borstvoeding gaat (even?) niet makkelijk, wie weet raad?

Hoi!
Het klinkt allemaal heel normaal. Clusteren doen veel baby's 's avonds. En elke moeder heeft 's avonds minder melk dan 's ochtends. Na een drukke dag is je productie wat lager dan na een nachtje slapen.

Ik geef mijn dochter nu al 8 maanden borstvoeding. Wij hebben ook wel onze 'uitdagingen' gehad op dat gebied en de belangrijkste tip is wat mij betreft: leg je er bij neer. Als je je er niet lekker bij gaat voelen, wordt het er in elk geval niet beter van. Zo slaapt mijn dochter nog steeds niet door. Niet leuk, neem maar van me aan. Maar als ik me er ook nog heel erg druk over ga maken, heb ik twee problemen in plaats van een. Ik accepteer het. Doe dat ook maar. De dingen die je noemt om het probleem aan te pakken klinken goed. Zorg vooral voor rust bij het voeden, trek je even terug. Dat is voor jullie allebei het beste. En vertrouw erop dat het vanzelf beter wordt! Geniet van dat heerlijke gevoel van de baby aan je borst en dat je op die manier zoveel voor je baby kan betekenen! Kijk naar dat heerlijke koppie, en de beweging van de wangetjes. Waar zijn de handjes? Er is zoveel te zien als je kleine aan de borst ligt. Geniet ervan!

Succes!
Groeten, Jeanet
 
hoi,

ik ken je probleem heel goed. ik heb het zelfde meegemaakt en heb zo nu en dan nog steeds last van. Mij werd verteld volhouden. Ontspannen, dingen doen waar je rust in vind. ga ergens voeden waar het rustig is zowel voor jou als je baby dat scheelt er veel.
dat van soms veel melk en soms weinig. moet je niet druk om maken het duurt even voordat je lichaam aan de vraag van je baby voldoet. Als je weet dat je melk hebt maar het komt maar moeizaam   vraag dan aan je huisarts of die een neusspray genaamt   SYNTOCINON wil uitschrijven dat helpt  bij mij heel goed.
Ik heb  heb een zoontje van 5 maanden van de 2de week ging het net zo het was een kwestie van vraag en aanbod hij dronk om de 2 uur   totdat de melkproduktie goed op gang was gekomen wel zwaar. maar toch volgehouden. Zo hebben babys ook hun regeldagen  maar daar kom je wel doorheen even door bijten. Ik kolf nu ook een tijdje als mijn borstvoeding minder gaat om die toch op peil te houden  en soms wat flesvoeding gaat prima samen. Maar pas op dat jezelf er niet onder door gaat.
Heel veel rust. Sterkte
 
Wordt een flesje gekolfde moedermelk echt afgeraden? Waarom zou dat
niet mogen? Natuurlijk is er het vraag en aanbod principe, maar volgens
mij gaat dat over de hoeveelheid melk die je per dag produceert. Als
jij het fijn vind om op een ander moment te kolven en 's avonds een
fles wilt geven lijkt me dat een prima oplossing.

Ten eerste heeft dat als voordeel dat je vriend/man de fles kan geven.
Kan jij lekker pitten! Of als er bezoek is kan je op je gemak de fles
geven met iedereen erbij. Een tweede voordeel is dat je later geen
flesweigeraar krijgt. Ik was bij een lactatiekundige die me sterk
aanraadde de fles erin te houden.



Succes

 
Hoi meiden,

Bedankt voor de reacties!!! Ik heb er echt veel aan gehad. Ben nu wel rustiger idd (en dan merk ik zeker verschil, melk komt sneller en meer).
Het leek gisteravond beter, had ineens meer melk en verheugde me op een rustige avond, maar nee, ze heeft haar dag/nachtritme verschoven na de 4 heftige clusteravonden...(waarna  ze tot 5.00  sliep en daarna tot 10.00...)

Om 11 uur nog klaarwakker, toen aan de borst in slaap gevallen, werd vervolgens steeds weer wakker in haar bedje (honger dacht ik, nee, 3 slokken  en weer slapen)  en om 1 uur kwam ik erachter dat ze zich even in slaap moest mekkeren...
Pffff, heb wel op haar gemopperd, de arme schat (en voel me daar nu schuldig over natuurlijk).

Het is idd. een kwestie van je instelling, hoe je ertegen aan kijkt, en wat dat betreft heb ik ook  nog wel een  en ander te leren,  had namelijk een behoorlijk actief en vrij leven en het valt me zwaarder dan ik dacht om dat voor een tijdje op te geven, dus wellicht dat dat ook nog een beetje meespeelt.  

we houden vol, nogmaals bedankt, groetjes, Marnie en Esma
 
Hoi,
Borstvoeding blijft een vak appart. Er zijn veel dingen die invloed hebben op je hoeveelheid melk. Mijn ervaring is, neem er vooral de tijd voor en zonder je af als het niet lekker gaat.   Stress werkt zeer negatief. Zorg dat je zelf genoeg eet en drinkt, een flinke kop venkel thee stimuleert bij mij heel erg de productie. Als je merkt dat je 's avonds niet genoeg melk hebt kun je proberen om tussen de voedingen te kolven of na de voeding die niet voldoende is, dit klinkt raar maar die melk kun je natuurlijk gewoon geven als je kindje niet voldaan is en de productie wordt gestimmuleerd.
Mijn kindje wilde 's avonds ook altijd vaker drinken, je melk is dan ook minder voedzaam. Gewoon vaker aanleggen dus!

En tegen de natte plekken .... slaap met een bh met zoogcompressen, dat is voor mij ook een must!
 
Terug
Bovenaan