borstvoeding niet leuk

Hallo,
Ik hoor altijd van die moeders die de bv leuk vinden. Nou geef ik drie maand bv met ups en downs toch doorgezet want het is het beste (zeggen ze). Maar ik voel er helemaal niets bij, vind dit wel erg voel me er schuldig over. Ik hou heel veel van mijn mannetje maar ik vind bv gewoon niet leuk. Wil ook wel graag mijn lichaam weer voor mezelf.....Nou ben ik wel aan het afbouwen omdat mijn zoon mij aan het opeten is en ik mij erg slap voel, en vaak hoofdpijn heb. Het gekke is wel dat ik dit heel erg vind en er ook moeite mee heb. Hoe dat kan weet ik niet. Misschien ook wel omdat ik het vertrouwde los moet laten en aan iets nieuws moet beginnen: flesje.....
Nu vraag ik me af of er meer moeders zijn die bv niet leuk vinden?

groetjes
 
Tja wat is leuk, bij ons ging het heel goed en het was ons moment. Maar ik kan me voorstellen als je worstelt ermee dat het minder is.

Het opeten is best normaal in die zin dat je wel genoeg moet eten om het bij te houden. Ik at 8 boterhammen tussen de middag snoepte me scheel en viel nog steeds af. Op een gegeven moment zat ik 10 kilo onder het gewicht van voor mijn zwangerschap (onder het gewicht wat volgens het voedingscentrum goed is).

Ik heb toen wel mijn bloed laten testen op een schildklier afwijking. Dit komt nl vrij veel voor na de zwangerschap. Bij mij was het niet zo maar ik voelde me dan ook goed.

Misschien toch even langs de huisarts. En misschien vindt je wat meer steun op www.borstvoedingsforum.nl en de organisaties die hier achter staan.

Sterkte
 
Hoi Hannie,

Ja hoor! Ik ben er 1 die ook borstvoeding geven niet leuk vind. Mijn dochter is nu 7 weken en heb 3 weken borstvoeding gegeven. Mijn dochter van 8 jaar heb ik 7 weken borstvoeding gegeven en mijn zoon van bijna 6, heb ik 4 weken gegeven. En ook ik voelde me telkens weer schuldig  toen ik gestopt was. Ik heb het gegeven omdat ik weet dat het goed is, maar voelde me  erg gevangen. Ik weet zeker dat er meer vrouwen  zijn, die dit hebben.  Probeer je niet schuldig te voelen. Natuurlijk makkelijk gezegd dan gedaan, want elke keer als iemand tegen me zegt: "O geef je geen borstvoeding!", voel ik me aangevallen en ga ik in de verdediging. Het slaat helemaal nergens op, je moet doen wat je voelt. Want wat hebben je kleintjes eraan als de moeder niet happy is!

Groetjes
Dees, de gelukkige flesvoedende moeder
 
Hallo Hannie!
Hier nog iemand die helemaal niet van de bv genoten heeft.
Ik heb 3 weken geprobeerd bv te geven, daarbij kreeg ze nog bijvoeding uit een flesje van mijn afgekolfde melk.
Na 3 weken heb ik, samen met mijn man, besloten om te stoppen met de bv en   we hebben alleen flesvoeding gegeven. Had in de vriezer nog voor 3 weken afgekolfde bv. liggen, dit hebben we eerst opgemaakt.
Onze dochter dronk aan mijn borst door middel van een tepelhoedje. Doordat ze te klein  was, 2200gr., had ze de kracht niet om goed te zuigen en viel steeds in slaap. Moest wel blijven kolven om de borstv. op gang te houden.
Na 3 weken was ik zo moe hiervan, had het idee dat ik alleen maar  met voeden bezig  was en  onze dochter huilde veel omdat haar buikje niet in  één keer goed vol zat.  Ik heb me nooit schuldig gevoeld dat ik geen bv meer gaf. Het  gaf  ons gewoon zoveel meer rust.  Onze dochter was ook een stuk rustiger hierdoor geworden omdat ze lekker door kon drinken.
Ik wens je veel sterkte met de overgang.  Het is voor je partner misschien ook leuk om je nu hierbij te kunnen helpen.  
Maar bovenal  is je eigen gezondheid ook belangrijk.
Groeten van Susan.  
 
Hoi



Ik vond borstvoeding geven ook niet leuk. Mijn dochter is te vroeg
geboren daardoor was ze te zwak om te drinken dus moest ik kolven. Het
heeft heel lang geduurd voor ze eindelijk dronk, maar dan met
tepelhoedje. Toen dronk ze per keer 3 kwartier. Er is iemand langs
geweest om haar gewoon te leren drinken maar dat waren drama's. Mijn
dochter ging elke keer over de zeik, was dan moe en dronk helemaal niet
meer.   Met drie maand dronk ze vaak wel zonder tepelhoed maar nog
steeds erg lang. Ik werd er ook ziek van en het duurde voor mij te
lang, je hebt zelf geen leven meer over!! Ik ben met 4 maand gestopt en
denk achteraf dat had ik veel eerder moeten doen.

Borstvoeding is goed voor een kind, maar je moet het zelf ook leuk
vinden. Wij leven gelukkig in een tijd dat er ook hele goede nep
voeding is!

Bij een tweede ga ik het wel weer proberen maar als het niet gaat stop
ik en ga ik niet luisteren naar al die mensen die zeggen dat ik daar
spijt van krijg wat dat is niet het geval!!



Luister naar jezelf en niet naar anderen is mijn advies!



Succes!

 
Hoi Hannie,
Het is alsof ik mezelf hoor praten als ik je verhaal lees. Mijn oudste zoon (Gijs, nu bijna 2) heb ik 3,5 maand bv gegeven. Ik vond het absoluut NIET leuk!! Ik werd continue heen en weer geslingerd tussen mijn gevoel. Ik baalde ervan dat ik "vastzat" aan mijn kind....en voelde me vreselijk schuldig over het feit dat ik het zo voelde. Met 3,5 maand ben ik dus gestopt en kreeg van alle kanten het commentaar " ben je nu al gestopt!!" Het ging toch zo goed!! Ja, het ging goed met de bv. Gijs groeide als kool en ik had zat melk. Maar ik wilde weer van mezelf zijn, maar dat begreep niemand. Mijn tweede zoontje Thomas is nu 4,5 maand en heb ik 9 weken bv gegeven. En was vreselijk blij dat ik er vanaf was. Eigenlijk vind ik dat ik het nog best lang heb volgehouden. Tuurlijk vond ik het een heerlijk intiem moment met mijn kinderen. Vooral de late avondvoeding was echt een momentje voor ons twee. Maar als ik een dagje weg wilde of op pad was vond ik het vreselijk. Ik ben blij dat iemand anders mijn zoontje nu ook een fles kan geven. Begrijp me niet verkeerd, ik heb ontzettend veel respect voor vrouwen die lang borstvoeding geven maar echt begrijpen doe ik ze niet. Al dat gedoe eromheen gaat me tegenstaan na een tijdje. Heeftie wel genoeg gehad, spruw, kolven, enz, enz. Ik weet dat het het beste ik wat je een kind kan geven en daarom heb ik het gedaan. Maar ik was ontzettend blij en opgelucht dat ik er vanaf was. Het klinkt allemaal hard maar zo voelde ik het nu eenmaal.
Ben wel blij te horen dat er meer vrouwen zijn die het niet "helemaal het einde" vinden want ik kreeg bij al dat commentaar toch wel een beetje het gevoel dat ik een enorme uitzondering was.

Groetjes,
Ingrid
 
hoi hoi
wou hier tpch even op reageren ondanks het feit ndat ik dus nog steeds bv geef.
mijn zoontje is nu 3,5 maand en moet heel eerlijk bekennen dat ik soms ook die gevoelens heb die jullie hebben. zo van ja je kunt het eigelijk nooit uit handen geven ook door het feit dat kolven mij dus gewoon niet lukt!
vind het zoeizo goed van je dat er voor uit durft te komen want bv geven is ngewoon een heel vak apart...
en de keuze die maakt om te stoppen is gewoon je goed recht..
mijn streven is 6 maanden maar soms verlang ik wel naar effe idd je eigen lichaam terug.
ik voed ook op verzoek dus het is soms wel dat mijn kleintje zon 7 a 8 keer per dag aan de borst hangt..
best zwaar...
en dat is het ook.... tuurlijk is het goed voor onze kleintje maar ja je moet het zelf ook leuk vinden nou zul je denken ja maar waarom ga je dan door.
omdat ik het ene moment er intens van geniet en het andere moment zoiets heb van grrrrr stop ermee dus ja de ene keer weegt het andere weer tegen de andere op en kan dus geen keus maken...
ook wel omdat ik gister bij het cb ben geweest en mijn zoontje nu 7 kilo weegt en dat voor 3,5 maand en op puur natuur geeft me dan weer wel kracht om door te gaan hij groeit toch op mijn melk hihi.
succes met het afbouwen en laat je niet afschepen door wat andere mensen zeggen ga op je eigen gevoel af.
liefs mij trotse mama van jurre
 
Hoi Ingrid,

Als ik jouw verhaal lees heb ik precies hetzelfde! Ik zou het zelf hebben kunnen geschreven. Wat een opluchting dat er meer vrouwen zijn met dezelfde gevoelens. Ook omdat de bv bij jou ook goed ging. Want bij ons ging het na de eerste week pijn lijden eigenlijk ook goed en groeit de kleine goed (3 maand en 7 kilo, idd een grote vent!) Juist daarom voelde ik me nog meer schuldig! Je hoort altijd alleen maar van die verhalen van moeders waarbij het niet goed ging en die daarom stopten.
Inmiddels zijn we van de 5 voedingen per dag overgestapt op de 2e fles. En nu krijg ik weer het geklooi van stuwing en verstopte melkklieren, erg vervelend en vermoeiend, maar ik zet door. In januari moet ik weer aan t werk en dan hoop ik alle voedingen de fles te geven zodat we beide hieraan kunnen werken. Denk voorlopig tot begin december in ieder geval de ochtend en avondvoeding nog zelf te doen.....
Toch knap dat je ook bij de 2e weer eerst bv hebt gegeven. Ik zit nu soms al te denken wat ga ik bij de eventuele 2e doen.....

Ook de anderen bedankt voor hun reactie, hoop dat er nog meer reageren!

Groetjes Hannie
 
Terug
Bovenaan