borstvoeding gelukt maar niet gelukkig

Dag allemaal,

sinds 3 wkn ben ik de trotse mama van een prachtige zoon. Hij kwam met 35wkn, een beetje te vroeg. Hij doet het wel erg goed! Hij moest 1 wk in het ziekenhuis blijven, ik mocht gelukkig met hem zijn kamer  delen. Couveuse, warmte bedje, een spoedcursus baby verzorgen en veel aandacht voor de borstvoeding.

Thuis gekomen kwam mijn bv goed opgang en sinds 1,5 wk krijgt hij alleen bv. Ik merk echter dat ik her geven van bv erg zwaar vind. De tijdinvestering 1 uur en 7-8x per dag, mijn zoon continu aansporen om te drinken (hij valt in slaap), de onzekerheid of hij genoeg binnen krijgt. Geniet dus ook niet zo van de bv-momenten.

ik word hier erg emotioneel van, huil veel.. ik overweeg om over te gaan tot volledig kolven en dan de borstvoeding in fles te geven.. dit voelt ook 'slecht' omdat mijn bv eigenlijk wel 'loopt' maar ik denk dat ik het zelf mentaal niet ga volhouden...wat te doen??

herkent iemand deze gevoelens en heeft iemand tips???
 
Hallo Wendy,

Van harte gefeliciteerd met de geboorte van jullie zoon!

Wat fijn dat de borstvoeding goed loopt, alleen jammer dat je zelf niet goed bij voelt. Je moet vooral doen waar je je goed bij voelt.  Je moet er wel van kunnen genieten en niet emotioneel over zijn. Dit is zeker niet de bedoeling van BV. Je kan er ook voor kiezen om wellicht savonds te kolven en in de nacht en dat je partner dan de fles geeft en overdag hem gewoon aanlegt. Zodat je wel het intieme moment samen nog hebt.

Hoe lang doe je over een voeding en wat is zijn gewicht nu?

Liefs R
 
Dag R,

bedankt voor je reactie. Hij doet het gelukkig heel goed. Is in de bijna 3 wkn dat hij oud is al 400gr boven zijn geboortegewicht (was 2390). We zijn ongeveer 45min. met 1 voeding druk. Hiervan is 30min echt 'drinktijd', de andere tijd is aanleggen, tussendoor rusten, boertjes e.d. Het resultaat van een drinksessie loopt nog heel erg uiteen.

 
Gefeliciteerd!

je moet idd doen waar je jezelf goed bij voelt.

mijn eerste zoontje is ook met 35 weken geboren en daar is de bv niet gelukt. Ik heb 7 weken alles afgekolfd en met flesje gegeven. Was hier ook heel lang mee bezig. Eerst 15 min kolven en vervolgens viel hij ook steeds in slaap tijdens fles en doordat hij met fles meer lucht binnen krijgt langer bezig met boeren laten en meer krampjes. Vond dit ook erg pittig en was het na 7 weken helemaal zat.

nu is 2 weken geleden ons 2e zoontje geboren en nu lukt de bv wel. Heb al die tijd gezegd dat ik niet weer alles ga kolven zoals de eerste keer. We nu vanaf begin aangeleerd om ook uit flesje te drinken zodat ik neer vrijheid heb. Als ik eens weg wil of s avonds met de laatste voeding kolf ik en krijgt hij een fles. Moet zeggen dat dit wel bevalt en ik minder tijd kwijt ben aan voeden dan de eerste keer.

Succes en maak vooral een keuze waar je zelf gelukkig van wordt!
 
Ten eerste gefeliciteerd!

Fijn dat hij nu al boven z'n geboortegewicht is en dat alles goed gaat ondanks de vroege geboorte!

De kraamverzorgster vertelde mij altijd dat zolang ze lekker aankomt ik me geen zorge hoefde te maken of dat mn meisje genoeg dronk. Hier ook ging de borstvoeding gelijk heel goed en ook ik heb met 3 weken in een dip gezeten.. ik was het zat, het duurde lang en ik kon geen nacht fatsoenlijk slapen (ja ik weet het met een baby is dat zoiezo lastig). Maar na mate de tijd verstreek ging het steeds makkelijker en sneller. Ik voed snachts liggend en na borst 1 doen we de luier en daarna borst 2. Daardoor blijft ze ook goed wakker :)

Probeer niet te snel te stoppen maar je moet ook zeker niet tegen te zin in door te blijven gaan je kindje voelt dit ook aan en dan word hij misschien onrust. Volledig kolven kost ook heeel veel tijd en zeker in de nacht is borstvoeding makkelijker (a).

Onze kleine is nu 7 weken en ik ben langzaam aan het overstappen op kunstvoeding en ook dit gaat niet erg makkelijk ivm krampjes enzo.

Veel succes met jullie kleintje!
 
De eerste periode vond ik bc bij mijn twee kinderen ook keihard werken! ik kon niet eerlijk zeggen dat ik ervan genoot . het enige dat me er in het begin doorheen sleepte was dat ze er eeg goed op groeide en het idee dat het zo goed voor ze is. maar het werd veel beter en makkelijker ! mijn jongste is nu 5 mnd en het gaat nig steeds lekker. ondanks de twee ondertandjes
 
Nog van harte gefeliciteerd!

Helemaal herkenbaar hoor! Borstvoeding ging bij ons ook goed, ik had zelfs melk te veel, hierdoor moest ik eerst even kolven en dan kon hij pas gaan drinken. Anders verslikte ie zoch steeds.. na heel veel tranen overgestapt op flesvoeding en voelde me echt bevrijd. Doen waar jij je goed bij voelt hoor!

Je moet wel kunnen genieten van je kindje, of dat nou met de borst is of de fles. Ook het flesje geven is intiem, ik geniet er intens van als meneertje slapend tegen me aanhangt en ondertussen zijn flesje leegdrinkt.

Moet er wel bij zeggen trouwens dat ik een sectio heb gehad en heel veel pijn had waardoor de borstvoeding nog meer energie kostte.

Kies waar jij je goed bij voelt! Sterkte
 
Gefeliciteerd!

meid dat huilen is vermoeidheid en hormonen. Bij alle twee heb ik de eerste maand veel gehuild, erg onzeker over mijzelf.

bij mijn eerste ging bv lastig maar ik wilde het erg graag dus veel voor gedaan maar het heeft echt mijn kraamweek opgeslokt moest eerst steeds proberen aan te leggen en daarna kolven ook snachts ik was echt de hele dag 80% vd tijd bezig met voeding. Bij mijn tweede zei ik dat doe ik niet weer maar ga wel eerst bv proberen en wat denk je dit meneertje pakte gelijk goed. Alleen was hij erg van het clusteren en daardoor had ik erg weinig tijd voor mijn eerste zoontje en elke avond was ik aan het huilen dat ik me schuldig voelde. Na 3 weken ben ik gaan afbouwen door om en om borst en fles te geven. Ik werd rustiger en mijn eerste zoontje vond het fantastisch nu kon hij bij me zitten en helpen flesje vasthouden. De baby merkte kennelijk mijn rust ook die was lekker aan het glimlachen naar zijn grote broer die zo lief hielp elke keer daarom besloot ik volledig over te gaan.

volg dus je gevoel er is geen goed of fout in deze.
 
Terug
Bovenaan