quote: Ien1973 schreef document.write(friendlyDateTimeFromStr('30-05-2007 21:20:33&apos

);
Hallo,
Mijn dochtertje is nu 1 maand.
Ze krijgt borstvoeding, maar ik vind het best moeilijk.
Hoe lang drinken is nu normaal? Drinken ze bij jullie op vaste tijden? Wanneer maak je ze wel wakker en wanneer niet om te drinken?
Wie helpt mij?
Groetjes,
Ien
Hoi,
Ik kan me voorstellen dat deze vragen bij je leven, ik denk dat dit voor veel voedende moeders heel herkenbaar is. Wellicht kan de volgende informatie iets van de onzekerheden bij je wegnemen?
Hoe lang een baby per voeding aan de borst drinkt is eigenlijk per kindje verschillend. De ene baby tankt binnen tien minuten een borst leeg, terwijl het andere kindje er rustig een half uur over doet. Het belangrijkste is, dat de baby goed is aangelegd en effectief aan de borst drinkt. Alleen als de baby goed is aangelegd, kan ze de borst ook daadwerkelijk goed leegdrinken. Meer informatie over aanleggen kun je vinden op
Eurolac-Borstvoeding Basis (de site van lactatiekundige Gonneke van Veldhuizen) en Borstvoeding.com-Als je aanlegt.
Effectief drinken aan de borst is te herkennen aan het drinkgedrag. Je baby zal eerst korte zuigbewegingen maken om een toeschietreflex op te wekken. Zodra de melk stroomt, zal dit veranderen en zal ze met lange halen ritmisch gaan drinken, zuigen-slikken-ademhalen, met af en toe een pauze. Je kunt haar kaakjes tot aan de oortjes zien bewegen en je kunt als het goed is de melk naar binnen horen klokken. Als de borst "leeg" raakt, zal ze waarschijnlijk meerdere keren zuigen en dan nog eens een slokje melk doorslikken. Door je baby de borst goed leeg te laten drinken, zorg je ervoor dat ze ook goed aan de vette achtermelk toe komt. Je borst zal dan na het voeden soepeler aanvoelen dan ervoor. De meeste baby's laten uit zichzelf los, wanneer ze voldaan zijn. De andere borst kan dan als toetje worden gegeven.
Borstvoeding is een kwestie van vraag en aanbod; deze raken het beste op elkaar afgestemd wanneer er op verzoek wordt gevoed. Daarbij kun je afgaan op de eerste hongersignalen die je baby afgeeft, zoals wakker worden, zoeken, (smak)geluidjes maken, op vingertjes of knuistje sabbelen. Als je deze signalen bij je kindje waarneemt, leg haar dan gerust aan. Huilen is een verlaat hongersignaal. Op verzoek voeden is echter een ruim begrip; het houdt in dat je op verzoek van je baby voedt, maar dat je zelf ook in de gaten houdt of je baby voldoende binnenkrijgt en je baby wakker maakt voor een voeding als ze erdoorheen dreigt te slapen. Laat overdag liever niet meer dan drie a vier uur tussen twee voedingen zitten; 's nachts mag dat gerust wat langer zijn. Je baby krijgt voldoende binnen als ze ongeveer zeven voedingen per etmaal krijgt, 100-200 gram per week groeit, voldoende plasluiers heeft (in elk geval zes kletsnatte katoenen luiers of vier zware wegwerpluiers per etmaal; de urine moet licht van kleur zijn en mag niet sterk ruiken), regelmatig zachte, lichtgekleurde ontlasting produceert en tevreden en alert is.
Kun je hiermee uit de voeten? Wanneer je toch nog vragen hebt, reageer dan gerust. Heb je behoefte aan een persoonlijk gesprek, dan kun je altijd bellen met de Vereniging Borstvoeding Natuurlijk. Contactpersonen van de VBN hebben, met hun eigen borstvoedingservaring als basis, een opleiding gevolgd via hun organisatie en geven wetenschappelijk verantwoorde informatie over borstvoeding. De VBN is zowel overdag als 's avonds en in de weekenden telefonisch bereikbaar via nummer 0343-576626. Je hoeft geen lid te zijn om te kunnen bellen en er zijn geen kosten aan verbonden (je betaalt alleen je eigen gesprekskosten). Dus schroom niet, bel gerust; daar zijn we voor!
Groetjes van Yvonne, contactpersoon Vereniging Borstvoeding Natuurlijk