borstvoeding ja of nee?

hallo, ik ben nog zwanger en ben van plan om flesvoeding te geven, dit omdat ik het zelf niet wil om overal borstvoeding te geven (in open ruimtes enzo.) en omdat ik na drie maanden weer moet gaan werken en mijn baby dus dan ook gewoon de fles moet krijgen.
Nu zit ik bij een verloskundigen maatschap, het zijn 5 vrouwen en je krijgt bij elk spreekuur dat je bij ze hebt een ander.
Een van die vrouwen is het er niet mee eens dat ik flesvoeding ga geven want als je geen borstvoeding geeft heb je een hele grote kans op kanker. De nadelen van borstvoeding wilde ze mij echter niet geven want die zijn er volgens haar niet, nu trek ik toch wel mijn eigen plan want volgens mij kan flesvoeding totaal geen kwaad, maar is er iemand die mij de voor- en nadelen van zowel fels- als borstvoeding kan geven?
 
Hoi Maantje
Hier komen wat voor- en nadelen.

Voordelen van borstvoeding:
-na de bevalling komt je baarmoeder sneller weer in de oorspr. grootte terug
-eiwitten, vetten en hoeveelheid ontwikkelt met de behoefte van het kind mee
-kindjes hebben geen last van verstopping of diaree (ontlasting kan tot zelfs 3 weken uitblijven)
-er is minder kans op koemelk- of voedselallergie
-door de grote hoeveelheid antistoffen is je kindje de eerste tijd beschermt tegen virussen e.d.
-de zuigtechniek aan de borst beinvloed de ontwikkeling van de kaak positief en bevredigd de zuigbehoefte van de baby
-borstgevoede baby heebben zelden last van overgewicht, ook op latere leeftijd minder
-altijd de juiste hoeveelheid op de juiste temperatuur bij de hand; geen gedoe met flesjes en flessenwarmers
juist bij uitstapjes
-je hebt minder kans op borstkanker
-het is het ultieme troostmiddel voor ontroostbaar verdriet
-en het is een unieke ervaring die je maar 1 keer mee kan maken, het versterkt de moeder-kind band aanzienlijk.

Nadelen van borstvoeding:
-je kunt moeilijk meten hoeveel je kindje per voeding drinkt, het duurt ong. 6 weken voordat vraag en aanbod op elkaar zijn afgestemd. Hoe vaker je aanlegt hoe meer melk er geproduceerd wordt.
-je moet gaan afkolven wanneer je weer gaat werken. Wettelijk is vastgesteld dat een voedende moeder tot 9 mnd na de bevalling 1/4 van haar wektijd mag besteden aan kolven of voeden. Werk je 8 uur = dit 2 uur per dag! Dit geldt als werktijd en wordt dus gewoon doorbetaald. Ook gelden er regels over beschikbare ruimtes en een koeling om het in te bewaren.
-wanneer je kindje gevoelige darmen heeft kun je bepaalde dingen niet eten.
(prei, kool of juist melkprod.)
-je krijgt vaak kritiek van mensen wanneer je zegt dat je moe bent o.i.d. Stoppen met borstvoeding geven luidt hun advies. Ook wordt je onzeker van de vraag: heb je wel genoeg melk? Je moet dus op jezelf vertrouwen.
-jij bent verantwoordelijk voor de voeding. Wat meer aan huis gebonden, genoeg drinken en eten. Net als in je zwangerschap.
-de techniek aanleren is belangrijk; is die niet goed, kun je kloven en ontstekingen krijgen. Je kraamhulp moet je daar dus bij helpen. Ikzelf ben bij een bijeenkomst van een borstvoedingorganisatie geweest, daardoor wist ik er al wat van en lukt het gewoon beter.
-je moet oefenen met fopspeen en afgekolfde melk in een flesje (in het begin kolf je heel weinig), anders heb je kans dat je kindje na 3 mnd de fles weigert.

Het is een hele lijst geworden, hopelijk kun je een goed besluit nemen voor jezelf. Ik werk ook weer (parttime) en vind het te doen met borstvoeding. Maar al zou je na 3 mnd af gaan bouwen, heeft je kindje toch mooi 3 mnd borstvoeding gehad! Hier gelden geen regels; je moet het doen zoals bij je past en waar je je goed bij voelt. Veel succes, ook bij je bevalling, Maaike
 
Ik geef zelf nu bijna drie maanden met veel plezier borstvoeding dus misschien vindt je mij geen onpartijdig adviseur.
Toch raad ik je aan iets meer te lezen over borstvoeding vs. flesvoeding op het internet. De gezondheidsvoordelen van borstvoeding boven flesvoeding zijn echt enorm. Bovendien is borstvoeding de ultieme manier om een band met je kindje op te bouwen.
Het enige nadeel dat ik tot nu toe kan verzinnen over borstvoeding is dat de beginperiode erg zwaar en lastig kan zijn, en dat nadat je pas bevallen bent. Maar dat hoeft niet, bij sommige vrouwen gaat het prima.
En je hoeft niet te stoppen met borstvoeding als je werkt hoor. Er zijn veel vrouwen die dat goed te doen vinden.
Natuurlijk worden veel kinderen gezond groot met de fles. Maar je kan het toch in ieder geval proberen? Is het niks voor jou dan kun je alsnog op de fles overgaan.
Ik wens je veel succes met beslissen, laat je nog even weten wat het wordt?

Groetjes Linda
 
Hoi maaike,
Ik ben moeder van een dochter van inmiddels bijna 7 maanden. Tot 6 maanden heb ik borstvoeding gegeven en er zitten voordelen aan, maar zeker ook nadelen. De nadelen bij mij waren in het begin vooral starters problemen. Er was mij nooit verteld dat het best pijnlijk kon zijn in het begin, voordat de melk produktie op gang kwam. En vervelend was ook wel de borst ontsteking. Normaal gesproken doet het geven van borst voeding geen pijn, dit klopt ook , je merkt er niets van. Alleen zodra je een beginnende borst ontsteking hebt gaat het zeer doen. Bij mij wist ik dit te voorkomen door goed onder de douche de borsten te masseren, en heb ik bij mezelf Reiki toegepast. Dit heeft geholpen en ik heb er nooit meer last van gehad. Je vraagt je inderdaad wel af of je kindje wel genoeg binnen krijgt, maar het makkelijke met borstvoeding is dat je onbeperkt mag geven. Als je kleine dus huild of verdrietig is helpt ( zoals mijn kraamhulp zei) 'een slokje stroost' erg goed.
Over tepel - speen verwarring; na 6 dagen heb ik mijn kleine aan een speen laten wennen, en dit gaf geen enkel probleem met de borstvoeding. Wennen ze gelijk aan een siliconen speen, voor als je over gaat op de fles voeding.
Zelf ben ik toch langer door gegaan met borstvoeding, omdat het eerste half jaar heel erg belangrijk is wat betreft de anti stoffen die je kindje van jou binnen krijgt. En ik heb er ook erg van genoten. De band die je met je kindje krijgt met borstvoeding en fles voeding maakt volgens mij niets uit. Als je kindje aan de borst ligt, kan het je niet of nauwelijks aankijken, terwijl dit met het fles geven wel kan. Voor mij is daar geen verschil tussen. Wat wel erg fijn was dat als ik moe was en moest voeden, ik lekker met mijn dochterje op bed ging liggen. Zo kon zij lekker drinken, en ik stiekum mijn ogen even dicht doen.
Mijn borsten zijn na de borstvoeding niet erg veranderd, ik had voor mijn zwangerschap maatje 75c en nu na de borstvoeding de zelfde maat. Mijn borsten waren alleen na de stuwing een aantal maatjes groter, maar dit was ook maar tijdelijk. Toen vraag en aanbod goed aansloten werd dit minder. Alleen je tepels blijven vooruit staan (alsof je het nu altijd koud hebt.
Na
vijf maanden borstvoeding ben ik begonnen met de fles. Dit omdat mijn dochter opeens 's nachts niet meer doorsliep. Het bleek dat ze te weinig binnen kreeg en gewoon honger had,. Na 6 weken had ik weliswaar al af en toe een flesje gegeven, maar ze pakte de fles niet. Een trucje; de laatste borstvoeding vervangen door fles voeding met rijstebloem. Blijkbaar een ander smaakje wat haar wel beviel. Ik ben toen de borstvoeding gaan afbouwen en nu na 7 maanden is ze helemaal op de fles over.
Het handige van de borstvoeding vond ik dat je het altijd bij je had. En als er ergens was dan gaf ik zo borstvoeding dat er voor de ander niets te zien was. Het hoofdje van je kindje zit immers voor je borst, en de ander scherm je met je t-shirt af.
Als ik jou was zou ik het gewoon proberen, en bouw het voor je gaat werken weer af. Als je part- time werkt is het misschien wat langer vol te houden, af en toe een keer afkolven overslaan kan dan geen kwaad. Maar ik kan me voorstellen dat het vervelend is om voor het afkolven je werk te onderbreken. Het kan ook zijn als je bijna full- time werkt en je veel moet afkolven, dat dan je borst voeding terug gaat lopen. Je kindje drinkt immers je borsten veel beter leeg, dan als je het afkolft. Je zal dan alsnog moeten stoppen, of borst voeding combineren met fles voeding. Als je nog andere vragen hebt, stel ze misschien dat ik je daar ook mee kan helpen. Ik zou zeggen, volg je gevoel.
Geniet van je zwangerschap, ik ben benieuwd wat voor een wondertje er bij jou geboren wordt.
Groetjes Esther
 
hallo dank jullie wel voor jullie reacties erg lief!!! Ik denk wel dat ik het ga proberen maar dan in combinatie met de fles omdat ik gewoon inderdaad wil kunnen afbouwen voor als ik weer aan het werk ben. hartstikke bedankt alvast!!!
 
Hoi Maantje,

Leuk dat je toch gaat proberen om borstvoeding te geven, in combinatie met de fles. Laat je nog wat van je horen als je kleine geboren is?
Succes alvast, groetjes Esther

 
Hoi Maantje,
Ik herken jou vragen zeer zeker en goed dat je het gaat proberen, Ik heb het ook zo gedaan. Ik wilde absoluut de borst geven, had niet nagedacht over bijvoorbeeld flesvoeding of afkolven. De eerste week ging op zich prima, ik vond het heerlijk, de twee weken daarna gingen zelfs uitstekend. Maar ik begon wel een beetje te balen dat ik diegene was die moest voeden, als we ergens naar toe wilde moest ik ook daar voeden etc. ik ben toen ook gaan kolven en gaf dat met de fles, dit ging uitstekend, ik gaf twee flesvoedingen, eentje overdag en eentje s'nachts zodat ook mijn partner kon genieten van het voeden en ik kon slapen. Helaas is mijn borstvoeding ernstig teruggelopen waardoor ik volledige flesvoeding moet geven, maar één voordeel had ik wel, ze heeft geen moeite met de fles en drinkt nog steeds erg goed!
Veel succes !!!!!
 
Ik heb nu een zoontje van 15 maanden maar ik wil nog even zeggen dat ik vind dat het geven van borstvoeding een van de mooiste dingen is die er bestaan. Ik ben misschien bevooroordeeld omdat alles bij mij perfect ging. Geen stuwing, geen lekkende borsten. Na de borstvoeding had mijn zoontje geen enkel probleem met overstappen op de fles. En vooral in het begin vond ik het heerlijk als hij weer eens van hand tot hand ging dat ik het excuus had om hem weer te nemen onder het mom van hij moet eten. Om dat ik na 4 maanden weer full-time ben gaan werken heb ik jammer genoeg niet langer kunnen geven. Bij de laatste borstvoeding heb ik heel wat traantjes geplengd. Het is zo'n apart, speciaal en intiem moment met je kindje. Ik kan het iedereen aanraden om het in ieder geval te proberen.
 
Terug
Bovenaan