Hallo meiden,
Uit de reacties hieronder begrijp ik dat mijn reactie en met name het "voeden op verzoek" nogal wat vragen oplevert. Daarom hieronder even een toelichting.
Laat ik eerst een duidelijkere intrepretatie geven van het voeden op verzoek versus het voeden op schema. Bij het voeden op verzoek wordt zodra de baby dit aangeeft (huilen) gekeken of er behoefte is aan voeding (ofwel je biedt de borst aan). Ervaringen die ik heb gehoord zijn wel tot 15 keer per dag.
Bij het voeden op schema wordt zoveel mogelijk een bepaald tijdstip aangehouden. Natuurlijk zal een kindje niet exact om bijv. 10 uur hongerig zijn, maar ik heb altijd aangehouden dat er zeg een half uur voor en een half uur na dat tijdstip als speling wordt aangehouden. Wanneer een van de kids dus om 9.00 uur (ipv 10 uur) wat huilerig werd probeerde ik even te rekken tot zeg 9,30 uur.
Er is ook gevraagd hoe je aan zo'n schema komt. Nu is dat van een kant al automatisch. Bij mijn beide kindjes hebben de kraamverzorgsters aan het kraambed gezegd dat er tussen de voedingen zo'n 3 uur (en 's nachts 4 uur) tussen mag zitten. Dit in verband met het dalen van de bloedsuikerspiegel. In het begin zul je ook je kindje wakker moeten maken.
Je zult ook de voedingstijden in de kraamweek bij moeten houden overigens. Wanneeer je die tussentijden in acht neemt kom je bijv. uit op een schema van 7-10-13-16-19-23-3 uur. Let op, dit is slechts een voorbeeld. Bij elkaar geteld 7 voedingen. Volgens mij werd er ook tussen de 6 en 8 voedingen aangeraden, wanneer er ´s nachts een kortere tijd tussen zit kom je op 8 voedingen. Bij mijn 2e kwam ik vaak maar op 6 voedingen die overigens goed gedronken werden. Waarna hij weer sliep tot nagenoeg het volgende eetmoment.
De voeding van het kindje zal eerst meer per voeding worden, daarna worden de voedingsmomenten aflopend. Dit zul je ook bij je bezoek aan het consultatiebureau horen, tevens t.z.t. de introductie van groente, fruit en yoghurt etc. Regeldagen ken ik wel (en onderschrijf ik zeker), maar hebben niet alleen te maken met de hoeveelheid en samenstelling van de voeding. Zoals in het betreffende boek (oei ik groei) ook beschreven wordt hebben regeldagen ook te maken met een sprongetje in de hersens dat gemaakt moet worden waarna er weer andere vaardigheden aangeleerd kunnen worden. Misschien komt het door mijn borstvoedingsproductie (die altijd ruim is geweest), maar ik heb nimmer een probleem gehad met de hoeveelheid voeding c.q. de afstemming daarvan tijdens de regeldagen. Wel het idee gehad dat de kinderen meer afhankelijk zijn en dus graag bij je zijn. Mocht je tijdens die dagen wat meer willen voeden is dat natuurlijk geen probleem, het is meer een richtlijn die je wilt (op verzoek c.q. op schema) waarvan je best eens kunt afwijken.
Laat ik nog even besluiten met een opmerking dat ik geen medische achtergrond heb, doch uitsluitend de ervaringen met mijn beide kids. Zoals ik hiervoor al schreef VOEL JE ABUSULUUT FIJN BIJ DE KEUZE DIE JE ZELF MAAKT en LET OP DE BEHOEFTE VAN JE KIND niet ieder kind is immers hetzelfde. Bij mijn dochter werkte de zuigreflex duidelijk sterker dan de behoefte aan eten, waardoor ze zich overat met enorme krampen van dien. Het consequent niet voeden tussen 19 en 22 uur ´s avonds resulteerde erin dat ze toen gelijk doorsliep tot 7 uur. Daarvoor gaf ik ze 2 en soms 3 keer de mogelijkheid te drinken tussen 19 en 23 uur en lag ze krijsend in bed tot 1 uur ´s nachts.
Wanneer er nog vragen zijn wil ik ze best beantwoorden hoor.
Groeten en succes,
Saskia