borstvoeding na keizersnede

Hoi!!

Wie kan mij meer vertellen over het geven van borstvoeding na een keizersnede (positieve en negatieve ervaringen). Ik moet misschien in het ziekenhuis gaan bevallen i.v.m. stuitligging en wil toch heel graag borstvoeding gaan geven, maar heb toch al veel gelezen en gehoord dat dat niet altijd even gemakkelijk is. Wie heeft tips om de borstvoeding na zo'n operatie in het ziekenhuis toch te laten slagen?

Groetjes
Esther

Hoi Esther

In principe is het natuurlijk geen probleem om bv te geven als je een ks hebt gehad. Maar het is wel zo dat je lichaam ook veel energie voor jezelf nodig heeft na een ks. Mijn tip is dus om goed uitgerust het zkh in te gaan (wat denk ik wel mogelijk is bij een stuit want dan weet je meestal van tevoren wanneer het gaat gebeuren) en goed en gezond te eten. Wat ook wel prettig is, is als je een kamer voor jezelf hebt. Dan kan je in alle rust bv geven, en slapen wanneer het jou uitkomt. Maar dat is een kwestie van geluk hebben. Laatste tip: blijf er relaxed onder.

Succes

Martje

Hoi Esther!!

Ik krijg maandag 5 juli een keizersnede en wil ook proberen borstvoeding te geven, maar volgens mij maakt dat niet veel uit met een 'gewone' bevalling.
Ik kan het fout hebben, want heb me er niet echt in verdiept.
Wel heb ik maandag een intake van de keizersnede gehad en aangegeven dat ik borstvoeding wilde geven, maar de verpleegkundige zei er niks bijzonders over, dus ik ga niet uit van problemen.

Succes!! En weet je al wanneer de keizersnede bij jou is?

Groetjes Miriam

Inderdaad gewoon proberen en vooral relaxed onder blijven. Ik heb zelf een keizersnede gehad (moest gepland maar werd toch onverwachts en spoed) maar ik had zoiets van gewoon doen. Eerst pakte mijn kindje niet en begon ik toch wel een beetje te stressen. Ik ben wegens ruimtegebrek op zaal gelegd dus ik deed het gorduin om mij heen dicht (of liet dit doen toen ik nog niet uit bed mocht) het gaf mij rust - er lopen heel veel mensen heen en weer en ik drukte ook de telefoon uit. Die van de telefoon was overigens een tip van de verpleegkundige die ook aangaf dit bij thuiskomst te doen - op die manier leer je jezelf het borstvoeden aan en creer je rust en kan je minder gestoord worden. Succes met de keizersnede en vooral de borstvoeding!

Hoi Esther,
Heb zelf 3x een keizersnee gehad en alledrie de keren gewoon borstvoeding gegeven. Niet te veel over 'nadenken', gewoon doen. Je kindje is nog zo licht dat het overtillen of goed leggen geen probleem is. Je kunt eventueel om een voedingskussen vragen die je zere buik beschermt tegen al te enthousiaste trappelende beentjes, maar ik persoonlijk vond dat niets. En idd vraag, als je dat prettig vind, of de gordijnen dicht mogen dan voel je, je niet zo bekeken bij eventuele strubbelingen. Borstvoeding is heel natuurlijk, geef je er gewoon aan over en zoals al gezegd RELAX!!
Succes en sterkte bij je bevalling!

Ga eens in het ziekenhuis kijken, en vraag of ze het 'babyfriendly hospital'certificaat van Unicef hebben. Dan heben ze nl een goed borstvoedingsbeleid. En bestel bij BV Natuurlijk de folder: borstvoeding na een keizersnee. Dan ben je vast wat vorrbereid.

Hallo,
Ik wilde ook heel graag borstvoeding geven. Ik kreeg een spoedkeizersnee en heb uiteideljk geen borstvoeding kunnen geven. Na een keizersnee schijnt het langer te duren voor het "opgang" komt. Door slechte begeleiding in het ziekenhuis kwam het niet opgang. Ik lag op een kamer alleen dus van gestoord worden had ik geen last. Na bijna een week heb ik het toch op moeten geven. Mijn zoon viel te veel af en ik werd er op het laatst gestressd van (mn de zorg om onze zoon). De vk vertelde dat het vaker voorkwam na een keizersnee. Enigzins wel een geruststelling, maar aan de andere kant een teleurstelling. Borstvoeding geven is gewoon heel natuurlijk en als het KAN.... vooral doen!!!!
Groetjes

Misschien ook slim om een telefoonnummer van een lactatiedeskundige mee te nemen naar het ziekenhuis?
Als er dan problemen zijn, en de verpleging weet er geen oplossing voor, kun je misschien daarmee overleggen. Er zit er vast wel eentje bij jou in de buurt.

N.

Terug
Bovenaan