Borstvoeding na borstverkleining

Hoi,

Ik heb nu bijna 3 jaar geleden een borstverkleining ondergaan, en vorig jaar september is mijn dochter geboren. In principe zou ik bv moeten kunnen geven, maar het was bij mij zo extreem pijnlijk dat ik al  snel gestopt ben. Waarschijnlijk ligt het aan inwendige verklevingen van mijn littekens rondom de tepels. Echt heel jammer, want Isis deed het supergoed (hapte perfect) en ik had waarschijnlijk ook genoeg melk.

Ik ben nu bijna 14 wk. zwanger van de tweede, en ga het wéér proberen. Een goede poging kan nooit kwaad, en wie weet lukt het deze keer wel. Maar waar ik zeker voor ga zorgen is dat ik fv en flesjes in huis heb, zodat ik direct over kan stappen als ik dat wil. Als ik weer dezelfde heftige pijn krijg, stap ik echt over op fv.

Ik zal wel weer heftige kritiek krijgen (bv/fv is een érg gevoelig onderwerp heb ik al meerdere malen gemerkt...), maar daar kan ik echt niet zo mee zitten. Ik lag tijdens het voeden niet te janken maar te brúllen van de pijn, en als Isis wilde toehappen trok ik uit een reflex terug. Ook tussen de voedingen door had ik continu pijn, en zag ik alweer op tegen de volgende keer. En ik heb een vrij hoge pijngrens.

Overigens voel ik me niet schuldig dat ik geen bv heb gegeven; Isis doet het perfect op fv en ik ben er een veel blijere mama door geworden! Ik word er alleen zo moe van dat je je continu moet verantwoorden als je, om welke reden dan ook, geen bv geeft/hebt gegeven.

Om een lang verhaal kort te houden   ; Ik zou het dus de tweede keer wél proberen, niet geschoten is altijd mis, maar ík zorg wel dat ik fv-spullen in huis heb...

Succes met je keuze!

groetjes,
Myrna mv Isis (05-09-2006) en  (april 2008...)

Hoi,

In hoeverre je  lichamelijk in staat zult zijn om je  baby geheel of gedeeltelijk borstvoeding te geven, is afhankelijk van de operatie (hoeveel klierweefsel er is verwijderd, of de tepel is verplaatst, in hoeverre er melkkanaaltjes beschadigd zijn door de operatie). Al mocht het  zo zijn dat de melkproductie niet toereikend is, toch is er nog steeds een mogelijkheid om een borstvoedingsrelatie met de baby aan te gaan. In dat geval zou je gebruik kunnen maken van een borstvoedinghulpset (BHS of SNS). Dit is een soort containertje die om je nek hangt. Een dun sondeslangetje loopt van dat containertje naar je borst, zodat de baby tijdens het drinken aan de borst ook bijvoeding binnenkrijgt. Op medela.nl (producten-speciale hulpmiddelen) is een foto te vinden van de hulpset.  Wanneer de baby bijgevoed moet worden, kun je inderdaad kiezen voor kunstmatige zuigelingenvoeding. Je zou er echter ook voor kunnen kiezen om je baby (bij) te voeden met donormoedermelk. Meer informatie hierover kun je vinden op moedermelknetwerk.nl.
Als je op zoek bent naar ervaringsverhalen van moeders die borstvoeding geven na het ondergaan van een borstverkleinende operatie, zou je eens kunnen kijken op borstvoedingsforum.nl, het forum van de Samenwerkende Borstvoedingorganisaties. Op dit forum is bovenaan bij "Artikelen & links" tevens een link naar een Yahoo-mailinglist te vinden voor vrouwen die borstvoeding geven na een borstverkleining. Via deze list wisselen zij ervaringen, tips en informatie uit. Wellicht is dit iets voor jou? Het is een besloten list, dus mocht je graag lid willen worden dan moet je je eerst aanmelden.
Verder denk ik dat je veel baat kunt hebben bij het bijwonen van informatiebijeenkomsten over borstvoeding, die in heel Nederland door de Vereniging Borstvoeding Natuurlijk worden georganiseerd. Contactpersonen van de VBN hebben, met hun eigen borstvoedingservaring als basis, een opleiding gevolgd via hun organisatie en geven wetenschappelijk verantwoorde informatie over borstvoeding. Tijdens de bijeenkomsten komen meerdere aspecten van borstvoeding aan bod, zoals de werking van de borst, het aanleggen van de baby, borstvoeding in de praktijk en het afkolven van moedermelk. Er is gelegenheid om ervaringen uit te wisselen, vragen te stellen en twijfels bespreekbaar te maken; breng gerust ter sprake wat je bezighoudt. De informatie die tijdens de bijeenkomsten wordt gegeven, vormt een stevige basis voor het starten met borstvoeding. Voor meer informatie en adressen bij jou in de buurt kun je terecht op de site van de VBN, borstvoedingnatuurlijk.nl.

Eventueel zou je nog kunnen overwegen om nu tijdens je zwangerschap al een lactatiekundige in te schakelen (uiteraard kun je na je bevalling ook altijd een lactatiekundige raadplegen). Een lactatiekundige kan jou persoonlijk en intensief begeleiden en aan de hand van jouw situatie specifieke tips en informatie geven. Een lactatiekundige brengt kosten voor een consult in rekening. Gelukkig worden deze kosten door steeds meer zorgverzekeraars geheel of gedeeltelijk vergoed. Je kunt dus altijd proberen de lactatiekundige kosten te declareren. Lukt dit niet, dan is het de moeite waard om de gemaakte kosten mee te nemen in je belastingaangifte. Meer informatie over vrijgevestigde lactatiekundigen en adressen bij jou in de buurt kun je vinden op de site van de Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: nvlborstvoeding.nl. Op de site van de VBN is een overzicht te vinden van vrijgevestigde lactatiekundigen met een VBN-achtergrond.

Succes met je overwegingen en  nog een voorspoedige zwangerschap toegewenst!

Groetjes van Yvonne

Bedankt voor jullie reacties!

Heb er veel aan en kan nu beter een besluit nemen.
Ik heb met een lactatiedeskundige gesproken en zij  gaf me ook die hulpfles aan als advies, dus wel aan de borst maar dan via een slangetje bijvoeden.
Dat zou wel tijd schelen praktisch gezien.

Ik ga nog naar een bijeenkomst en  neem dan definitief een besluit. Blijf erbij dat ik dit voor de bevalling wil doen want als ik geen besluit neem dan blijf ik twijfelen....

Groetjes!

Terug
Bovenaan