig zou krijgen. Het gaat om de totale hoeveelheid voeding die een kindje binnenkrijgt op een dag, niet om hoeveel je kindje in de avond krijgt. Kijk maar naar jezelf, als jij 's ochtends en 's middags veel hebt gegeten, is het juist fijn om 's avonds wat minder te eten, want dan zit je nog best vol. Zo werkt het voor een kindje ook.
Zo lang je kindje tevreden en alert is, voldoende groeit en genoeg plasluiers heeft per dag, krijgt ze voldoende binnen.

Sterkte en doe het rustig aan.

Groetjes,
Helena (die haar zoontje inmiddels al weer 16 maanden bv geeft)
 
Hoi Marnie

Gefeliciteerd met je dochter! Onze zoonBryan is nu ruim 4 maanden. En ik geef nog steeds 1 keer per dag de borst. Ondanks dat ik een verkleining heb gehad wilde ik koste wat koste proberen. En tuurlijk lukt het niet altijd even goed en zit het wel eens tegen en zeker als ze hun regeldagen hebben. Mijn advies neem de tijd en rust. Maar ik weet ook nog dat Bryan heel erg veel zuigbehoefte had. Dus misschien kun je het opvangen met een speentje. Gewoon es uitproberen. En tepelspeen verwarring moet je je nu niet meer zo druk om maken. Bryan heeft vanalles gehad eerst borst toen borst en cupje, toen borst en fles en nu heeft hij de fles en de borst met een hulpset(vanwege de verkleining). En hij weet het precies. Dus vooral niet druk maken en inderdaad rust nemen. Ook tips zoals een warme douche,fenergiekthee enz kunnen de produktie verhogen, alhoewel ik denk dat het daar niet aan ligt, omdat je genoeg voeding hebt de rest van de dag.

Heel veel suc6 ermee en laat even horen hoe het jullie vergaat

Groetjes Sandra
 
Terug
Bovenaan