borstvoeding ja of nee?

Hoi Maantje,

Sorry hoor, maar ik vind het echt niet kunnen zoals die verloskundige je onder druk zet! Je mag toch wel zelf uitmaken wat je doet? Dreigen met kanker vind ik al helemaal ver gaan. Het klopt wel dat de kans op bepaalde vormen van kanker hoger is onder flesgevoede kinderen, maar die kans blijft (gelukkig) nog steeds klein.

Wat mij betreft zijn een aantal voordelen van borstvoeding (ik heb geen ervaring met flesvoeding):

- je kind is minder vaak ziek, hoeft minder vaak naar de dokter en krijgt minder vaak medicijnen (dit is vooral prettig als je werkt)
- je kan het liggend doen (en zelfs slapend!)
- je menstruatie komt minder snel op gang
-


Nadelen:
- in het begin loop je regelmatig met natte plekken in je blouse/T-shirt :)
- mooie voedingsbeha ´s heeft nog nooit iemand uitgevonden
- je moet in de buurt zijn van je kind of anders melk afkolven
- je kan er in het begin nogal onzeker over zijn

Een combinatie van borst en fles lijkt me voor jou inderdaad een goed idee, omdat je niet graag in het openbaar wil voeden en omdat je weer gaat werken.

Je zou van tevoren een aantal voedingen kunnen vervangen door flesvoedingen (in overleg met het cb). Het beste is tussen 4-6 weken te beginnen met het oefenen met een flesje. Eerder wordt afgeraden omdat het kan gebeuren dat de baby dan de borst niet meer wil pakken, later kan het zijn dat de baby de fles niet meer wil.

Waar je ook op moet letten is dat je voeding niet te ver terugloopt. Hou de plasluiers in de gaten. Heb je het idee dat je niet genoeg voeding meer hebt, dan kun je je productie weer opkrikken door de baby vaker aan te leggen op dagen/tijden dat je niet werkt. Meestal is de productie dan met een paar dagen weer op peil.

Hou er rekening mee dat baby ´s rond een maand of 3-4 vaak wat minder hard gaan groeien. Dat betekent dus niet dat je niet genoeg voeding meer hebt. Ook worden ze vaak heel efficiënt in het drinken en legen ze soms in een minuut of 5 een borst. Als de baby tevreden is, goed plast en genoeg groeit, dan heb jij genoeg.

Je zou ook kunnen afkolven op je werk. Je hebt wettelijk het recht om 25% van je werktijd aan voeden of kolven te besteden tot je baby 9 maanden is. Je kan ook thuis of bij de oppas gaan voeden, je baby laten langsbrengen of later beginnen/eerder weggaan.

Groetjes,
Pauline
 
Hallo,

Ik heb een zoontje van 3 maanden,die ik nu met plezier de borst geef.Ik dacht toen ik zwanger was ook dat ik het niet zou durven bv in het openbaar te geven,maar nu hij er is geef ik net zo makkelijk op bijv,een terrasje bv.

Het enige nadeel wat ik er persoonlijk aan vind kleven is adt je nooit weet wanneer er nou genoeg is gedronken,het gebeurt weleens dat Duncan een uur met tussenpozen aan mijn borst hangt. Het is voor een baby ook harder werken,dus hij valt ook weleens in slaap.

Maar het is supergezellig en je bent(ik in ieder geval)ook trots op jezelf als je op het consultatiebureau bent en je baby is weer gegroeid.Eerst groeide hij in je lichaam en ook nu groeit hij weer door/van jou.

Maar een fles is absoluut handiger.Ik las dat je combinatie wilt doen,dan moet je alleen zorgen dat je bv niet terugloopt,dus voldoende aanleggen of kolven.

Heel veel succces,knuffel van Jane.
 
laat je vooral niet een kant op sturen die je zelf niet wil. Zelf heb ik het 2 keer geprobeerd om borstvoeding te geven, maar het werd zo'n geworstel en gedoe dat het voor mij de voordelen teniet deed. Ik ben naar informatie avonden geweest en wilde echt wel dat het lukte, maar de baby dronk niet en viel daardoor 750 gram af. Dus langer als een week heb ik het niet volgehouden. Bij een eventuele derde kindje probeer ik het niet meer. Blijf ik zelf tenminste wat rustiger en dat werkt beslist ook weer positief op de baby. Voor het ultieme moedergevoel/band die je door borstvoeding zou krijgen sta ik wat sceptisch. Ik heb ook een goede band met mijn kinderen en die was echt niet sterker geweest als ik borstvoeding had gegeven. Dit klinkt wat negatief, natuurlijk ben ik ook voor borstvoeding, maar voor mij was het geen goede ervaring, misschien voor jou wel. succes met je keus, het is altijd een goede.
 
Je moet het zelf weten, maar ik zou BV absoluut aanraden gezien alle voordelen die er aan kleven. En nadelen? Heb ik eigenlijk nog niet ontdekt. Het begin kan echter wel moeizaam zijn, maar... de aanhouder wint!

Toen mijn zoontje met de keizersnee geboren werd en ook nog eens 2 weken in het ziekenhuis moest blijven kwam er niets van mijn BV op gang: ik zat 3 kwartier te kolven voor 'maar' 20 cc en vervolgens zat ik 3 kwartier te huilen omdat ik bang was dat het me niet zou lukken. Gelukkig waren de verpleegkundigen in het ziekenhuis net zulke doorzetters als ik en ze verzekerden me dat als ik eenmaal thuis was en zonder stress, de melkproductie vanzelf op gang zou komen.

Thuis heb ik nog 2 dagen zitten tobben met een weegschaal en Frisolac als bijvoeding. Ik had expres een kleine verpakking gekocht (waarschijnlijk wist ik onbewust dat het me TOCH een keer ging lukken). Na 2 dagen ben ik gestopt met wegen en heb ik alleen BV gegeven. Inmiddels is ie 5 weken en het gaat prima!

Ik ben apetrots op hem en ook een beetje op mijzelf.

O enne.... steun van je partner is onontbeerlijk. Ondanks alle tranen en humeurwisselingen heeft hij me altijd gesteund.

Succes met je beslissing, maar probeer a.u.b. ook een poosje borstvoeding!
 
Ik heb zelf twee kinderen. Een zoon van 3,5 jaar en een dochter van bijna 4 maanden. Beide heb ik grootgebracht met flesvoeding. Ik heb bij mijn zoon borstvoeding geprobeerd maar ik vond het vreselijk. Het deed zeer, hij kreeg veel te weinig. Ik vond het onhandig. Uiteindelijk ben ik na een week overgestapt op flesvoeding. Ik heb toen hevig in de put gezeten omdat ik me geen goede moeder vond. Maar al snel vond ik het veel prettiger om de fles te geven en allebei doen ze het prima. Ze groeien goed, zijn nooit ziek, ik weet wat ze binnen krijgen en wij hebben met ons merk voeding (Similac, alleen verkrijgbaar bij Kruidvat) ook nooit last gehad van harde ontlasting of krampjes. Oftewel wij zijn allemaal erg tevreden met flesvoeding
 
Mijn dochtertje is 12 weken en ik geef borstvoeding. De eerste drie dagen heeft ze geen voeding gehad omdat het aanleggen niet lukte. Anna hield haar kaakjes opelkaar. Met een fopspeen (eruit halen en gelijk de tepel in haar mondje) is het gelukt, al moet ik zeggen dat ik met een tepelhoedje voed. Dit gaat uitstekend; zonder krijg ik geheid pijnlijke tepels. Zoals het nu is krijgt ze rond 7.00 uur, 10.00 uur, half 2, 17.00 uur en 21.00 uur voeding. Ze gaat dan op bed en slaapt tot de volgende ochtend 7.00 uur. In het begin heb ik haar nog weleens wakker gemaakt omdat het een lange nacht is; maar als ze eenmaal slaapt is ze niet wakker te krijgen voor de voeding. Na een paar slokjes houd ze het voor gezien. Ik laat het maar zo, ik krijg dus voldoende nachtrust en met Anna gaat het ook oké. Probeer in ieder geval eens borstvoeding te geven; ik vind het plezierig en ben soms stiekum blij dat ik dit alleen kan doen. Na de geboorte zijn baby's een publiek bezit geworden en borstvoeding is iets van het kindje en jou!
 
Terug
Bovenaan