Borstvoeding of flesvoeding?

<p>Hallo,</p><p>Zijn er moeders die bewust hebben gekozen voor flesvoeding?  En waarom? <br /><br /></p><p>Liefs xxx </p>
 
De eerste keer was ik zwanger van een tweeling. Ik zag het niet zitten om beide kindjes de borst te geven. Ik ging uiteindelijk wel twijfelen, omdat ik al vroeg productie had. Onze jongens zijn helaas te vroeg geboren en overleden, dus ik kan je niet zeggen wat ik bij hun uiteindelijk gekozen heb.
Bij onze dochter heb ik wel bv gegeven. Ik had overproductie en vond het zonde om dan niet te geven. In eerste instantie moesten we bijvoeden en dat deden we met afgekolfde melk via de fles. Ging super! Aanleggen wel blijven proberen en op een gegeven moment lukte dat ook weer. Met 3 maanden  over moeten stappen op kv. Is ze prima groot mee geworden ;)
 
De beste tip die ik kreeg; doe wat goed voelt. Probeer bv desnoods en in de eerste week voel je of het voor je weggelegd is en of jij je er prettig bij voelt of niet. 
Mijn dochter hapte heel slecht aan na extreem slechte begeleiding in de eerste 24 uur in het ziekenhuis. Van te voren gezegd dat ik het wilde proberen maar niet tot het gaatje wilde gaan. Ze werd bij gevoed met de fles nadat ze de borst aangeboden gekregen had. Ik merkte dat dochterlief en ikzelf het veel beter deden op de fles. Dus na 5 dagen besloten volledig over te gaan. 
Geen moment spijt van de gehad. Mochten we gezegend worden met een tweede kindje, zal ik het denk ik hetzelfde aanpakken.
Doe wat voor jou fijn voelt! En wat werkt. En waar je ontspannen van word want daar doet je kindje het beste op.
 
Ja ik bij mn tweede kindje.

Bij de eerste 4 weken borstvoeding gegeven, maar het ging niet helemaal soepel. Ze huilde veel en ik wist nooit wanneer ze honger had en vond het moeilijk dat ik niet wist hoeveel ze dronk. Na 4 weken vond ik het wel prima en ben ik gestopt. Toen we begonnen aan flesvoeding, had ik eindelijk een tevreden kind en was ik zelf veel relaxter.

Bij de tweede nooit begonnen aan borstvoeding. Ik vind dat ze op flesvoeding ook prima groot worden en had geen zin in weer dat getob, zeker nier met nog een kind in huis.

Ze zijn nu 3.5 jaar en 19 maanden en prima groot geworden op de fles, ze zijn niks tekort gekomen! Ook bij een 3e kindje geef ik direct weer flesvoeding!
 
Ik ben momenteel zwanger en na best wat wikken en wegen uiteindelijk de knoop doorgehakt om geen bv te geven.

Ik vind het iets moois, en denk dat het de best mogelijke complete voeding is, maar ik verwacht dat het mogelijk een te zware mentale belasting voor mij zou kunnen zijn. Dit hoeft niet, maar als het wel zo is, is het lastig terug te draaien. Ik heb een historie met depressies, en het gaat nu ontzettend goed, en ik ben me bewust van hoe ik het best voor mijzelf kan zorgen.

Het was geen makkelijke keuze, met name vanwege het gevoel van een mogelijk oordeel van anderen of mijn gevoel van 'opgeven voor ik het geprobeerd heb', maar beiden zijn minder belangrijk dan mijn gezondheid en uiteindelijk ken je jezelf het beste. Als ik goed voor mezelf zorg, zorg ik het beste voor ons kindje. ?‍♀️
 
Hier twee kindjes met borstvoeding. De eerste ging vrij soepel, bij de tweede kwam het wel aan op het doorzetten en vasthouden want het was wel wat lastiger. CoVo wat slim dat je probeert de best mogelijke versie van jezelf te zijn voor je kindje, probeer je maar niets aan te trekken van meningen van anderen. Ik vond het zelf een fijne manier van voeden maar qua hormonen, emoties en lichamelijk herstel vraagt het ook wat van je.
 
Bij de eerste na een zwangerschapsvergiftiging er bewust voor gekozen op advies van de gynaecoloog om flesvoeding te geven zodat ik kon aansterken en mijn man de nachten kon doen. Bij de 2e had ik longemboliën en gebruikte ik antistolling waarmee ik geen borstvoeding mocht geven. Beide groeien goed met de fles en je kunt het ook aan je partner uitbesteden als ze zelf slaapt of iets dergelijks.

Ik vind het wel confronterend dat er een grote groep borstvoedingsmaffia is. Op het cb wordt gevraagd waarom geen borstvoeding, soms in mijn eigen omgeving ook en ik heb een keer in de winkel gestaan dat ik aangesproken werd waarom ik flesvoeding kocht en niet zelf voedde. Ik ben hier ook een keer in het restaurant ban de Ikea op aangesproken. Vond ik heel naar omdat zij helemaal niet weten hoe het allemaal zit en omdat ik nou eenmaal geen verantwoording schuldig ben over waarom wel of niet borstvoeding geven.

Je moet vooral doen waar jij je goed bij voelt, het gaat namelijk alleen om jou en je kindje. Dat is het allerbelangrijkste!!!
 
Terug
Bovenaan