Borstvoeding of flesvoeding wat kiezen jullie?

Hallo,
Ik ga zeker proberen om borstvoeding te geven, omdat ik vanuit mijn vakgebied ook weet dat het voor de ontwikkeling van de spieren van het mondgebied erg goed is.
De kinderen moeten bij borstvoeding onder andere harder zuigen, waardoor de lipsluiting ook makkelijker wordt en later voor de spraakontwikkeling is het ook goed dat de spieren optimaal werken. Het is natuurlijk geen garantie dat er geen spraakproblemen komen, maar ik wil het mede daardoor wel gaan geven. Ook is de samenstelling van de voeding beter voor de kleine en 's nachts lijkt het me makkelijker. Je hoeft niet meer een flesje warm te maken. je hebt het toch bij de hand.
Ik wil nog wel duidelijk stellen, dat het ieders eigen keus is en je moet doen waar je je zelf prettig bij voelt.

Wat leuk, dat wist ik nog niet over borstvoeding. Wel dat de samenstelling beter is dan flesvoeding (ivm weerstand en allergieen ed).

Toch is dat voor mij niet de reden om borstveding te gaan geven. Het lijkt mij (als het eenmaal goed op gang is en er geen problemen zijn) gewoon heerlijk om met mijn kindje aan de borst te zitten. Veel intiemer dan een flesje.

Maar mochten er wel problemen zijn dan blijf ik niet heel lang doormodderen. Flesvoeding is echt niet slecht voor je kindje. Massa's mensen (onder wie ikzelf) zijn ermee groot geworden. Dus mocht je kiezen voor de fles, dan hoef je je daar echt niet schuldig over te voelen.

Ik ben overigens wel van plan te stoppen na mijn verlof. Omdat ik gedetacheerd zit weet ik nog niet bij welke klant ik zal worden ingezet, en ik vind het niet prettig om op de eerste werkdag aan een volkomen vreemde te moeten vragen waar ik kan kolven. Ik weet dat ik daar wel recht op heb, maar het voelt gewoon niet fijn. Ik heb mijn verlof overigens wel (middels onbetaald verlof) verlengt tot 4 maanden na de geboorte.

Ik doe bacterieel onderzoek naar het effect van nieuwe soorten flesvoeding op de darmen van babys in vergelijking met borstvoeding. Ik denk dat borstvoeding nog steeds het beste is, maar dat met alle verbeteringen in flesvoeding door bijvoorbeeld "immunofortis" flesvoeding helemaal niet zo'n slecht alternatief is geworden.

Ik heb zelf ook nagedacht wat ik ga doen als ik ga werken terwijl ik nog borstvoeding geef. Ik wil het dan mogelijk toch ook wel wat af gaan bouwen, maar niet helemaal stoppen. Ik las laatst een goed alternatief waarbij ik mijn kind 's morgens borstvoeding kon geven, overdag bij de opvang flesvoeding en dan thuis weer borstvoeding. Dat leek me ook wel wat.

hoi,
Ik wil het hetzelfde gaan proberen als bij mijn eerste kindje.
Ik heb toen 6 weken bv gegeven en daarna was ik het vreselijk zat, ik liep over van de melk en vond het een drama.
Toen ik langzaam ging afbouwen ben ik blijven hangen bij 3x.
s morgens vroeg, s avonds laat en rond etenstijd s avonds. Toen was het beter te doen en toen ik ben gaan werken deed ik het nog s morgens en s avonds.
Ik hoefde niet te kolven. Dat zag ik ook echt niet zitten op mijn werk.
Op die manier lukt het niet bij iedereen. Er zijn vrouwen waar de bv vanzelf bij stopt bij het afbouwen dus dan is het snel over.
Mijn motto is dat ik het wel zie,voel ik me er niet prettig bij dan stop ik en anders ga ik nog even door.
groeten ELke

Hallo,
Door medicijngebruik kon ik bij mijn zoontje geen bv geven. Hier had ik op zich niet zo'n heel veel moeite mee. Ik hoefde namelijk niet elke keer te voeden, had geen last van mijn borsten, had het idee dat hij goede flesvoeding had en ook kon ik ongestoord de deur uit met hem zonder dat ik mijn shirt omhoog hoef te gooien in het openbaar!
De maatschappij vond het anders maar een raar idee en regelmatig kreeg ik de vraag waarom ik hem geen bv gaf.
Ik had een reden, maar toch had ik liever willen zeggen: omdat ik daarvoor kies punt.
Sja blijkbaar vind men dat vreemd en gaan ze dan ook een hele discussie met je aan over het feit dat bv beter is.
Ik voelde me af en toe een hele slechte moeder, maar mijn zoontje groeit goed en is nooit ziek geweest. Dus ik heb niks te klagen nu.
Ik heb het wel gemist (het moment met zijn tweetjes en dergelijke).
Daarom ga ik nu wel bv geven. Ik krijg nu een tweeling en wil ze dan om en om bv en fv geven. Misschien lukt het een week maar misschien ook langer.
Ik heb het in ieder geval geprobeerd en kan dan daar ook geen spijt van hebben dat ik het niet heb gedaan!

Nog wil ik wel tegen iedereen zeggen; Laat je niet beinvloeden door andere. Als jij liever fv geeft of pijn aan je borsten hebt of wat dan ook, kies voor jezelf en je baby. Hij/zij drinkt het beste als jij je er ook goed bij voelt denk ik!

Liefs Loes

Hoi,

Ik wil borstvoeding gaan proberen, maar als ik weer ga werken stap ik over op flesvoeding. De borstvoeding bouw ik dan van te voren langzaam af. Het lijkt me niet echt handig om te kolven op mijn werk, er is niet echt ruimte en ik werk vaak alleen. Ik weet dat ze een ruimte en tijd ter beschikking moeten geven, maar het lijkt me zelf gewoon niet prettig. Ik ken genoeg kinderen die geen borstvoeding hebben gehad en die zijn niet vaker ziek ofzo, dus je moet gewoon doen waar jij zelf achter staat en je niet te veel aantrekken van wat anderen zeggen en denken.

groetjes
Jadeje

Hallo,

Mijn oudste zoontje werd te vroeg geboren en had geen slik/zuig reflex waardoor borstvoeding niet mogelijk was. Mijn dochtertje heeft 3 weken borstvoeding gehad maar omdat ik veel melk had ging ze zich steeds verslikken en wilde dan niet opnieuw happen. Mijn jongste zoontje heeft 22 maanden borstvoeding gehad. Ook toen had ik veel melk maar mijn zoontje was zo gulzig dat hij er gewoon tegen begon te slikken om alles binnen te krijgen, haha. Soms liep het hem gewoon tot zijn mondje uit maar hij was zo bang dat hij niet genoeg kreeg dat hij bleef zuigen. Ik ga gewoon weer borstvoeding proberen maar het is niet alleen aan mij of het lukt.

Petra

Terug
Bovenaan