Borstvoeding of flesvoeding?

Bij beide kindjes borstvoeding gegeven. De eerste tot 14 maanden en de tweede is nu bijna 10 maanden. Bij de eerste ging het vrij soepel, bij de tweede heb ik in de eerste 6 weken met meerdere borstontstekingen te maken gehad. Dat was wel echt horror. Nu gaat het gelukkig soepel. Maar het is hard werken.
 
Bij beiden gekozen voor de fles. Botstvoeding had uiteraard het beste maar melk poeder is tegenwoordig ook erg goed. Ik vond het grote voordelen van de fles dat ik wist wat ze binnen kregen, we konden een duidelijk voedings en slaapschema aanhouden (rust en duidelijkheid voor baby en ouder), ik kon ook gewoon op pad zonder te hoeven na denken, geen spuitluiers of 6 poepluiers op een dag, minder tot geen krampjes, eerder (met 3 weken al) doorslapen, mijn partner kon ook helpen met de voedingen.
Ik zou het nooit anders hebben willen doen. Ik hoor van andere mensen wel eens dat ze commentaar kregen op de keuze tot fles, ik heb dat nooit gehad. Ik verbaas me echt over de brutaliteit die DanielleBB omschrijft. Maar laat het commentaar van anderen je keuze niet beïnvloeden.
Succes met een keuze maken!
 
Bij ons eerste kindje wilde ik bv graag proberen, maar het is niet op gang gekomen. Onze kraamhulp was lactatiekundige dus heeft mij alle tips gegeven die er bestaan, maar na een maand proberen heb ik het opgegeven en overgegaan naar volledige flesvoeding. De eerste maand heeft zo in het teken gestaan van bv dat ik totaal niet kon genieten. 
Toen ik zwanger was van ons tweede kindje heb ik besloten meteen te beginnen met flesvoeding. De kraamweek volop kunnen genieten van ons kleine meisje, en ook onze zoon kon ik aandacht geven omdat ik mij niet hoefde te focussen op bv. 
ik merk wel dat je je moet verantwoorden aan mensen waarom je geen bv geeft, erg jammer dat dit zo is..
 
Eerste kindje heb ik tot ruim 2 jaar bv gegeven en de eerste maand daarvan was heel zwaar omdat hij heel erg veel en vaak kwam drinken. Dat is eigenlijk heel lang nog geweest. Pas toen ik geen nacht voeding meer wilde geven en bij de overstap naar groter bed stopte dat pas. Hij was echt borst verslaafd.
En nu heb ik een dochtertje van 3 weken die ik ook weer bv geef, maar weer is het nog aanpoten. Ze komt helaas ook vaak en met een peuter erbij is dat erg lastig. 


Hierdoor twijfel ik zelf nu om over te stappen naar de fv om meer ritme te krijgen en minder gecluster en dat de borst verslaving niet komt. Maar ik vind het zelf heel lastig en twijfel, omdat je met bv als het eenmaal loopt, je hup je kind kan aanleggen en je je nooit druk hoeft te maken of ze genoeg hebben en het afbouwen gaat heel natuurlijk later. 
En ik ben bang met fv dat het niet zo makkelijk gaat.
 
Maar zoals de rest ook zegt, kijk hoe het gaat de eerste weken gaat en hoe je kleintje het doet. Het ene kindje is een natuurtalent en de ander heeft veel meer hulp nodig.
 
Het belangrijkste is dat jij je er goed bijvoelt en doe wat jij fijn vindt! Happy mom is happy baby!
 
Terug
Bovenaan