borstvoeding na borstverkleining

Hallo meiden,

Zijn er hier dames die een borstverkleining hebben gehad en toch borstvoeding geven?
Ik heb het bij mijn zoon niet gedaan omdat ik dacht dat het niet zou kunnen en omdat ik medicijnen slik, maar wil het nu toch eigenlijk wel gaan proberen.
M'n medicijnen schijnt de kleine zo weinig van binnen te krijgen dat het niet schadelijk is, dus zit alleen met m'n borstverkleining.
Zou graag ervaringen van andere dames horen ( zowel positief als negatief)

groetjes Cora
 
Sommige vrouwen lukt het om hun kind volledig te voeden na een verkleining, sommigen lukt het gedeeltelijk, door met kunstvoeding aan te vullen.
Als je ook de kunstvoeding via de borst wil geven dan is de Medela borstvoedingsondersteuningsset een idee.

Op het borstvoedingsforum van de Samenwerkende Borstvoeingsorganisaties zitten meerdere ervaringsdeskundigen.
 
Hoi!

Een klein jaar geleden heb ik dezelfde vraag gesteld. Ik was toen een paar maanden zwanger. 10 Jaar geleden heb ik mijn borsten laten verkleinen. De arts heeft mij toen gemeld dat borstvoeding geven er zeer waarschijnlijk niet in zou zitten. Ik vond dat toen allemaal wel best, als ik maar van die Fcup af was.  Tijdens mijn zwangerschap zag ik allemaal vriendinnen vrolijk de borst geven en dat vond ik best moeilijk om te zien. Ik zou dat immers niet kunnen.
Ik heb best wat reacties hier gekregen, uiteenlopend van geslaagde borstgevers tot gefrustreerde meiden, bij wie het niet lukte.
Toen Guusje geboren was, werd ze meteen aangelegd. Ze begon te zuigen als een gek. En ik zag toch echt druppels melk. Ik was helemaal in een holadijeestemming, want ik zou wél zelf kunnen voeden.
's Nachts heb ik haar zelf aangelegd, ook toen was ze aan het drinken. Ze had plasluiers, dus ik was één van de weinigen die wel kan voeden na een verkleining. Mijn kraamverzorgster vertrouwde het toch niet helemaal, Guusje was erg driftig aan de borst en ze besloot bij mij te kolfen. Kijken wat eruit kwam.
Ze had de beste pomp (medela) en ze was duk aan het pompen en trekken bij me. Ik kreeg toen al een wegtrekker van jewelste. Gatver, ik voelde me echt een koe!

Nou, ze kreeg er na 5 minuten 1 hele druppel uit.

Ze maakte toen een flesje voor Guusje klaar, want ze moest toch drinken en die had mevrouw in 2 minuten leeg. Ze was helemaal uitgehongerd. Toen heb ik besloten er niet mee door te gaan. Ik had gelukkig al met mijn vriend afgesproken om er geen project van te maken, en hij stond daar helemaal achter.
Ik heb het dus geprobeerd, maar bij mij lukte het totaal niet. Dat weet ik nu dus ook voor de volgende. Gewoon meteen aan de fles. Gelukkig worden kindjes daar ook heel erg groot  van!

Wat ik wel heel vervelend vond, was dat veel mensen ( vooral VROUWEN!!!) zich geroepen voelden om mij een schuldgevoel aan te praten dat ik Guusje de fles gaf. Als ik meldde dat borstvoeding bij mij niet op gang was gekomen, kreeg ik steevast de opmerking dat ik natuurlijk wel door had moeten zetten.
Nu ben ik behoorlijk assertief (en op zo'n moment aggressief), dus ik walste meteen over die mensen heen met de mededeling dat ik helemaal niets MOET (en dat ze hun $%%$ moesten houden...hahahha).
Maar goed. Ik wil je het advies geven het wel te proberen, maar met in je achterhoofd wetend dat de kans klein is dat het zal lukken. Ik vond het namelijk wel heel bijzonder om mijn kleine frummel aan de borst te hebben (ook al kwam er dus niets uit...)

Ik hoop dat je wat aan mijn verhaal hebt.
Succes ermee!

groetjes, Letty
 
Of je wel of geen borstvoeding kunt geven, zal afhangen van hoe de operatie is gebeurt. Bij een vriendin van mij hadden ze gezegd dat ze gewoon borstvoeding kon geven. Ze heeft het geprobeerd, 2x, maar helaas......
Zij heeft bij elke voeding eerst aangelegd en daarna bijgevoed en zelf gekolfd. Helaas is het niet gelukt.
Richt je overigens niet teveel op dat kolven, want als het daar niet mee lukt, wil het niet zeggen dat het gewoon ook niet lukt. Kolven is best lastig, moet je echt leren en je moet een kolf hebben die bij je past.

Stel je er gewoon op in dat het niet lukt met de bv, dan kan het alleen maar meevallen als het wel lukt.

Groetjes, Yvette
 
Hallo meiden,

Bedankt voor jullie reacties!
Ik ga het vrijdag even met de gyn overleggen en als die ook positief is, ga ik het gewoon proberen.
Ik weet dat de kans klein is dat het lukt, maar mocht het niet lukken, wordt hij met de fles ook wel groot!
Het moet geen drama worden als het niet lukt, m'n zoon heeft de fles gehad en doet het er prima op.

groetjes
Cora
 
Hee hallo,
Ja hoor het is bij mij wel gelukt. Ik heb 5 jaar geleden een borstverkleining/-lift gehad.
Mij werd verteld dat ik gewoon borstvoeding kon geven. En dat ik gelukt. Ik heb er niet eens over nagedacht dat het niet ging lukken. Maar aan de verhalen hierboven zijn er dus  ook mensen bij wie het niet is gelukt.
Maar bij mij stroomde de melk als een gek. Ik heb het bijna een half jaar volgehouden.
(vanaf vorig jaar feb) Toen ben ik gaan afbouwen omdat ik oververmoeid was(schilklier werkte niet goed).
Maar ik heb er zeer van genoten om mijn meisje te kunnen voeden.
Je kunt het dus niet weten van tevoren of het lukt. Ik zou gewoon proberen. Als het niet lukt moet je je er niet druk om gaan maken en zeker niets aantrekken van wat anderen zeggen. Je doet gewoon wat het beste is voor je kind op dat moment.
Succes,
Groetjes Linda
 
Hallo Cora,

Ik heb 11 jaar geleden een borstverkleining  ondergaan en ben in februari bevallen van een gezonde dochter. Ik heb 5 weken borstvoeding gegeven wat best goed ging. Ze zeggen dat hoe langer de verkleining is geleden hoe groter de kans is dat de melkklieren weer zijn aangegroeid. Het duurde een paar dagen voordat de melkproductie goed op gang kwam. Ik had een super vk en kraamhulp die mij goed stimuleerde en heb ook nog extra dagen kraamzorg gekregen om ervoor te zorgen dat de borstvoeding echt goed liep. Na 5 weken ben ik echter wel gestopt, ik had namelijk niet voldoende melk. Het bleek namelijk dat niet al mijn melkklieren waren aangegroeid wat ervoor zorgde dat mijn dochtertje nog steeds honger had na de voeding. De lactatiekundige voelde harde plekken in mijn borsten die ook met masseren etc niet weggingen. Die melkklieren produceerde dus wel melk maar de melk kon niet naar buiten, dus zo kwamen we erachter dat niet alle melkklieren waren aangegroeid. Nou een heel verhaal ik hoop dat je er wat aan hebt. Ik heb wel erg genoten van de 5 weken.

Bye
 
Er staat op www.bewustouderschap.nl een interessant ervaringsverhaal. Deze moeder was bij de operatie verteld dat ze geen bv zou kunnen geven, maar ze geeft nu haar derde kindje al 3 maanden bv. Ik weet verder de details niet, maar die staan in het artikel.
 
Terug
Bovenaan