Hoi maaike,
Ik ben moeder van een dochter van inmiddels bijna 7 maanden. Tot 6 maanden heb ik borstvoeding gegeven en er zitten voordelen aan, maar zeker ook nadelen. De nadelen bij mij waren in het begin vooral starters problemen. Er was mij nooit verteld dat het best pijnlijk kon zijn in het begin, voordat de melk produktie op gang kwam. En vervelend was ook wel de borst ontsteking. Normaal gesproken doet het geven van borst voeding geen pijn, dit klopt ook , je merkt er niets van. Alleen zodra je een beginnende borst ontsteking hebt gaat het zeer doen. Bij mij wist ik dit te voorkomen door goed onder de douche de borsten te masseren, en heb ik bij mezelf Reiki toegepast. Dit heeft geholpen en ik heb er nooit meer last van gehad. Je vraagt je inderdaad wel af of je kindje wel genoeg binnen krijgt, maar het makkelijke met borstvoeding is dat je onbeperkt mag geven. Als je kleine dus huild of verdrietig is helpt ( zoals mijn kraamhulp zei) 'een slokje stroost' erg goed.
Over tepel - speen verwarring; na 6 dagen heb ik mijn kleine aan een speen laten wennen, en dit gaf geen enkel probleem met de borstvoeding. Wennen ze gelijk aan een siliconen speen, voor als je over gaat op de fles voeding.
Zelf ben ik toch langer door gegaan met borstvoeding, omdat het eerste half jaar heel erg belangrijk is wat betreft de anti stoffen die je kindje van jou binnen krijgt. En ik heb er ook erg van genoten. De band die je met je kindje krijgt met borstvoeding en fles voeding maakt volgens mij niets uit. Als je kindje aan de borst ligt, kan het je niet of nauwelijks aankijken, terwijl dit met het fles geven wel kan. Voor mij is daar geen verschil tussen. Wat wel erg fijn was dat als ik moe was en moest voeden, ik lekker met mijn dochterje op bed ging liggen. Zo kon zij lekker drinken, en ik stiekum mijn ogen even dicht doen.
Mijn borsten zijn na de borstvoeding niet erg veranderd, ik had voor mijn zwangerschap maatje 75c en nu na de borstvoeding de zelfde maat. Mijn borsten waren alleen na de stuwing een aantal maatjes groter, maar dit was ook maar tijdelijk. Toen vraag en aanbod goed aansloten werd dit minder. Alleen je tepels blijven vooruit staan (alsof je het nu altijd koud hebt.
Na
vijf maanden borstvoeding ben ik begonnen met de fles. Dit omdat mijn dochter opeens 's nachts niet meer doorsliep. Het bleek dat ze te weinig binnen kreeg en gewoon honger had,. Na 6 weken had ik weliswaar al af en toe een flesje gegeven, maar ze pakte de fles niet. Een trucje; de laatste borstvoeding vervangen door fles voeding met rijstebloem. Blijkbaar een ander smaakje wat haar wel beviel. Ik ben toen de borstvoeding gaan afbouwen en nu na 7 maanden is ze helemaal op de fles over.
Het handige van de borstvoeding vond ik dat je het altijd bij je had. En als er ergens was dan gaf ik zo borstvoeding dat er voor de ander niets te zien was. Het hoofdje van je kindje zit immers voor je borst, en de ander scherm je met je t-shirt af.
Als ik jou was zou ik het gewoon proberen, en bouw het voor je gaat werken weer af. Als je part- time werkt is het misschien wat langer vol te houden, af en toe een keer afkolven overslaan kan dan geen kwaad. Maar ik kan me voorstellen dat het vervelend is om voor het afkolven je werk te onderbreken. Het kan ook zijn als je bijna full- time werkt en je veel moet afkolven, dat dan je borst voeding terug gaat lopen. Je kindje drinkt immers je borsten veel beter leeg, dan als je het afkolft. Je zal dan alsnog moeten stoppen, of borst voeding combineren met fles voeding. Als je nog andere vragen hebt, stel ze misschien dat ik je daar ook mee kan helpen. Ik zou zeggen, volg je gevoel.
Geniet van je zwangerschap, ik ben benieuwd wat voor een wondertje er bij jou geboren wordt.
Groetjes Esther