Borstvoeding na borstverkleining?

Hoi allemaal,

Ongeveer 7 jaar geleden heb ik een borstverkleining ondergaan. Ik ben toen van cup F naar een cup B gegaan.

Mijn vraag is of er mensen zijn die na een borstverkleining borstvoeding hebben gegeven.  Ik heb namelijk gehoord dat er complicaties kunnen optreden. Weten jullie hier meer van?

Groetjes,

Brenda

Hoi Brenda,

Het hangt er eigenlijk een beetje vanaf hoe de operatie is uitgevoerd; als er veel weefsel gespaard is gebleven en de doorgangen nog intact zijn, dan is de kans groter dat je je kindje zelf kunt voeden. Al zul je zelf misschien niet genoeg melk kunnen aanmaken om je baby mee te voeden, je hebt toch de mogelijkheid om een borstvoedingsrelatie met je kindje op te bouwen. Hiervoor zou je gebruik kunnen maken van een borstvoedingshulpset, waarmee je je kindje bij kunt voeden terwijl het bij jou aan de borst ligt. Meer informatie hierover vind je op http://www.vbn.borstvoeding.nl/gebruik-bhs.html  .

Er is speciaal voor moeders die borstvoeding (willen) geven na een borstverkleinende operatie een Yahoo-mailinglist opgericht; deze kun je vinden via http://groups.yahoo.com/group/BVNV/  . Het is een besloten list, dus als je graag wilt worden toegelaten kun je een voorstelmailtje sturen.

Je zou ook naar de informatiebijeenkomsten kunnen gaan die contactpersonen van  de Vereniging Borstvoeding Natuurlijk en leidsters van Borstvoedingsorganisatie LLL in heel Nederland organiseren. Tijdens deze bijeenkomsten wordt uitgelegd hoe borstvoeding eigenlijk werkt, hoe je je kindje het beste kunt aanleggen en hoe je problemen kunt voorkomen en oplossen. Ook kun je vragen stellen en twijfels bespreekbaar maken. Contactpersonen van de VBN en leidsters van LLL hebben naast hun eigen borstvoedingservaring een opleiding gevolgd via hun organisatie; je kunt er dus zeker van zijn dat je goede informatie over borstvoeding krijgt.  Voor meer informatie en adressen bij jou in de buurt kun je terecht op www.vbn.borstvoeding.nl of www.lll.borstvoeding.nl .

Groetjes van Yvonne Z., mv Claudia

hoi, ik heb een andere vraag aan jou , ik sta op de wachtlijst voor een borstverkleining ik heb nu cup g ik zie er heel erg tegenop ik ben nog nooit geopereerd ik moest eerst 10 kilo afvallen i.v.m de wondgenezing en het feit dat ze weer konden verslappen als je na de verkleining af ging vallen ,op het moment ben ik zwanger van de 4de ik had zoiets van tja ik wil die verkleining wel maar ook nog wel een kindje en ik stond er al een jaar op de wachtlijst want het afvallen wilde niet zo vlotten [mijn vader was toen ernstig ziek en ik kon me daardoor niet goed concentreren] ik heb dus eerst voor een zwangerschap gekozen want ik vind k,ben al 32 als ik het nog wil moet ik er nu voor gaan het was gelijk zo als het langer dan 6 mnd zou duren had ik me er bij neergelegd en weer voor de verkleining gegaan ik heb nu echt het gevoel van ,het had zo moeten zijn ,straks na de bevalling wil ik er weer voor gaan dan heb je vaak weer reden   genoeg om af te gaan vallen ,maar ik zie er wel tegenop als ik bv wou geven dan konden ze een speciale techniek uitvoeren maar dat hoeft niet van mij want bv lukte met de vorige 3 ook niet borsten zat maar geen melk zou je mij kunnen vertellen hoe je het ervaren hebt ? de pijn en het resultaat [ ik heb veel hoofd en nekklachten] word dat ook minder en wanneer kun je weer wat gaan doen [tillen ,werken ] ik zou het erg op prijs stellen maar je hoeft niet als je het niet wil ik zit op het april 2006 forum ik heet alien
groetjes

Hey Alien 32,

Het is inderdaad erg verstandig om eerst van te voren af te vallen. Mijn dokter had het niet gezegd en na mijn verkleining ben ik alsnog 15 kg afgevallen wat als resultaat leidt dat ik nu (tenmininste voor mijn zwangerschap) opeens cup A had. De operatie was opzich goed verlopen en er staat geloof ik 6 weken voor om te genezen. Hou je hier echt aan en ga niet tillen. Echt pijn heb ik niet gehad ja je voelt het wel maar nou niet om te zeggen dat ik vreselijke pijn heb gehad. De dokter had gezegd dat het gevoel in je borsten meestal wel terugkomt en inderdaad dat is bij mij ook zo. Als je nog meer vragen hebt dan hoor ik het wel!

Groetjes,

Brenda

quote: alien32 reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('19-12-2005 10:09:24'));

als ik bv wou geven dan konden ze een speciale techniek uitvoeren maar dat hoeft niet van mij want bv lukte met de vorige 3 ook niet borsten zat maar geen melk

Hoi Alien,

Als je borstvoeding gaat geven, is het heel belangrijk dat de baby goed wordt aangelegd. Als het aanleggen niet goed gaat, kan de baby de borst niet (goed) leegdrinken, bijvoorbeeld als hij alleen op de tepel ligt te zuigen of hij zuigt op zijn onderlip. Moeder en kind moeten allebei het aanleggen dus even leren. Tijdens de informatiebijeenkomsten die ik in bovenstaand berichtje noemde wordt veel aandacht besteed aan het goed aanleggen van de baby. Als je toch graag borstvoeding wilt geven, zijn die bijeenkomsten dus echt de moeite waard! Misschien ook iets voor jou?

In elk geval veel succes en een fijne zwangerschap toegewenst!

Groetjes van Yvonne Z., mv Claudia

Hoi hoi

Ik heb in 2001 een borstverkleining gehad. ze hebben in totaal ruim 1,5 kilo weggesneden. Op zich de operatie stelde niet zo veel voor. Voor Alien zou ik wel willen zeggen houd je aan de regeltjes, je littekens worden er niet mooier op als je te vroeg gaat tillen en autorijden enz. Verder misschien een tip calendula creme, mag er al vrijsnel op, en verminderd de littekens. Ik heb de pech gehad dat 1 snee niet dicht wilde en keer op keer openscheurde. Op een gegevene moment was erzelfs een hapje uit mijn tepelhof weg. het zag er niet uit. Maar wonder boven wonder is de huis toch daar bij gekleurd, en zie je er dus niets meer van. Ja ik zie het maar een vreemde zal nooit zien dat daar eenstukje niet rond is. Verder zou ik zeggen voor de pijn hoef je het niet te laten. Ik heb meteen na de operatie veel pijn gehad in de vorm van branden. Maar de weken erna bijna niet meer, en als het kwam opzetten verdween het weer met een paracetamol.
Mijn moeder heeft vorig jaar een verkleining gehad, zij had nog meet pech, ze kreeg de ene borstontstkening na de andere. de dokter heeft zelfs extra vel(was dood) moeten wegsnijden. Waarom ik dit horor verhaal vertel> Uiteindelijk is alles toch mooi geheeld. Ondanks dat wij dachten dat komt nooit meer goed, de huid stierf steeds verder af en de pus liep eruit(tja sorry) maar als je nu het resultaat ziet, zou je nooit denken dat ze dat allemaal heeft gehad.
Dat voor zo ver de operatie.

Nu wat betreft bv geven. Ik ben het ook van plan en ik heb me dus doormiddel van een curss gericht op bv goed voorbereid. Gelukkig weet ik inmiddels (ik lek namelijk) dat wat klieren intact zijn. Maar voor iedereen de tip doe zo'n cursus en kijk inderdaad es op dat forum. Heb ik ook gedaan. Je kunt er met al je vragen terecht en je krijgt advies van ervaringsdeskundigen hihi!!!

Suc6 ermee

Groetjes Doortje 37,3 weken

Hoi,

Ik heb 4 jr geleden ook een borstverkleining gehad.
Ging toen van cup E naar een kleine C.
Toen was ik mooi slank, maar nu ben ik 15 kg aangekomen en dat is dus aan m'n borsten ook wel te zien. Ben nu bijna weer terug bij af, en daar baal ik wel van.
Ik heb al vanaf m'n puberteit hele grote borsten, en het stomme is dat als ik afval ze niet kleiner worden, maar nu ik dus wel aangekomen ze wel weer groter zijn geworden.
Toch heb ik er geen spijt van, want ze hangen toch wat minder als eerst.
De operatie zelf stelt idd weinig voor, ik heb er 3 jr voor op de wachtlijst moeten staan, pfff zeg. Dus ik wou het heel graag, en ik heb er ook geen spijt van.
Bij mij is alles mooi genezen, de littekens zijn nauwelijks te zien, en heb ook heel weinig pijn gehad. Moest alleen 3 dagen in ziekenhuis blijven wat ik geen pretje vond.
Verder heb ik besloten om geen borstvoeding te geven, dit ook omdat het niet mag ivm m'n medicijnen. Maar zou ik daar niet aan zijn, zou ik het denk ik nog niet doen.
Ik hoor van menig vrouw dat je ontzettend last kunt krijgen va stuwing, de kans is toch aanwezig dat het niet wil lukken. En dan moet je écht veel doorzettingsvermogen hebben om de borstvoeding aan te houden.
Maar informeer je goed hierover, met bijv. zo'n cursus ofzo.
En mocht het niet lukken dan is flesvoeding toch ook geen probleem?

xx Syrah

hoi allemaal ,bedankt voor jullie adviezen ,ik moet er wel bij vertellen dat het niet geven van bv ook psychisch is ,ik ben vroeger ontzettend gepest om mijn borsten ,zo erg dat ik er gewoon moeite mee heb om in het openbaar te gaan zitten voeden ,ik durf het alleen met mijn man erbij maar zodra er dan ouders/schoonouders zelfs mijn zus die zo dicht bij mij staan binnen komen lopen in de kraamkamer dan reageer ik daar denk ik zo op dat de melktoevoer niet op gang wil komen ,ik weet wel dat ze ook even beneden kunnen wachten ,maar   ook al weet ik dat er beneden mensen zitten te wachten dan kan ik me niet op de bv concentreren ,ik denk alleen maar als ze maar niet het lef hebben om op vriendelijke wijze hun kop om de deur te steken ,kijk ook al wil je dat niet .ouders en schoonouders doen dat al heel gauw uit zichzelf want vooral mijn schoonouders vinden dat bv de normaalste zaak van de wereld is want hun eigen dochters kunnen wel bv geven met jan en alleman erbij ,ik kan het echt niet ,mischien zullen velen van jullie denken dat het tussen mijn oren zit maar ik schaam me echt voor mijn borsten ik durf ze niet te laten zien ,ik hou gewoon niet van mijn borsten ik vind ze het lelijkste aan mijn lichaam ook al kun je je kind er mee voeden ik moet me daar van af zetten en het accepteren maar pffff dat valt niet mee ik wil ze het liefst verbergen dus aan het geven van bv denk ik echt niet aan ,k,heb het 3 keer gedaan de eerste keer 9 dagen [mijn zoon kreeg niet genoeg ik had alleen maar voormelk] bij mijn 2e 3 dagen ik had toen bijna borstontsteking en kon het niet meer verdragen bij de derde ook 3 dagen t,zelfde probleem en ik zie het echt niet zitten als ik straks al 3 kids heb rond lopen om dan nog even rustig te gaan voeden ,met de 4de k, heb de handen wel vol straks en de kraamhulp word vanaf jauari ook minder en moet r zo wie zo een beroep op familie gedaan worden kijk en daar gaan we weer k,zie mijn schoonmoeder al door het huis draven en met het voeden al op mijn neus kijken brrr

Terug
Bovenaan